کاهش ارتفاع شاخص‌کل برای سومین روز متوالی

محرک‌های زمستانی بورس

شماره روزنامه: ۵۹۰۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۰/۴ ...

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات دیروز، شاخص‌کل با افت 0.37‌درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن افت 0.07‌درصدی را ثبت کرد و شاخص‌کل فرابورس نیز 0.33 از ارتفاع خود را از دست داد.

همچنین در جریان دادوستدهای دیروز، 297‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و افزون بر این ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم 5‌هزار و 79‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

ادامه مسیر بازار

عوامل مختلفی می‌توانند در ادامه مسیر معاملاتی شرایط بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند. نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند بازار سهام را با افزایش تقاضا همراه سازد. دلار نیمایی نیز همچنان به‌صورت آهسته و پیوسته به رشد خود ادامه‌می‌دهد و به‌نظر می‌رسد اگر رشد این نرخ ادامه‌دار باشد، با یک تاخیر زمانی سهامداران به اهمیت رشد این نرخ

 پی خواهند برد و اثر این متغیر را در محاسبات لحاظ خواهند کرد.

همچنین اخبار بنیادی نیز می‌تواند در ادامه مسیر معاملاتی بازار را از دو ناحیه تحت‌تاثیر قرار دهد، اول از ناحیه گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و صورت‌های مالی پاییز است که کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و تا اواخر دی ماه گزارش‌های مذکور منتشر خواهد شد و باید دید که آیا بازار خواهد توانست این موضوع را دستاویزی برای شروع یک روند صعودی جدید قرار دهد، یا خیر؟ از سوی دیگر موضوع دیگری که از حیث بنیادی وضعیت بازار را متاثر می‌کند، تجدید‌ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی است که در دل این پارامتر نیز برای بازار سهام فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی نهفته است که باید دید این موضوع چه زمانی به ورطه اجرایی‌شدن خواهد رسید.

میل به رشد

رصد معاملات تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که به‌رغم سه روز منفی که شاخص‌کل در روزهای اخیر تجربه کرده‌، میل به رشد در بازار بیش از میل به افت است. جنگ تمام‌عیاری که این روزها بین خریداران و فروشندگان در صحنه معاملات به‌وقوع پیوسته، فاکتورهای مثبت بیشتری نسبت به پارامترهای منفی را فراروی خود  می‌بیند، به‌نظر می‌رسد که بتواند قیمت‌های تالار شیشه‌ای را به سمت و سویی هدایت کند که این شاخص بتواند سقف تاریخی فتح‌شده در اردیبهشت سال‌جاری را مجددا فتح کند. همان‌طور که گفته شد، در کنار همه عوامل باید به‌دقت نوسانات قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد مورد رصد و ارزیابی قرارگیرد، چون رشد کلیت بازار نیازمند یک پشتوانه قوی مانند رشد قیمت دلار است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان