ماهان شبکه ایرانیان

عضو هیات مدیره شرکت جنرال کابین عنوان کرد:

طراحی در صنعت آسانسور مغفول مانده است

عضو هیات مدیره شرکت جنرال کابین با اشاره به اینکه آسانسور نقش کلیدی و تعین کننده ای در قیمت املاک دارد در عین حال حلقه مفقوده صنعت آسانسور را غفلت از مقوله طراحی دانست و گفت: در حالی که طراحی آسانسور، پیش از اجرا و نصب آن امری ضروری است، اما متاسفانه این مهم مغفول مانده است که نتیجه آن بروز مشکلات متعددی نظیر نا ترازی عمل و اندازه کابین متناسب با فضا و کاربری آسانسور و.. است.

محسن طالبی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: آسانسور از جمله مهمترین تجهیزات به کار رفته در ساختمان است و اثر بسزایی در خلق ارزش افزوده برای ساختمان و همچنین ارزش اقتصادی ملک دارد ،بر همین اساس قطعات آسانسور و همچنین ابعاد و ظرفیت کابین آسانسور نقش تعیین کننده ای در قیمت و کیفیت آن دارد

طراحی در صنعت آسانسور مغفول مانده است

وی اظهار داشت: آسانسورها از نظر کاربرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که  از جمله می توان به آسانسور مسافر بر آسانسور حمل برانکارد بیمار،آسانسور حمل تخت بیمار،آسانسور حمل بار و آسانسور حمل خودرو اشاره کرد .

این فعال صنعت آسانسور با تاکید بر اینکه از لحاظ انواع آسانسور، آسانسورها به دو بخش هیدرولیک و آسانسور کششی تقسیم می شوند به برخی از مهمترین مزایای آسانسور هیدرولیک اشاره کرد و گفت: در این نوع آسانسورها به دلیل عدم نیاز به استفاده از موتورخانه در بالاترین نقطه چاه آسانسور امکان طراحی فضای زیباتری برای پشت بام فراهم می شود. لذا در محل های که امکان احداث موتورخانه در پشت بام وجود ندارد این سیستم بسیار ایده آل خواهد بود،در همین حال بدلیل شناور بودن موتور این نوع آسانسورها در داخل روغن احتمال سوختن و آسیب رسیدن کمتر بوده و لذا طول عمر آسانسور بیشتر می شود.

عضو هیات مدیره شرکت جنرال کابین همچنین در ادامه در خصوص مهمترین مزیت آسانسورهای کششی (موتور های گیرلس) اظهار داشت:آسانسورهای گیرلس یا روم لس جایگزین مناسبی برای آسانسورهای گیربکس و قدیمی محسوب می‌شوند کاهش مصرف انرژی و برق در موتور های گیرلس نسبت به موتور های گیربکسی تا 50% است. بنابراین آسانسورهای گیرلس از نظر مصرف برق بهینه هستند هر چند که هزینه خرید آنها به مراتب بیشتر از آسانسورهای گیربکسی است.

طالبی تاکید کرد: موتورهای گیرلس به دلیل نداشتن گیربکس از سرعت بسیار مناسبی برخوردار هستند و به دلیل حذف گیربکس از لحاظ حجم کوچکتر از موتورهای گیربکسی هستند که همین موضوع باعث نصب سریعتر آسانسور شده و هزینه سرویس و تعمیرات آسانسور را به کمترین حالت می‌رساند. به همین دلیل آسانسورهایی با موتور گیرلس برای نصب در ساختمان‌های اداری و یا ساختمان‌های مسکونی پرترافیک بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستند.

عضو هیات مدیره شرکت جنرال کابین در ادامه اظهارات خود از جمله مقدمات اصلی برای نصب آسانسور در ساختمان را شامل تهیه نقشه، جانمایی،برآورد ابعاد کابین و ظرفیت ارزیابی کرد و در خصوص الزامات مربوط به تهیه نقشه آسانسور اظهار داشت: اساسا قبل از اجرای کامل محل آسانسور و مشخص شدن محل عبور تاسیسات، استفاده از نقشه های اجرایی کمک زیادی به طراحی و زمانبندی مناسب ساخت و نصب آسانسور می‌کند.

وی ادامه داد : به عنوان مثال پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ زیر زمین همکف و طبقات در محل نصب آسانسور،نقشه مربوط به مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه‌های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه و همچنین پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک از جمله شاخص ترین نقشه هایی مورد نیاز برای جانمایی صحیح آسانسور هستند .

وی در خصوص الزامات مربوط به جانمایی آسانسور گفت:در ساختمان‌هایی که نیاز به آسانسور دارند، مهندس معمار که طراحی معماری و فضاهای ساختمان را برعهده دارد، باید از تعداد، نوع و ظرفیت آسانسورهای ساختمان در مراحل اولیه طراحی اطلاعات کافی داشته باشد. جانمایی آسانسورها برعهده مهندس معمار است که با توجه به اطلاعات ذکر شده انجام می‌شود. پیش بینی تمهیدات متناسب با شرایط اقلیمی نیز بر عهده طراح معماری است

.طالبی افزود: ابعاد چاه آسانسور باید متناسب با ظرفیت کابین، نوعِ در و سرعت آسانسور طراحی  شود.طراح باید محل صحیح قرارگیری آسانسور در ساختمان را با توجه به معیارهای سهولت دسترسی، سهولت رفت و آمد مسافران و نیز هدایت آنها به سمت آسانسور تعیین کند. این جانمایی باید به نحوی باشد که آسانسور در مرکز حرکتی و ترافیکی ساختمان باشد و بتوان با کمترین حرکت و جابجایی ار نقاط مختلف ساختمان به آن دسترسی پیدا کرد.

وی همچنین گفت: در خصوص مبحث مربوط به ابعاد کابین و ظرفیت سنجی آن بر اساس نوع کارکرد آسانسور که شامل موارد مختلفی نظیر حمل مسافر،خودور ،بار و ... استانداردها وضوابط مشخصی وجود دارد که متناسب با کارکرد آسانسور باید این الزامات رعایت شود.

طالبی در پایان به بیان مزایای انجام طراحی قبل از اجرای آسانسور پرداخت و تاکید کرد:در وهله اول طراحی قبل از اجرای آسانسور از عمیق یا عریض شدن بیش از حد کابین آسانسور و شبیه شدن به راهرویی عمیق یا شبیه قوطی کبریت عریض ممانعت به عمل می آورد .همچنین طراحی سبب می شود که ارتفاع چاه و خرپشته با توجه به سرعت آسانسور و موتورخانه دار بودن یا بدون موتورخانه بودن آسانسورتعیین شود و کلا تکلیفت سازنده بابت ارتفاع خرپشته مشخص شود.

وی ادامه داد: در همین حال جلوگیری از پیشروی ستون های فضای چاه آسانسور که منجر به کوچک شدن کابین و درب ورودی میشود از دیگر مزایای طراحی آسانسور است  و تناسب بین آسانسور و کاربری ملک و ظرفیت ساکنان سبب می شود که ارزش افزوده ملکی که هزینه زیادی برای احداث آن صرف شده است حفظ شود.

عضو هیات مدیره شرکت جنرال کابین افزود: در همین حال طراحی آسانسور از قرار گرفتن ضلع کوچکتر کابین در سمت درب ورودی آسانسور که باعث کوچکتر شدن ورودی درب آسانسور می شود و امکان نصب درب های سانترال را خیلی کم می کند: جلوگیری می کند .

طالبی خاطر نشان ساخت: از دیگر مزیت طراحی آسانسور،فراهم شدن زمینه برای رعایت کردن فضای لابی آسانسورها متناسب با کاربری آنها است چراکه وقتی کاربری آسانسور تخت بر یا برانکارد بر باشد،نباید لابی آن با فضای یک کابین مسافربر برابری کند و تحقق تمامی این مورد از طریق طراحی آسانسور امکان پذیر است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان