علی ربیعی علیه تاریخ؛

"برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد" در سایه‌ی آمریکا! / نقش بانیان آشوب در غائله مهسا امینی

علی ربیعی، از مقامات دولت روحانی اخیراً بدون اشاره به تحریم‌های صبح برجام و بیدستاوردی برجام گفته است: "برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد"!

سرویس سیاست مشرق _‌علی ربیعی، فعال چپ، مرد امنیتی اصلاح‌طلبان و از رجال بلندپایه دولت شیخ حسن روحانی به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگو که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، پیرامون برجام روحانی گفته است: خیلی متاسفم عده‌ای کوتاه‌بینانه می‌گفتند برجام بشکه نفت است. برجام نه کاغذپاره بود و نه بشکه نفت. برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد، برجام یعنی حد فاصل امید به آینده. امید به تحول و سرمایه‌گذاری، امید به توریسم.

او همچنین تصریح می‌کند: برجام مفهوم بشکه نفت و بوی نفت نمی‌دهد. کاملاً حق با شماست... بخشی از وقایع خیابانی سال 1401 ناشی از ناامیدی بعد از برجام و انتخابات 1400 بود. [1]

"برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد" در سایه‌ی آمریکا! / نقش بانیان آشوب در غائله مهسا امینی

*آقای ربیعی به گونه‌ای درباره وقایعی که همه شاهد آن بوده‌ایم سخن گفته است که انگار برجام در دولت روحانی امضا نشد و هیچکس هم ندید که برجام نه تنها هیچ دستاوردی نداشت بلکه خفت و تحریم‌های جدیدتری را هم به ارمغان آورد.

و سؤال اینجاست که چرا همچنان شاهد یک لجاجت برساخته از جانب رجال دولت شیخ حسن روحانی هستیم!؟

منشأ یا منافع این لجاجت چیست که نمی‌خواهد تاریخ را با رخدادهای واقعی آن روایت کند!؟

برجام در دولت روحانی امضا شد و برجامیان هم برایش جشن گرفتند. اما در صبح فردایش ایران با امضای اوباما تحریم شد و به اذعان شخص ظریف در پسابرجام؛ حتی یک حساب در بانک‌های انگلیس هم به نام ایران نشد.

اکنون این آقای ربیعی است که باید به مردم و جوان‌ها توضیح بدهد که از کدام توریسم، کدام سرمایه‌گذاری و کدامین تحول حرف می‌زند!؟

البته مردم باید بدانند که جماعت برجامیان دائما ادعا می‌کنند که اگر هم برجام دستاوردی نداشته به دلیل فشار از بالا و رخدادهایی مثل اشغال سفارت عربستان و مخالفت تندروها با برجام بوده!

این در حالی است که به اذعان تاریخ؛ "بالا" دست برجامیان را باز گذاشت و حتی با سماحت از خطای عبور آنها از برخی خطوط قرمز هم گذشت تا بعداً تاریخ و مردم بهتر بتوانند، بفهمند که برجام ذاتا یک یاخته‌ی بی‌دستاورد بوده یا به دلیل موانع اینگونه بدنام شد!؟

در ماجرای اشغال سفارت عربستان و مخالفت تندروها نیز حرف ساده این است که اولا اگر تندروها قدرتی داشتند پس اساسا اجازه نمی‌دادند روحانی رئیس جمهور شود یا برجامش را در دستور کار بگذارد!

ثانیا آمریکایی که با وجود کشته شدن سفیرش در لیبی اما به روابط با لیبی ادامه داد؛ چرا باید از بابت از اشغال یک سفارت آنهمه با یک کشور کین‌توزی کند!؟

پس واضح است که دلیل بی‌دستاوردی و بی‌فرجامی برجام را باید در جای دیگری جست...

بدیهیست که گزاره‌های پیش‌گفته همچنین به وضوح نشان می‌دهد که برجام دقیقا هیچ ربطی به زندگی آدمیزادی نداشت. زیرا زندگی آدمیزادی با عقلانیت و حقیقت قرین است.

بلکه برجام صرفا اصرار تعدادی پیرمرد مرعوب هژمونی آمریکا بود که میانه‌ای با جوانی و فلسفه و تفکر جهادی نداشتند و زندگی آدمیزادی را مصادف با پذیرش کدخدا بودن آمریکا می‌دانستند!

"برجام یعنی زندگی مثل آدمیزاد" در سایه‌ی آمریکا! / نقش بانیان آشوب در غائله مهسا امینی

*شائبه سفیدسازی "بانیان آشوب"/ چند حقیقت در 2 جمله!

و اما وقایع خیابانی سال 1401 که آقای ربیعی مدعیست ناشی از ناامیدی بعد از برجام و انتخابات 1400 بوده است!

ما این دلالت را به آقای ربیعی می‌دهیم که فرضا چنین بوده باشد...

پس اینهمه فکت و اشاره‌ی امثال حجاریان و امثال شخص آقای ربیعی در قبل از اغتشاشات 1401 درباره ادامه‌دار بودن آشوب در ایران، عام‌البلوی بودن جامعه ایرانی و کشتی تایتانیک بودن ایران چه نقشی در این میان داشته‌اند!؟

حکما آقای ربیعی به دلیل سوابق امنیتی و اجتماعی که داشته، نمی‌تواند مدعی بی‌اثری این القائات و اصرارها باشد!؟

مجمل اینکه همین رامشگری‌ها و همین دعوت‌های رنگارنگ مردم و جوانان به خیابان‌ها طی 12 سال گذشته و اصرار آقایان به اینکه چاره هر مشکلی در "خیابان" است؛ توانسته جامعه ما را عام‌البلوی کند و متأسفانه مادام که پای "جهاد تبیین" بصورت اصولی و ایضا نگاه امنیتی معتقد به اثرات سوء این رامشگری‌ها در میان نباشد؛ هرازگاهی باید شاهد وقوع بلوا باشیم.

مردم باید بدانند آقای ربیعی فردی است که پس از اغتشاشات آبان 98 به صحنه آمد و اگرچه یک مقام بلندپایه دولت روحانی بود اما در یک یادداشت نوشت: "حکایت همچنان باقیست"!

و البته به این فکر نکرد که وقتی یک مقام رسمی دولتی با ادبیات حمایتگرانه برای اغتشاشگران می‌نویسد: حکایتتان باقیست؛ پس اغتشاش مجددا تکرار خواهد شد. در صورتی دیگر و به بهانه‌ای دیگر.

فلذا جز همین سابقه نمی‌توان و نباید دلایل دیگری برای اغتشاشات تراشید زیرا رؤیت این قبیل دلیل‌تراشی‌ها شائبه سفیدسازی بانیان آشوب را تقویت می‌کند.

به هر روی به قول "ابراهیم اصغرزاده"؛ رخدادهای مرتبط با سیاست هرگز در خلأ رخ نمی‌دهند! برای همین نمی‌شود که علل واضح برخی رخدادها و عوامل پدیدآورنده آنرا به کناری نهاد و از دلایل برساخته سخن گفت.

ربیعی دو جمله بیشتر نگفته است اما حقایق زیادی را آشکار کرده است...

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-621101

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان