آشنایی با فرآیند اجرای یک کمپین سمپلینگ در پلتفرم پیکاپک

سمپلینگ به عنوان یکی از روش‌های موثر برای بازاریابی و برندینگ همواره مورد توجه و بهره کسب‌وکارهای مختلف به ویژه تولیدکنندگان محصولات مصرفی قرار داشته است.

آشنایی با فرآیند اجرای یک کمپین سمپلینگ در پلتفرم پیکاپک

پیکاپک، راهکار نوین مارکتینگ و برندینگ

سمپلینگ به عنوان یکی از روش‌های موثر برای بازاریابی و برندینگ همواره مورد توجه و بهره کسب‌وکارهای مختلف به ویژه تولیدکنندگان محصولات مصرفی قرار داشته است.

ارائه رایگان نمونه محصول به مشتریان و دریافت بازخورد از آنها می‌تواند یک دید کلی از محصول به تولیدکنندگان بدهد. این شیوه اما با ورود به دنیای دیجیتال و راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین با تحولات زیادی همراه شد. در گذشته کسب‌وکارها به دلیل ماهیت سمپلینگ سنتی که به شکل محیطی انجام می‌شد، کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دادند و با توزیع تصادفی و غیرهدفمند محصول خود در یک یا چند فروشگاه و مکان خاص، داده‌هایی بدست می‌آوردند که اغلب قابل تحلیل و بررسی نبود.

طی سال‌های اخیر اما پلتفرم‌های آنلاین سمپلینگ به عنوان نسل جدید ابزارهای مارکتینگ و برندینگ، در تلاش‌اند تا به کمک فناوری‌های جدید هوش مصنوعی، داده‌هایی دقیق، هدفمند و قابل تحلیل به کسب‌وکارها ارائه دهند.

در این شیوه شکل دسترسی مخاطب به کالا تغییر کرده و سمپل یا نمونه محصول به درب خانه یا محل کار افراد ارسال می‌شود تا مخاطبانی که به شکل هدفمند انتخاب شده‌اند، با راحتی بیشتری، کالاها را مصرف کنند و در پایان داده‌های دقیق‌تری را به دست تولیدکننده برسانند.

در ایران نیز پیکاپک به عنوان اولین پلتفرم آنلاین سمپلینگ فعالیت خود را از دو سال پیش آغاز کرده و در این مدت‌ با همکاری هلدینگ‌ها و شرکت‌های مختلف، بسته‌های متنوعی را برای کاربران خود ارسال کرده است. پیکاپک، با نیازسنجی مشتریان و دریافت انتظارات و علایق آن‌ها و آگاهی از محصولات هر تولیدکننده، مناسب‌ترین کالا را به مرتبط‌ترین مشتری می‌رساند.

خسرو اصلانی، بنیان‌گذار استارتاپ پیکاپک در مورد اهداف این پلتفرم می‌گوید: «پیکاپک نخستین پلتفرم سمپلینگ آنلاین در ایران است که از طریق آن کاربران می‌توانند نمونه‌ محصول برندهای مختلف را رایگان دریافت کنند و پس از استفاده در رابطه با آن نظر بدهند. سمپلینگ مدرن با استفاده از فضای دیجیتال، امکان دریافت به موقع و سریع بازخوردها را به تولیدکنندگان و برندها می‌دهد. براین اساس ما در پیکاپک سه هدف اصلی سمپلینگ یعنی آگاهی از برند، تولید محتوا و تحقیق بازار را در فرآیندی دیجیتالی ارائه می‌دهیم».

مراحل اجرای یک کمپین سمپلینگ در پیکاپک

انجام یک کمپین سمپلینگ فارغ از محصول، مراحل مشترکی را طی می‌کند. شما بر طبق الگوی زیر می‌توانید یک کمپین سمپلینگ را به کمک پیکاپک پیاده‌سازی کنید:

1- شناخت مخاطبین هدف

شناسایی مخاطبان هدفی که در آینده می‌توانند به مشتریان دائمی برند شما تبدیل شوند، کار راحتی نیست. پلتفرم پیکاپک در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان اجرای کمپین سمپلینگ خود، به مخاطبان هدف دسترسی داشته باشید.

هر کاربر در هنگام ثبت‌نام، مجموعه‌ای از اطلاعات دموگرافیک (سن، تحصیلات، شهر محل سکونت، وضعیت اقتصادی و…) و علایق، ترجیحات و اولویت‌های خود را در سایت پیکاپک ثبت می‌کند. این اطلاعات و داده‌ها در زمان ارسال محصول برای کاربران مورد استفاده هوش مصنوعی پلتفرم پیکاپک قرار می‌گیرد تا کالا برای مخاطبان هدف فرستاده شود. به طور مثال اگر محصول شما یک شامپو برای موهای چرب باشد، شما می‌توانید با استفاده از داده‌های پیکاپک به مخاطبینی که از این جنس شوینده مو استفاده می‌کنند یا آن را در حوزه ترجیحات خود قرار داده‌اند، دسترسی پیدا کنید. پس شما در این مرحله می‌توانید تصویری روشن از مخاطبین احتمالی خود پیدا کنید که در ابتدای قیف فروش قرار می‌گیرند و برنامه‌ریزی هسته اصلی کمپین مارکتینگ خود را بر آن اساس انجام دهید.

خسرو اصلانی، بنیان‌گذار استارتاپ پیکاپک در مورد این قابلیت پلتفرم پیکاپک می‌گوید : «رفتار مصرف کنندگان در بسیاری از بازارها تغییر کرده است و بازاریابی دیجیتال به خوبی این تغییرات را نشان می‌دهد. در واقع نسل و علائق نسلی عوض شده است و این ماشین لرنینگ است که می‌تواند به شرکت‌ها برای بازاریابی و تولید محصول و خدمات کمک کند. وقتی یک کاربر پس از مصرف نمونه محصول، نظر خود را اعلام می‌کند، ما آن را با صاحب برند به اشتراک می‌گذاریم و صاحب برند در لحظه داده‌ها را می‌بیند».

2-‌ ارسال محصول به مخاطب

پیکاپک با بانک اطلاعاتی خود، منبعی غنی برای رسیدن کالای شما به مخاطب مدنظرتان است. بر طبق آمارها نزدیک به 53 درصد از کاربرانی که یک سمپل از محصولی را دریافت می‌کنند، بعدا حداقل یک بار آن را تهیه می‌کنند. در این مرحله، شما کالای مدنظر را از طریق پیکاپک به دست مخاطبین هدف می‌رسانید. پلتفرم پیکاپک با استفاده از مشخصات پستی کاربران که در هنگام ثبت‌نام در سایت درج کرده‌اند، محصول یا محصولات مرتبط را در بسته‌بندی دوست‌دار محیط زیست و به شکل رایگان به دست آن‌ها در محل کار یا منزل می‌رساند. با این کار شما دیگر نیازی به نگرانی برای قراردادن کانتر یا میز فروش در فروشگاه و کوچه و خیابان نیستید و محصول شما از طریق پست، برای مخاطب ارسال می‌شود. این کار علاوه بر کاهش هزینه شما، موجب آسایش و امنیت خاطر بیشتر مخاطبین نیز می‌شود.

3- دریافت بازخورد

هر کاربر بعد از دریافت سمپل، با استفاده از کیو آر کد (QR) موجود بر روی جعبه محصول، نظرات خود را نسبت به تجربه استفاده از محصول در سایت پیکاپک ثبت می‌کند. این مشارکت کاربر در پاسخ به نظرسنجی‌های بعد از دریافت محصول، موجب کسب امتیاز برای او جهت دریافت سمپل‌های رایگان بعدی خواهد شد. در این مرحله، صاحبان برند و کسب‌وکارها با مراجعه به داشبورد اختصاصی خود در سایت پیکاپک می‌توانند اطلاعاتی مهم از کاربرانی که نمونه محصول به دست آن‌ها رسیده، دریافت کنند.

4-‌ خروجی تحلیلی شخصی‌سازی شده

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های میزان موفقیت هر کمپین مارکتینگ، میزان نزدیکی به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است که در ابتدای مسیر برای خود ترسیم کرده‌اید. پیکاپک به شما این امکان را می‌‎دهد که در هر جای مسیر، خروجی شخصی‌سازی متناسب با نیاز و اهداف خود دریافت کنید. به طور مثال شما می‌توانید در داشبورد، گزارش تحلیلی کاربران یک منطقه مشخص جغرافیایی و یک بازه سنی را دریافت کنید. از این رو شما همیشه از طریق دسترسی به گزارش‌های دقیق و متناسب با نیازهای خود، امکان اصلاح مسیر مارکتینگ خود را خواهید داشت. با استفاده از این داده‌های تحلیلی، حالا شما می‌توانید سمپل‌های بعدی را به سمت مخاطبین کانالیزه ‌شده‌تر هدایت کنید.

بنیانگذار استارتاپ پیکاپک در مورد مزیت‌های این پلتفرم اعتقاد دارد که: «پلتفرم سمپلینگ، به تولیدکننده در سه بعد کمک می‌کند، اول اینکه قبل از تولید انبوه و در مرحله تحقیق و توسعه (R&D) می‌تواند در اندازه‌های کوچک‌تر بازخورد دریافت کند و متوجه شود کالا برای تولید انبوه آمادگی دارد و به چه تغییراتی نیاز دارد. در وهله دوم محصول جدید را به بازار معرفی می‌کند و در وهله آخر سقف تولید محصول را افزایش دهد».

پیکاپک، به عنوان نخستین پلتفرم آنلاین سمپلینگ در ایران، می‌کوشد تا مسیر مارکتینگ را برای تولیدکنندگان و برندها هموارتر کند. در این مسیر تازه، تولیدکننده و کاربر، در یک بازی برد-برد شناخت بیشتری از هم پیدا می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم سمپلینگ پیکاپک، لطفا به نشانی pikapak.ir مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان