۱۰ نکته برای دوست یابی در سالمندی

بیش از یک سوم بزرگسالان ۴۵ سال و بالاتر احساس تنهایی می کنند و تقریباً یک چهارم بزرگسالان بالای ۶۵ سال از نظراجتماعی منزوی هستند. در حالی که تنهایی مدت‌هاست با کاهش سلامت روان مرتبط است، اما خطر ابتلا به زوال عقل

10 نکته برای دوست یابی در سالمندی

تحریریه زندگی آنلاین : مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد حمایت اجتماعی قوی می‌تواند باعث افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب و بهبودسلامت کلی شود. برخی مطالعات حتی از آن به عنوان یک “واکسن” برای بهبود سلامت یاد می کنند.

بیش از یک سوم بزرگسالان 45 سال و بالاتر احساس تنهایی می کنند و تقریباً یک چهارم بزرگسالان بالای 65 سال از نظراجتماعی منزوی هستند. در حالی که تنهایی مدت‌هاست با کاهش سلامت روان مرتبط است، اما خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش می‌دهد .

یافتن دوستان با کیفیت در هر سنی سخت است و در افراد سالمند زمان برتر و سخت تر. به عقیده روان شناسان در زندگی سالمندی فعالیت ما برای دوست‌یابی کمتر می شود. افراد جوان اغلب در مدرسه و زندگی روزمره خود، اجتماعی می شوند، اما افراد مسن ممکن است وقت خود را صرف اولویت دادن به خانواده یا شغل خود کنند.   

بعضی از مردم هرگز فراتر از دوستانی که در مدرسه یا دانشگاه پیدا کرده‌اند پیدا نمی‌کنند و تنها به اعضای خانواده خود وابسته می شوند. همانطور که ما بزرگتر می شویم، دوستان سابق رفته رفته از ما دورتر می شوند و حلقه های دوستی کاهش می یابد. پیدا کردن دوستان در آینده می تواند چالش برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست البته اگر همچنان در تلاش برای تقویت حلقه های اجتماعی خود باشید. 

بیشتربخوانید:

معجزه گروه درمانی در سالمندان

 

این 10 نکته را برای دوستیابی در دوران سالمندی و یا در هر سنی امتحان کنید

برای سرگرمی های خود وقت بگذارید

آیا موضوع مورد علاقه ای هست که همیشه دوست داشته اید داشته باشید اما آن را بدست نیاورده اید؟ یا مهارتی وجود دارد که می خواهید آن را یاد بگیرید؟ آیا فعالیتی داشته اید که زمانی برای شما شادی به ارمغان می آورد اما اینک به حاشیه رفته است؟

سرگرمی‌ها معمولاً وقتی زندگی شلوغ می‌شود از فهرست کارهای ما خارج می‌شوند، اما می‌توانند ابزار مفیدی برای ملاقات با دیگران با علایق همفکر باشند.   

این مهم است که دوباره با چیزهایی که از آنها لذت می بردید ارتباط برقرار کنید. انجام این کار ساده ترین راه برای ایجاد دوستی های جدید است.   

مهارت های هنری خود را با یک کلاس نقاشی اجتماعی تقویت کنید، اندورفین خود را با یک کلاس ورزشی گروهی تقویت کنید، به یک باشگاه کتاب بپیوندید، فرصت ها بی پایان هستند. برای سرگرمی هایی که می تواند شادی کلی شما را غنی کند و مسیری آسان برای دوستی فراهم کند، وقت بگذارید.   

از انجام اولین حرکت نترسید

درست مانند قرار ملاقات، پیدا کردن دوستی مستلزم این است که فرصت‌هایی را به دست آورید و خودتان را درگیر آن کنید. ابتکار عمل برای ایجاد جرقه گفتگو با کسی در ابتدا ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشد. اجازه ندهید ترس از طرد شدن شما را از انجام اولین حرکت و ابراز علاقه به شناختن کسی باز دارد.   

اگر دعوت شما رد شد یا متوجه شدید که ارتباط قوی ندارید، مهم نیست و از خود نرنجید. «به خودت تبریک بگو که شهامت این ریسک را داشتی. آرلین بی. انگلستانر یک روان‌درمانگر حرفه ای می‌گوید:

یک نفسی تازه کرده و زمانی که احساس کردید وقت مناسبی است، دوباره با شخص دیگری تلاش خود را پیگیری کنید.

بیشتربخوانید:

نا مهربانی ها برزخ دوران پیری

 

 

 

به یک انجمن یا گروه داوطلب بپیوندید

تکرار یک کار خوشایند و داشتن علایق مشترک با دیگران دو عنصر اصلی هستند که دوستی را تقویت می کنند. «به دنبال فرصت هایی باشید که به طور مرتب گروهی ثابت از افراد را ببینید. این کار خود به خود دوستی را تقویت می کند.

گروه‌های اجتماعی و برنامه‌های داوطلبانه یک روال ثابت ایجاد می کنند که در طول زمانی کوتاه یک رابطه طبیعی را رقم بزنند.

همانطور که با این همسالان آشنا می شوید، احتمالاً زمان آسان تری برای ایجاد دوستی های عمیق تر خواهید داشت.

برای یافتن فرصت‌ها و گروه‌ها با مرکز اجتماعی محلی خود در شهر خود تماس بگیرید. بسیاری از شهرها دارای مراکز فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه هستند که برای عموم رایگان است. همچنین می توانید با ثبت نام در کلاس های آموزشی خود را در معرض انتخاب دیگران برای دوستی قرار دهید.

یافتن فرصت های داوطلبانه ممکن است نیاز به تحقیقات بیشتری از جانب شما داشته باشد. اگر به یک هدف خاص علاقه دارید، با سازمانی مرتبط در محل خود تماس بگیرید و در مورد فرصت های داوطلبانه از آنها سؤال کنید. اگر در مراسم مذهبی شرکت می کنید، محل عبادت شما ممکن است میزبان رویدادهای داوطلبانه باشد.   

ذهن باز داشته باشید

هیچ کس دوست ندارد از نظر ظاهری مورد قضاوت قرار گیرد. هنگام ملاقات با افراد جدید برای دوستی احتمالی، ذهنی باز داشته باشید. سعی کنید در طول تعاملات خود کمی بخشنده‌تر و انعطاف‌پذیر باشید و به فرد زمان بیشتری بدهید تا در شما نفوذ کند، بیشتر بر جنبه‌های مثبت فرد تمرکز کنید در حالی که معایب یا تفاوت‌های جزئی را نادیده می‌گیرید. 

تنها بدنبال پیدا کردن افراد شبیه خود نباشید و افراد با علایق متفاوت را نادیده نگیرید. گاهی اوقات ما به سمت افرادی جذب می‌شویم که بیشتر احساس می‌کنیم شبیه آنها هستیم، اما رشد بیشتر می‌تواند از تفاوت ناشی شود.

  بیشتربخوانید:

پله پله تا سالمندی

 

 

 

 

روی عزت نفس خود کار کنید

کار کردن روی عزت نفس ممکن است گفتنش آسان تر از انجام دادن باشد، اما افزایش اعتماد به نفس می تواند کمک بزرگی در یافتن روابط دوستانه باشد. خود را تشویق کنید تا به طور منظم درگیر شفقت و گفتگوی مثبت با خود باشید.

همانطور که در خود اعتماد به نفس ایجاد می کنید، از آن به عنوان فرصتی برای ایجاد خودآگاهی استفاده کنید. از خود بپرسید که چه نوع روابطی را می خواهید در زندگی خود داشته باشید و کشف کنید که چه ویژگی هایی از یک دوست به ارمغان می آورید. داشتن درک بهتر از خود می تواند به شما کمک کند افرادی را جذب کنید که با رابطه مورد نظر شما مطابقت دارند و دوستی های بی ثبات را از بین ببرید.

طرف مقابل را فراموش نکنید

دوستی یک خیابان دو طرفه است. دوستی سالم معمولاً مستلزم آن است که هر دو طرف در رابطه احساس سود و رغبت کنند. رفتار متقابل می تواند معیار قابل اعتمادی باشد که نشان می دهد یک فرد چه ارزشی برای دوستی قائل است.

از خود بپرسید: «وقتی کسی را به صحبت یا انجام کاری دعوت می‌کنید، آیا او دعوت را می‌پذیرد؟ 

وقتی از آنها سؤالی می‌پرسید، آیا آنها پاسخ می‌دهند و با پرس و جوی خودشان به گفتگو ادامه می‌دهند؟» اگر رابطه یک طرفه باشد، ممکن است شخص منتخب فرد مناسبی برای دوستی و صرف وقت برای آن نباشد. اصیل و آسیب پذیر باشید، اما از دوستی خود به عنوان فرصتی برای سوء استفاده از کسی استفاده نکنید.    

بیشتربخوانید:

سایه روشن های تکنولوژی های نوین برای سالمندان

 

 

 

 

فضا و زمان را برای دوستی های جدید اختصاص دهید

ایجاد یک دوستی مستلزم تلاش است، اما زمانی که آن دوستی را داشته باشید، برای حفظ آن زمان و منابع لازم است. پارمار توصیه می کند: «منابع زمان، انرژی و مالی خود را آزاد کنید تا بتوانید بخشی از آن را برای دوستی با کیفیت سرمایه گذاری کنید.

اگر متوجه شوید که وقت کافی برای تعامل و گذراندن وقت با هم ندارید، ایجاد یک رابطه دشوار است. پارمار می گوید: «اگر برنامه شلوغی دارید و تا پایان روز احساس خستگی می کنید، ممکن است مجبور شوید برنامه روزانه خود را اولویت بندی کنید و در آخر هفته ها زمانی را برای رسیدن به این هدف اختصاص دهید.

در حالی که شرایط زندگی پیش می آید، اختصاص دادن زمان برای دوستی به سلامت و خوشبختی شما در دراز مدت کمک می کند.

به افرادی که از قبل می شناسید توجه مجدد کنید

جستجوی یک دوست می تواند ترسناک باشد و ممکن است احساس کنید که از صفر شروع کرده اید. در حالی که دوستان جدیدی پیدا می کنید، افرادی را نیز که از قبل می شناسید فراموش نکنید.   

آیا در محل کار، در اماکن مذهبی، در محله شما، آشنایان در مدرسه فرزندتان (یا محل تحصیل مجدد خودتان) یا جاهای دیگر افرادی آشنا هستند که بتوانید با آنها دوستی مجدد ایجاد کنید؟ از تماس گرفتن پرهیز نکنید تا طرف مقابل هم تشویق شود. برای تقویت رابطه موجود تلاش کنید و ببینید که این رابطه شما را به کجا می برد.   

وب را در آغوش بگیرید

در طول همه گیری COVID-19، جامعه به سمت دورکاری بیش از پیش حرکت کرد و دوستی ها از گذشته سخت تر شد. 

نادیا شریف یک مربی و مشاور سلامتی دریافته است که مشتریان او می توانند از طریق روابط آنلاین شادی بیشتری بدست آورند.

او می‌گوید: «مقدار شگفت‌انگیز شادی ناشی از دوستان می‌تواند از ارتباطات دیجیتالی حاصل شود.

او توصیه می کند که در شبکه های اجتماعی خودبرای پیدا کردن افراد دارای علایق مشترک جستجو کنید. او به طعنه می گوید:

«در واقع، مادربزرگ خودم یک افسونگر فیس بوک است و هنوز هم در سن 83 سالگی بسیار پر جنب و جوش از نظر اجتماعی و عاطفی است.

جوامع آنلاین نیز می توانند راه خود را به دوستی های حضوری باز کنند. سعی کنید گروه های محلی را در شبکه های اجتماعی پیداکنید یا رویدادهای مجازی و حضوری محلی را با استفاده از برنامه های در دسترس پیدا کنید.

 بیشتربخوانید:

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی

بیماری های روانی در سالمندان

تغییرات هورمون ها در سالمندی

 

 

 

 

از درخواست کمک نترسید

اگر متوجه شدید که دوست یابی برای شما سخت است، برای کمک با یک مشاور سلامت روان تماس بگیرید. گاهی اوقات ممکن

است “مسائل عمیقی مانند افسردگی، اضطراب یا شرایط مربوط به تروما وجود داشته باشد که باید ابتدا به آنها پرداخته شود.” 

شرایطی مانند افسردگی می‌تواند به انزوای اجتماعی دامن بزند، در حالی که اضطراب گاهی اوقات می‌تواند باعث ترس از شرکت

در فعالیت‌های اجتماعی شود. به همین ترتیب، اگر کمی دلسرد یا تنها هستید، ممکن است کار بر روی استراتژی‌ها مفید باشد. 

 

نتیجه

یافتن دوستان در هر سنی می تواند چالش برانگیز باشد، اما اجازه ندهید که شما را از گسترش دایره اجتماعی خود باز دارد. روابط

بین فردی به سلامت، شادی و رفاه کلی شما کمک می کند.  این طبیعی است که هنگام تلاش برای ایجاد یک دوستی، احساس عصبی یا ناخوشایندی داشته باشید. در دراز مدت، خارج شدن از منطقه آسایش و داشتن ذهنی باز می تواند به شما در ایجاد روابط پایدار کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان