سه خط قرمز نیروگاه‏‏‌ها برای مازوت‌سوزی در شازند رعایت شد؟

اراک در محاصره مازوت

شماره روزنامه: ۵۹۳۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۱۱/۲ ...

کاهش مصرف مازوت در نیروگاه شازند خواسته مسوولان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: کاهش و به حداقل رساندن مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند خواسته مسوولان اداری، قضایی و دانشگاهی این استان‌‌‌ است. علی‌‌‌اکبر اسدی افزود: مکاتباتی برای کاهش مصرف مازوت توسط استان انجام شده و کاهش آلودگی هوا با معاینه فنی خودروها، استفاده از ظرفیت ماده 14 در خصوص پتروشیمی، پالایشگاه و آلومینیوم‌سازی اراک نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: با پیگیری‌‌‌های انجام شده اکنون سه واحد از چهار واحد نیروگاه شازند فعال است در صورتی که سال گذشته چهار واحد این نیروگاه مازوت مصرف می‌‌‌کردند. اسدی خاطرنشان کرد: مصوبه استفاده از مازوت در نیروگاه شازند و جلوگیری از مصرف گاز یک ماه گذشته به استان اعلام شد در صورتی که مصرف مازوت از بیست و یکم آذر در این واحد آغاز شده‌‌‌ است.

رئیس اداره آزمایشگاه‌‌‌های اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی در ادامه گفت: سه روز پاک، 167 روز ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس، دو روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک در اراک وجود داشته ‌‌‌است.

علیرضا محرابیان افزود: 103 روز هوای اراک امسال ناسالم بوده که تعداد روزهای ناسالم در مرداد ماه بیشترین و اردیبهشت کمترین روزهای ناسالم را داشته است. وی ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم اراک امسال نسبت به پارسال سه روز افزایش یافته‌‌‌ است. رئیس اداره آزمایشگاه‌‌‌های اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی گفت: دی‌اکسیدگوگرد در شهر اراک از شب گذشته در ایستگاه حافظیه و میرزای شیرازی به بالاترین حد خود رسیده که این نشان از تاثیر آلایندگی نیروگاه شازند در شهر اراک است.

محرابیان گفت: در صورتی که آلایندگی هوای نیروگاه وجود نداشت هوای اراک شب گذشته در وضعیت سالم قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در مقایسه انجام‌شده در روزهای هجدهم و نوزدهم هوای اراک با روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم آذرماه میزان دی اکسید گوگرد دو برابر افزایش یافته که نشان از آلایندگی نیروگاه در هوای اراک دارد. رئیس اداره آزمایشگاه‌‌‌های اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: 43‌درصد آلودگی هوای اراک مربوط به منابع متحرک و 57‌درصد مربوط به منابع ثابت است و بیشترین آلایندگی مربوط به نیروگاه‌‌‌ است. محرابیان اظهار کرد: پالایشگاه سالانه 28‌هزار تن دی‌‌‌اکسیدگوگرد وارد محیط می‌کند و تنها نباید توجه‌‌‌ها به نیروگاه باشد. وی گفت: پتروشیمی شازند نیز 17 دودکش دارد و سالانه سه‌هزار و 987 تن آلایندگی به محیط وارد می‌کند.

رئیس اداره آزمایشگاه‌‌‌های اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان آلایندگی هوا در سه دودکش نیروگاه شازند سه برابر استانداردهاست.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی نیز در این باره اظهار کرد: امسال استفاده از مازوت در نیروگاه شازند با یک ماه تاخیر آغاز شد و اورهال یکی از واحدها از یکم آذرماه شروع و به مدت 120 روز انجام می‌شود. عبدالرضا تقوی خاطرنشان کرد: اورهال این واحد کاهش 25 درصدی مازوت را در نیروگاه شازند به همراه داشته‌‌‌ است. وی ادامه داد: قرارداد پایش آنلاین دودکش‌‌‌های نیروگاه شازند با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان منعقد و تجهیز کارگاه نیز انجام شده‌‌‌ است.

وی افزود استفاده از مازوت در نیروگاه شازند از بیستم آذرماه آغاز شده و با توجه به اینکه نیروگاه این شهر پایه گازسوز است مصرف مازوت موجب می‌شود که تجهیزات این واحد هر دو سال نیازمند تعمیرات اساسی باشد. تقوی گفت: مصرف مازوت استهلاک 50 درصدی تجهیزات این واحد را به همراه‌‌‌ داشته‌‌‌ است. وی ادامه داد: هر یک از واحدهای نیروگاه شازند در شبانه‌روز یک میلیون و 700‌هزار مترمکعب مازوت مصرف می‌کنند که در مجموع و در هر سه واحد این مجموعه پنج میلیون و 100هزار مترمکعب مازوت مصرف می‌شود. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز دراین باره گفت: هفت میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و 4.5 میلیون مترمکعب در بخش صنعت به جز نیروگاه مصرف می‌شود.

مهدی کمال‌آبادی‌فراهانی افزود: 20 تا 21 میلیون مترمکعب گاز در استان مرکزی مصرف می‌شود که یک‌سوم آن توسط نیروگاه شازند مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف گاز نیروگاه شازند اراک معادل مصرف بخش خانگی استان مرکزی بوده و کاهش مصرف مازوت در این واحد نیاز به صرفه‌جویی در بخش خانگی دارد.

رئیس شبکه مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهر اراک به دلیل استفاده زود‌هنگام مازوت توسط نیروگاه شازند مظلوم واقع شده ‌‌‌است.

سیاوش آقاخانی افزود: سال‌ها کم‌کاری در حوزه استفاده مازوت توسط نیروگاه شازند انجام شده در صورتی که اکنون زیرساخت‌‌‌های لازم برای استفاده از گاز مایع در نیروگاه اصفهان فراهم شده‌‌‌ است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروگاه شازند در بدترین جای اراک مستقر شده جابه‌جایی این نیروگاه باید با جدیت دنبال شود.

رئیس شبکه مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان مرکزی با یادآوری کم‌‌‌کاری دانشگاه علوم پزشکی در خصوص استفاده مازوت توسط نیروگاه شازند گفت: این دانشگاه باید هزینه درمان ناشی از آلودگی این واحد در شهر اراک را به تهران اعلام کند.

آقاخانی افزود: اگر قرار باشد نیروگاه شازند مازوت مصرف کند سایر نیروگاه‌‌‌ها نیز باید مازوت بسوزانند و اگر مدیران استانی نمی‌توانند مسوولیت خود را انجام دهند باید استعفا دهند.

تاکید سرپرست دادستانی استان مرکزی بر کاهش مازوت‌‌‌سوزی نیروگاه‌‌‌ها

مجید قنبری در نشست بررسی ابعاد حقوقی موضوع مازوت‌سوزی در شهر اراک با حضور جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر اراک در مسجد ساعت با بیان اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی فرا‌قانونی است، افزود: در این مصوبه علاوه بر اینکه اعلام شده اجازه پلمب داده نشده، مکان‌‌‌هایی که مازوت می‌‌‌سوزانند از شمول هوای پاک مستثنی هستند. وی تصریح کرد: تاکید سیستم قضایی بر جلوگیری یا کاهش مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند است و این امر به یک مطالبه در استان تبدیل شده ولی دست سیستم قضا با وجود اجرای مصوبه درششم آذر ماه جاری بسته شد.

سرپرست دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی با اذعان این موضوع که تاکنون گزارشی از آلودگی هوا توسط همشهریان اراکی به دفتر دادستانی اعلام نشده اظهار کرد: تصویب این مصوبه از سوی شورای عالی امنیت ملی نشان از این دارد که موارد آلودگی از سوی مراجع مورد وثوق به تهران اعلام نشده است. وی اشاره کرد: اولویت سوخت مازوت در شهرهای شمالی، استفاده از سوخت مازوت در خارج از شهرها و عدم‌استفاده از سوخت مازوت در مراکز پرجمعیت سه مصداق مصوبه شورای امنیت ملی را شامل می‌شوند. قنبری با بیان اینکه جمعیت زیادی اطراف نیروگاه شازند ساکن هستند ادامه داد: یکی از مصادیق سه‌گانه شورای امنیت ملی بر این موضوع تاکید دارد که سوخت مازوت در نزدیکی مناطق پرجمعیت استفاده نشود و این برخلاف این مصوبه است. در پایان این نشست حاضران دست‌نوشته‌‌‌ای با مضمون حذف مازوت‌سوزی خطاب به رئیس کل دادگستری استان مرکزی امضا کردند. در این دست‌نوشته خطاب به حجت‌الاسلام‌‌‌والمسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی بر برخورداری از محیط سالم و هوای پاک به عنوان یکی از ابتدایی‌‌‌ترین و اساسی‌‌‌ترین حقوق اولیه هر انسان و ضرورت مجازات تخریب‌گران محیط‌زیست تاکید شده است.

اهتمام مسوولان استان مرکزی بر حل ریشه مازوت‌‌‌سوزی نیروگاه شازند است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی، ناترازی گاز طبیعی به دلیل مصرف قابل‌توجه بخش خانگی در زمستان را اصلی‌‌‌ترین عامل مصرف مازوت در نیروگاه‌‌‌ شازند اعلام کرد و گفت: اهتمام مسوولان استان بر حل ریشه این مشکل است.

علی‌‌‌اکبر اسدی در نشست خبری پیرامون مساله استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، با تاکید بر اینکه باید با رویکرد حل مساله به موضوع نگاه شود، افزود: اهتمام استان مرکزی بر حل این موضوع است، اما به طور قطع بخشی از اقدامات، خارج از اختیار و تصمیمات استان ولی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: شب گذشته با شخص استاندار در جلسه‌‌‌ای با وزیر کشور مساله آلودگی هوای اراک و مازوت‌سوزی نیروگاه مطرح و با دستور وزیر مقرر شد که پیگیری‌‌‌های لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اشاره کرد: از طرف رئیس سازمان محیط‌زیست کشور بیان شد که مازوت‌‌‌سوزی در هیچ کلان‌شهری وجود ندارد، که مورد اعتراض و نقد مسوولان استان و اراک قرار گرفت. وی ادامه داد: یک واحد از چهار واحد نیروگاه شازند در حال اورهال است و روزانه 6 میلیون لیتر مازوت‌سوزی می‌شود و 800‌هزار مترمکعب نیز گاز مصرف می‌کند و باید پیگیری شود تا این میزان کمتر شود.

اسدی اظهار کرد: بیش از 500 نفر در سال به واسطه تصادفات جاده‌‌‌ای در این استان از بین می‌‌‌روند و قاعدتا توسعه معابر و جاده‌‌‌ها برای کاهش تصادفات امر مهمی است، اما به دلیل مباحث مالی نمی‌توان کار را به انجام رساند و در بحث آلودگی هوا نیز خودروها نقش موثری دارند که مساله نوسازی مدنظر قرار گرفته، اما این امر نیز منابع مالی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه قطعا جانمایی نیروگاه حرارتی شازند ایراد دارد و راه منطقی رفع آلودگی آن جابه‌جایی است و این امر منابع مالی بالایی نیاز دارد، گفت: گوگرد موجود در مازوت مصرفی نیروگاه شازند، 2.5 تا 3‌درصد است و باید به مازوت با گوگرد 0.8درصد برسد که برای تحقق این امر سه سال به وزارت نفت مهلت داده شده است. وی افزود: روزانه 22 میلیون مترمکعب گاز در استان مرکزی مصرف می‌شود و سهم نیروگاه از این مصرف، 25‌درصد است و با توجه به افزایش مصرف خانگی ناچار به مصرف مازوت هستیم. وی با بیان اینکه ناترازی در برق و گاز باعث استفاده از سوخت مازوت می‌شود، اظهار کرد: اینکه تا چه زمانی مازوت‌‌‌سوزی نیروگاه ادامه خواهد داشت، بستگی به شرایط آب و هوایی و ناترازی گاز در کشور دارد و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

اسدی تصریح کرد: مرجع تشخیص سبز بودن یا نبودن یک صنعت، سازمان محیط‌زیست است و بر اساس آن نیز باید عوارض آلایندگی پرداخت شود و اعلام سبز بودن یک مجموعه از سوی مسوولان آن صنعت، ملاک قرار نمی‌گیرد و صرفا نظر کارشناسان محیط‌زیست ملاک است.

اجرایی شدن هوای پاک نیازمند مطالبه‌گری است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اجرایی شدن قانون هوای پاک نیازمند مطالبه‌گری است.

یوسف یوسفی، پیرامون مساله استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی اجرای قانون هوای پاک نیست، بلکه یک ناظر است و در این راستا 20 دستگاه اجرایی با 126 وظیفه در سطح استان باید کار کنند و در نهایت برآیند این اقدامات قانون هوای پاک اجرایی می‌شود. وی گفت: در دولت سیزدهم یکی از اقدامات شتاب‌گرفته در بحث اجرای قانون هوای پاک، ضرباهنگ پیگیری وظایف در خصوص مساله آلودگی هوا از طریق اداره کل محیط‌زیست و استانداری مرکزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار کرد: این چنین نیست که هرگاه با مازوت‌سوزی مواجه شدیم، مساله آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گیرد، بلکه هر هفته جلسات کارشناسی در موضوعات مختلف و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا پنج جلسه با وجود 30 مصوبه برگزار کرد، افزود: در سال‌جاری تا تاریخ 27 آذرماه کارگروه کاهش آلودگی هوا پنج جلسه با 31 مصوبه اجرایی برگزار کرد که تا امروز به نتایج خوبی دست یافته‌‌‌ایم هرچند که به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است.

یوسفی خاطر‌نشان کرد: با پیگیری‌‌‌های صورت‌گرفته توسط استانداری، سازمان محیط‌زیست و دستگاه قضا در زمستان، بهار، پاییز و تابستان امسال یک واحد نیروگاه حرارتی شازند وارد تعمیرات اساسی شد و یک ماه نیز دیرتر از سال گذشته مصرف سوخت مازوت در این مجموعه صنعتی نیز آغاز شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 700 میلیون لیتر مازوت در 116 روز مصرف شد و امسال نیز مصرف کمتری خواهیم داشت، چراکه یک واحد اورهال و یک ماه دیرتر مازوت‌سوزی آغاز شد، البته خواهان کاهش مصرف و حتی توقف هستیم، اما ناترازی گاز چنین اجازه‌‌‌ای را نمی‌دهد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: یکی از خروجی‌‌‌های اساسی جلسات هفتگی تجهیز نیروگاه به سیستم پایش آنلاین است.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری پیرو قانون هوای پاک اقدامات موثری انجام شده است، گفت: امسال یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در دلیجان نصب شد و شمار ایستگاه‌‌‌های در استان به هفت ایستگاه رسید و در جلسات کارشناسی نیز بنا شده است که پنج ایستگاه نیز توسط شهرداری اراک تامین شود که در حال پیگیری است، همچنین برای باغات سنجان و کرهرود تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند تنها نیروگاه مازوت‌سوز کشور نیست، اظهار کرد: در کشور 14 نیروگاه حرارتی وجود دارد و در حال حاضر فقط نیروگاه تهران، البرز و اصفهان مازوت‌سوزی ندارند و باقی در حال مصرف مازوت هستند.

وی اظهار کرد: برای راه‌‌‌اندازی سیستم فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند، زمینی بیش از اراضی فعلی نیروگاه، 80 لیتر بر ثانیه آب، 2‌هزار میلیارد تومان اعتبار و روزانه بیش از 600 تن پسماند آهکی تولید خواهد شد و به این دلایل امکان فیلتراسیون به صرفه و اجرایی نیست. یوسفی گفت: برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل اراک، اخذ تسهیلات 200 میلیون تومانی برای تاکسی‌‌‌های اراک به کمک صندوق ملی محیط‌زیست نیز مدنظر است.وی در خصوص لزوم انجام مطالعات علمی در خصوص تاثیر آلودگی بر سلامت جامعه اظهار کرد: شاید مرکز بهداشت استان مطالعاتی در اختیار داشته باشد که بر اساس آن اعلام نظر می‌کند، اما بدیهی است که آلودگی هوا بر سلامت تاثیر منفی دارد و حتی بر باروری اثرگذار است.

عکس یک copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان