وبلاگ مشرق

وقتی "بانیان آشوب" یکدیگر را نقد می‌کنند!/ اجاره و مسکن مردم ارزان می‌شود؟

مدیر طرح "جهاد آبرسانی" در استان سیستان و بلوچستان تأکید کرده است که اعتبارات دولتی این طرح؛ بصورت بسیار ناچیزی پرداخت شده و طبق برنامه‌ریزی نبوده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وقتی "بانیان آشوب" یکدیگر را نقد می‌کنند!

وقتی "بانیان آشوب" یکدیگر را نقد می‌کنند!/ اجاره و مسکن مردم چگونه ارزان می‌شود؟

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی به تازگی در نشستی پیرامون فلسطین و در ظاهر حمایت از مردم این کشور؛ با اشاره به سکوت برخی فعالان سیاسی فارسی‌زبان خارج‌نشین گفته است:‌

"به یاد دارم در اعتراضات داخلی که در کنار مردم بودیم، برخی در قالب دفاع مشروع درگیری مسلحانه را تبلیغ می‌کردند اما امروز در برابر دفاع مردم فلسطین سکوت کرده‌اند"![1]

*اظهارات ربیعی نمایه‌ی زیبایی دارد... حمایت از فلسطین و انتقاد از ساکتان. اما در بطن این سخنان ظاهرالصلاح البته مفاهیم خطرناکی دیده می‌شود!

از قبیل اذعان علنی ربیعی به اینکه نه در کنار حکومت اسلامی که در کنار تحرّک خیابانی قرار داشته و اعتراف او به اینکه در سر دیگر این همراهی با اغتشاش؛ کسان دیگری هم بوده‌اند که برداشتن اسلحه را ترویج می‌کرده‌اند!

جالب است که گویا این همسنگری(!) برای شخص آقای ربیعی هم ایجاد تأمل نکرده است.

برخی محافل تحلیلی که اغتشاشات آبان 98 و پاییز 1401 را پیش‌بینی کرده و از احتمال رخدادی بزرگتر نیز خبر داده‌اند؛‌ بارها بیان کرده بودند "بانیان آشوب" و مسخ‌شدگان اندک حامی آنان که همواره به تحرّک خیابانی می‌اندیشند؛ به راحتی هرچه‌تمام‌تر دست به بزرگترین جنایت‌ها می‌زنند. (کما اینکه مثلا در قضیه شهادت آرمان علی‌وردی نیز درست بودن چنین تحلیلی اثبات شد)

علت این توانمندی برای جنایت‌های داعش‌گونه هم وجود طیف‌های مختلفی از بانیان و فرماندهان در رأس این جریان خیابانی است که در مدت‌های مدید تقلا کرده‌اند گزینه خیابان را داغ نگه دارند و خشونت را در صورت‌های مختلفی تئوریزه کنند.

***

جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان پول ندارد!

وقتی "بانیان آشوب" یکدیگر را نقد می‌کنند!/ اجاره و مسکن مردم چگونه ارزان می‌شود؟

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در مصاحبه با ایرنا پیرامون طرح "جهاد آبرسانی" در این استان گفته است: هزینه اجرای این طرح باید از محل اعتبارات عمرانی باشد؛ اما تاکنون مبلغ تخصیص اعتباری که مدیریت و بودجه کشور از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به استان اعلام کرده، تخصیص 620 میلیارد تومان در سال 1400 و 1401 است که این میزان به نسبت کل مبلغ قرارداد بسیار ناچیز بوده و باید بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، سالانه یک‌هزار و 920 میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص داده شود تا هرچه زودتر شاهد به سرانجام رسیدن آن باشیم.

او همچنین می‌افزاید: تاکنون برای تحقق طرح جهاد آبرسانی، اجرای خطوط انتقال و شبکه توزیع برای بیش از 106 روستا، خرید یک‌هزار و 300 کیلومتر لوله توسط قرارگاه، اجرای 359 کیلومتر خطوط انتقال، اجرای 821 کیلومتر شبکه توزیع و در مجموع یک‌هزار و 171 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: با توجه به محدود بودن اعتبارات، باید سازمان برنامه‌وبودجه موظف شود تا اعتبارات مورد نیاز این پروژه را که تاکنون تخصیص اعتبار آن در حد انتظار نبوده، تأمین کند و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط نیز این پروژه را در قانون بودجه گنجانده و پیگیری لازم را در اولویت کار خود قرار دهند تا بخشی از مشکلات موجود در استان، رفع شود.[2]

*صحبت‌های این مقام مسئول را باید دقیق‌تر شنید و برای پروژه جهاد آبرسانی کاری کرد.

شهریورماه گذشته بود که مقام معظم رهبری در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان با اشاره به نیازهای اجرایی این استان تأکید کردند: کارهای زیادی انجام گرفته؛ کارهای زیادی هم پیش روی ما است که باید انجام بگیرد. اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دهه‌ی 80 که بنده آمدم بلوچستان و تصمیم‌گیری شد، عمل میکردند، امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. از طرف بعضی از دولتها تنبلی شد، بی‌توجّهی شد.[3]

اکنون این مقامات دولت سیزدهم، این نیاز استان سیستان و بلوچستان به جهاد آبرسانی و این سرنوشت برخی دولت‌ها که قبل از دولت قبلی مرتکب تنبلی شدند...

سخنان مقام مسئول آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان حکایت از آن دارد که در 2 سال گذشته از دولت سیزدهم شاهد یک بی‌انضباطی و کم‌توجهی در تخصیص اعتبار بوده‌ایم.

اتفاقی سوء که می‌تواند دولت فعلی را هم به سرنوشت آن دولت‌های سابق تبدیل کند.

در بحث تخصیص اعتبار دولتی به طرح‌های کلان کشور از جمله طرح "جوانی جمعیت"[4] و "نهضت ملی مسکن"[5] نیز اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد که این مسئله نیازمند توجه جدی است.

***

 اجاره و مسکن مردم ارزان می‌شود؟

وقتی "بانیان آشوب" یکدیگر را نقد می‌کنند!/ اجاره و مسکن مردم چگونه ارزان می‌شود؟

‌به گزارش مشرق و بر اساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در طول اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال 1400 تاکنون 570 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده که از این تعداد 183 هزار ملک در بازار عرضه شده است. همچنین ‌تاکنون 11.3 میلیون پیامک طی سه سال گذشته برای مالکان دارای خانه‌های خالی ارسال و از آنها درخواست شده تا نسبت به تعیین تکلیف واحد مسکونی خود اقدام کنند.

بر اساس اطلاعات مذکور همچنین تاکنون 18 هزار و 183 خانه خالی مرتبط با مالکانی که بالای 20 خانه خالی دارند، به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. این اطلاعات که مرتبط با سال 1401 می‌باشد، 12 مالک حقوقی را در بر گرفته که بالای 100 واحد مسکونی خالی دارند و تعداد واحدهای مسکونی خالی متعلق به اشخاص حقوقی که بالای 100 مسکن عرضه‌نشده به بازار دارند، 12 هزار و 436 واحد مسکونی است. همچنین 81 شخص حقوقی دیگر نیز بین 20 تا 100 واحد مسکونی خالی دارند.[6]

*این اطلاعات اگر با نگاهی منطقی و بر اساس داده‌های متقن باشد و بررسی شود، میتواند شروع ارزانی اجاره و قیمت مسکن مردم باشد.

1-https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1408537

2_ https://irna.ir/xjNK88

3_ https://khl.ink/f/53820

4_ mshrgh.ir/1517830

5_ mshrgh.ir/1532077

6_ mshrgh.ir/1537492

7_ isna.ir/xdNSBs

8_ http://fna.ir/3can85

9_ mshrgh.ir/1525023

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان