وبلاگ مشرق

عملیات غیر ممکن آمریکا در غزه/ مردم "رونق تورمی" را به رکود غیر تورمی ترجیح می‌دهند

خالد مشعل، رئیس حماس در خارج از فلسطین اخیرا طی سخنانی به راهبردهای مشارکت آمریکا در هجوم اسرائیل به غزه اشاره کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردم "رونق تورمی" را به رکود غیر تورمی ترجیح می‌دهند

عملیات غیر ممکن آمریکا در غزه/ مردم "رونق تورمی" را به رکود غیر تورمی ترجیح می‌دهند

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا گفته است: مردم رونق تورمی را به رکود غیر تورمی ترجیح می‌دهند. مردم حاضر هستند تورم باشد اما رونق وجود داشته باشد. متاسفانه بانک‌ها ارایه تسهیلات خرد را محدود کردند. ما امیدوار هستیم و مطالبه داریم که وزیر اقتصاد توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

او می‌افزاید: وزارت اقتصاد باید نگاه جدی برای حل این مشکل و اعطای تسهیلات خرد به مردم داشته باشد. با توجه به افزایش قیمت‌ها در حوزه های مختلف، لازم است که بستری فراهم شود تا افراد بتوانند از تسهیلات خرد استفاده کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح می‌کند: دولت و وزارت اقتصاد باید به صورت ویژه به این موضوع نگاه کرده تا اعطای تسهیلات از سوی بانک ها گسترده‌تر شود. زیاده روی هم نباید صورت بگیرد. وزیر اقتصاد نقش مهمی در این حوزه دارد.[1]

*دقت شود که عدم ارائه تسهیلات سیاستی است که به موجب آن قرار است نقدینگی کاهش یابد و در تبع آن تورم نیز هم.

مسئله دیگر اینست که بهره‌ای که یک شهروند از بابت تسهیلات بانکی می‌پردازد بسیار کمتر از نرخ تورم واقعی است و این قضیه هم بر افزایش تقاضای تسهیلات بانکی دامن می‌زند.

پس از این توضیح بایستی اشاره کرد در شرایطی که عملا خبری از نظارت کارای دولت بر بازار و قیمت‌ها نیست و حتی کار به جایی رسیده که خودروسازهای کلان هم دست به گرانفروشی و احتکار می‌زنند؛ طبعا می‌توان این گزاره را به عنوان یک نظر تلخ شنید که "رونق تورمی بهتر از رکود غیر تورمی است". یعنی حالا که شتاب قیمت‌ها و گرانی هست پس دولت هم به رونق اقتصادی و گردش سرمایه در جامعه کمک کند.

در این شرایط بایستی اقتصاددانان صاحب کارنامه و اقتصادیونی که مسبب گرانی‌ها و رکود فعلی نیستند؛ درباره این نظر اقتراح کنند و راهبردهای اصولی را در پیش پای دولت بگذارند.

***

آفاتی که مقاومت فلسطینی را تهدید می‌کند

"تونل‌های سمّی" و عملیات غیر ممکن آمریکا در غزه

عملیات غیر ممکن آمریکا در غزه/ مردم "رونق تورمی" را به رکود غیر تورمی ترجیح می‌دهند

خالد مشعل، رئیس حماس در خارج از فلسطین اخیرا طی سخنانی به راهبردهای مشارکت آمریکا در هجوم اسرائیل به غزه اشاره کرده است.

او در اشاره به یکی از شعوب این مسئله می‌گوید: یکی از راهبردها این است که واشنگتن با کارشناسان خود وارد می‌شود و نیروهای زبده دلتا را برای آزادسازی گروگان‌ها و ژنرال‌ها اعزام می‌کند و از مهمات مدرن و گاز اعصاب که باعث فلج شدن رزمندگان مقاومت در تونل‌ها می‌شود، استفاده می‌کند.[2]

*از عملیات غیر ممکن آزادسازی گروگان‌ها با عملیات ویژه در غزه که بگذریم؛ ما البته نمی‌دانیم که خالد مشعل بر اساس اطلاعات میدانی چنین تحلیلی را ارائه کرده یا اینکه به یک خبر قطعی اشاره کرده است!

مع‌الوصف باید دانست که این راهبرد قبلا نیز توسط صهیونیست‌ها تست شده و البته به شکست انجامیده بوده. گفته می‌شود آنها قبلا از طریق کشف برخی از ورودی تونل‌ها در مصر و صحرای سینا؛ اقدام به واردسازی گازهای شیمیایی به این تونل‌ها کردند.

اقدامی که اگرچه شهادت چند رزمنده حماس را رقم زد اما عملا به دستاورد خاصی منتج نشد و از قضا جهاد تونل‌سازی در غزه نیز با وسعت بیشتری دنبال شد.

در نتیجه باید اشاره کرد که حضور آمریکا در نبرد اخیر در کنار اسرائیل؛ ابعادی بزرگتر از نقشه مذکور دارد که همه و از جمله مقامات و فرماندهان حماس بایستی متوجه آنها باشند.

کوچک‌سازی اهداف دشمن و دور ماندن از رفتارهایی که می‌تواند منجر به کنترل رفتار دشمنی صهیونیستی شود (مثل عملیات‌های استشهادی انفرادی در عمق خاک اشغالی از سوی مبارزان نفوذی حماس)؛ از آفاتی است که این روزها مقاومت فلسطینی را تهدید می‌کند.

***

1_ isna.ir/xdPRfM

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-638035

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان