ماهان شبکه ایرانیان

رئیس جامعه المرتضی(ع) عنوان کرد:

نقیصه سازمان روحانیت درون‌گرایی است/ امکان و ضرورت تبادل علمی حوزه‌های شیعه و سنی

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس جامعة المرتضی(ع) با بیان اینکه درون‌گرایی و بسته عمل‌کردن یکی از نقیصه‌های حوزه است، گفت: باید تبادل علمی میان حوزه‌های اهل سنت و شیعه به فعالیتی روزمره تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از نقیصه‌ها و اشکالات حوزه و سازمان روحانیت این است که درون‌گرا و بسته عمل کرده است بنابراین تعامل و ارتباط میان علمای بزرگ با علمای اهل سنت تعجب‌آمیز جلوه‌گر می‌شود.

وی با اشاره به نامه‌نگاری میان آیت الله العظمی مکارم و شیخ الازهر ادامه داد: این نوع تبادل علمی باید کاری عادی و روزمره باشد و اگر ارتباطمان را با مراکز معتدل ومعتبر برقرار کنیم جلوی خیلی از حیله‌ها و مشکلات گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد چنین تعاملاتی وجود داشته باشد عنوان کرد: از زمانی که کنگره تکفیر از سوی آیت الله العظمی مکارم برگزار شد توهین‌ها به ایشان به ویژه در فضای مجازی زیاد شد که پیداست فتنه و حرکت مرموزی از سوی دشمنان در حال انجام است.

اقدامی اثرگذار

رئیس جامعة المرتضی تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که اقدام جدی‌ای از سوی این مرجع تقلید صورت گرفته است از این رو نباید با کم انجام دادن چنین حرکت‌ها و فعالیت‌هایی به دشمنان اجازه بدهیم که بتوانند به این فتنه‌ها جنبه اجرایی بدهند.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: باید این نوع تبادلات علمی و مذهبی میان علمای اهل سنت و شیعه سازماندهی و نهادینه شود و به گونه‌ای شاهد تبادل استاد و دانشجو باشیم و پروژه‌های مشترک پژوهشی میان حوزه‌های معتبر اهل سنت و شیعه انجام شود.

برپایی نشست‌های علمی

وی افزود: باید نشست‎های علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی میان حوزه‌های اهل سنت و شیعه انجام شود تا بدبینی و اتهامات کمتر شود و این خلا جدی وجود دارد.

زادهوش با اشاره به ارتباطات و مکاتبات میان آیت الله العظمی بروجردی و شلتوت در دهه‌های قبل، تصریح کرد: نباید تنها رهبری یکه‌تاز میدان تقریب باشند بلکه باید حوزه‌های علمیه و نهادهای اقماری و سایر نهادهایی که ظرفیت تبادل استاد و دانشجو دارند وارد عرصه میدان شوند.

وی تاکید کرد: می‌توان همایش‌های مشترک و وحدت‌آمیزی همانند آنچه در همایش ضد تکفیری که از سوی آیت الله العظمی مکارم برگزار شد برگزار کنیم و به خصوص با مراکز معتبر علمی اهل سنت تعاملات گسترده‌تری برقرار سازیم.

زادهوش بیان کرد: البته برخی مراکز علمی اهل سنت افراطی و تند هستند و مشخص است که دست دشمن در پشت پرده فعالیت آنان وجود دارد ولی مدارس معتبر و معتدل اهل سنت کم نیستند که خودشان هم مایل به تقریب باشند.

کم کردن فاصله‌ها

وی تاکید کرد: متاسفانه فاصله‎ها میان علمای شیعه و اهل سنت و حوزه‌های ما با آنان زیاد و دیوارها نیز بلند است که این نوع مشکلات را باید با برنامه‌ریزی رفع و حل کنیم.

یادآور می‌شود اخیرا میان آیت الله العظمی مکارم شیرازی و شیخ الازهر نامه‌نگاری هایی صورت گرفته که امیدها را برای تقویت تقریب ایجاد کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان