بازی هوشمندانه بن‌سلمان در مقابل بایدن

شماره روزنامه: ۵۸۱۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ...

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بن‌سلمان روابط ریاض با واشنگتن را که طی دهه‌ها متحد کلیدی عربستان سعودی بود، تغییر داده و بعضا وارد تقابل‌هایی با آمریکا شده است. همچنین بن‌سلمان به طور فزاینده‌ای وارد رابطه نزدیک با شی جین پینگ، رهبر چین شده است که این مورد جنبه استراتژیک بالاتری دارد و یکی از دلایل مهمی است که سبب شده ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، انتقادات حقوق بشری خود از سعودی‌ها را کنار بگذارند. اکنون همه این شرایط در کنار هم، دولت بایدن را در لحظه‌ای تعیین‌‌‌کننده برای روابط و نقش آمریکا در خاورمیانه قرار داده است؛ منطقه‌ای که از قضا دولت‌های اخیر آمریکا توجه خود به آنجا را کمتر کرده‌اند تا بتوانند بر رقیب اصلی واشنگتن یعنی چین متمرکز شوند.

موضوع فوری، یک ابتکار دیپلماتیک پیچیده جدید در خاورمیانه است که سبب شده مقامات ارشد ایالات متحده با سعودی‌ها در طول تابستان دیدارهایی داشته باشند. ایده این است که آمریکایی‌ها واسطه یک توافق صلح تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی باشند. عربستان نه‌تنها قدرتمندترین کشور عربی است، بلکه مکه و مدینه، دو مکان مقدس برای نزدیک به 2 میلیارد مسلمان جهان نیز در این کشور قرار دارد، بنابراین عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل اهمیت ویژه‌ای دارد. هنوز مسائل ظریفی وجود دارد که بین عربستان سعودی و اسرائیل حل‌نشده باقی مانده است. با این حال، روز‌به‌روز روشن‌تر می‌شود که کلید اصلی هر توافقی پیرامون روابط ریاض-تل آویو، یک بده‌بستان ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و سعودی‌ها خواهد بود. برای واشنگتن، در درجه اول، موضوع چین مهم است. صلح با میانجیگری ایالات متحده، نقش سنتی آمریکا را به عنوان قدرت کلیدی دیپلماتیک در خاورمیانه مجددا تقویت می‌کند. این امر پس از استقبال ولیعهد سعودی از میانجیگری چین برای احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. اما بن‌سلمان روشن کرده است که می‌‌‌خواهد یک امتیاز خوب دریافت کند. در واقع سه امتیاز خوب. با این حال در صحنه دیپلماتیک، بن‌سلمان اخیرا مورد استقبال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قرار گرفت و طبق گزارش‌ها، وی در پاییز امسال نیز سفری به بریتانیا خواهد داشت. همچنین ولیعهد سعودی در این ماه میزبان ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برای کنفرانسی با حضور نمایندگان ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده و چین بود.

چند روز بعد، گزارش شد که ریاض به دنبال پیوستن به بریتانیا، ایتالیا و ژاپن در کنسرسیومی برای ساخت نسل جدید جت‌های جنگنده است. این در حالی است که روز پنج‌شنبه، گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعلام کرد که عربستان سعودی یکی از شش عضو جدید این گروه خواهد بود. هیچ‌کدام از اینها لزوما به این معنی نیست که ولیعهد موفق خواهد شد چشم‌انداز 2030 خود را به واقعیت تبدیل کند. اما در 37 سالگی، بدون هیچ چالشی در درون کشور، به وضوح انتظار دارد که برای دهه‌های آینده یک قدرت سیاسی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان