وبلاگ مشرق

تخاطب مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات/ انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از وضعیت گرانی

محمدرضا عارف در حالی می‌پرسد "چرا مردم از اصلاح‌طلبان اعراض کرده‌اند" که گویا آنهمه ناکارآمدی و طعنه به مردم مستضعف را فراموش کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

طعنه‌ها و ناکارامدی‌هایی که عارف آنها را فراموش کرد!

تخاطب مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات/ انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از وضعیت گرانی

محمدرضا عارف، رئیس سابق جبهه اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون کاسته شدن اعتماد به اصلاح‌طلبان گفته است: باید نخبگان سیاسی ریشه‌یابی کرده که چرا سرمایه اجتماعی جذب شده در سال‌های 92 و 94 به خصوص در بین جریان اصلاحات از دست رفت؛ این مساله جدی است که بخشی از آن به درون جبهه بر می گردد و باید در وهله اول جبهه اصلاحات عملکرد خود را ارزیابی کند مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد این سرمایه اجتماعی بی نظیر در انتخابات مجلس دهم در تهران به طور کامل به لیست امید رای دادند و بعد در انتخابات 98 اتفاق دیگری رخ داد.

عارف می‌افزاید: متاسفانه در این موضوع باید نگاهی به نهادهای نظارتی و اجرایی داشت. شاید تلقی این بوده که مردم در سال‌های 92 و 94 از جریان اصلاحات فاصله گرفته و رای نمی‌دهند لذا دریچه‌های نیمه باز برای حضور جریان اصلاحات را بستند.[1]

*ما قضاوت درباره بخش دوم اظهارات عارف و ادعای اینکه حاکمیت نمی‌خواهد اصلاح‌طلبان نجیب و قانونمدار در انتخابات باشند را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

لکن سوالی که عارف در بخش نخست حرف‌های خود مبنی بر چرایی اعراض مردم از اصلاح‌طلبان مطرح می‌کند یک پاسخ مشخص دارد که نمی‌دانیم چرا عارف به آن اشاره‌ای نکرده است؟!

آن پاسخ مشخص که گاهی دیده شده برخی اصلاح‌طلبان هم اشاراتی به آن داشته‌اند؛ ناکارآمدی و وجود مانیفست تحقیر مردم و خوش‌نشینی در میان برخی اصلاح‌طلبان است.

بصورت علی‌الاثبات می‌دانیم که اصلاح‌طلبان در گفتمان اجرایی خود ناکارآمدتر از اصولگرایان هستند و مثلا هرگز مدیری در تراز قالیباف و با کارنامه او نداشته‌اند.

اکنون چرا مردم باید آنها را برای مناصب انتخابی کشور برگزینند در حالی که کارآمدتر از آنها وجود دارد؟

ما همچنین به آقای عارف یادآوری می‌کنیم زمانی را که اصلاح‌طلبان درباره مردم از عبارت "لشکر قابلمه به دست‌ها" استفاده می‌کردند، می‌گفتند مردم برای جارو هم صف می‌کشند و اظهار می‌کردند که ما باید شیشلیک بخوریم تا بتوانیم کار کنیم.

طبعا خود آقای عارف حق را به مردم می‌دهد که چنین گفتمان ضدمردمی و چنین کارنامه ناکارآمدی را انتخاب نکنند.

***

تخاطب مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات

تخاطب مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات/ انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از وضعیت گرانی

انتخابات مجلس دوازدهم، روز جمعه گذشته در حالی برگزار شد که از منظر سیاست حاوی رخدادهای جالبی بود.

یکی از این رخدادها تخاطب ناخواسته آقایان مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات بود.

مرعشی در اظهاراتی پیرامون انتخابات گفته بود:

"امروز ما با دلی پرخون به انتخابات وارد می‌شویم. کسی تصور نکند که شادمانیم زیرا حتی یک کرسی را برای کشور و مردم مفید می‌دانیم."[2]

در همین حال لاریجانی هم طی سخنانی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، درباره انتخابات بیان داشت:

"انتخابات یک جشن ملی است و نباید در آن افسردگی وجود داشته باشد. انتخابات یک جایی است که ملت سرنوشت خود را در آن رقم می‌زنند."[3]

*اگرچه بایستی از جهت مشارکت انتخاباتی و مخالفت با جریان تحریمی جبهه اصلاحات؛ موضع انتخاباتی مرعشی را ستود لکن خود آقای مرعشی هم به وضوح می‌داند که انتخابات جشن ملی است زیرا اگر صندوق رأی نباشد؛ جای آن با اسلحه و خشونت پر خواهد شد.

همان دلیلی که به موجب آن، چپ‌های نجیبی مثل آقای مرعشی از نسخه تحریم انتخابات تبعیت نکردند.

و البته ایکاش که امثال مرعشی فیض خود را اکمل می‌ساختند و تعهد خود نسبت به نظام و قانون کشور را با چنین اظهارات غلطی از قوت و استحکام لازم دور نمی‌کردند.

بیان این نکته ضروری است که حرف غلط مرعشی از آنروست که هر تغییر مثبتی مبارک است و نمی‌توان تغییر مثبت را مساوی خون دل دانست!

این را هم همه باید بدانیم که عرصه سیاست و انتخابات عرصه انتخاب‌های بدون نقص و خوشحالی‌های شخصی بی‌کرانه نیست بلکه علی‌الاغلب عرصه انتخاب بین بد و بدتر، کنار گذاشتن ایرادات بخاطر کارآمدی و پیشرفت‌های گام به گام است.

***

انتقاد آیت‌ا... جوادی‌آملی از وضعیت گرانی

تخاطب مرعشی و لاریجانی درباره انتخابات/ انتقاد آیت‌الله جوادی‌آملی از وضعیت گرانی

حضرت آیت‌ا... جوادی‌آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم اخیراً در دیدار با جمعی از مسئولین شهرستان آمل درباره انتخابات گفته است: امروز همه ما موظفیم وحدت خود را حفظ کنیم، نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم. ما هم امیدواریم ذات اقدس الهی، شهدای ما را با شهدای صدر اسلام محشور بکند، یک؛ و ما را حق شناس و قدردان خون های پاک شهداء قرار بدهد، دو؛ در همه مناسبت ها و عناوینی که در استقلال مملکت، امنیت مملکت، بزرگی این ممکلت دخیل اند مثل انتخابات و غیر انتخابات حضور فعال داشته باشیم، سه.

به گزارش جماران، او تصریح می‌کند: و این نکته را بدانیم که ما مردان ایران، مردان بزرگی هستیم، شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم؛ این وکلای ما، این مسئولین ما، باید بدانند که این گونه اداره کردن‌ها با گرانی و امثال ذلک، در شأن ملت ما نیست و نباید ملت این قدر رنج بکشند، ما آن قدرت داریم که بتوانیم خودمان را خوب اداره کنیم.[4]

* انتقاد آیت‌ا... جوادی‌آملی از وضعیت گرانی مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد و یا آنرا به دست نسیان زمان سپرد.

مسئولان قوای سه‌گانه، منتخبان جدید در مجلس دوازدهم و خاصّه دولت محترم که سلسله‌جنبان اصلی اجرائیات کشور است باید برای گرانی فعلی فکر عاجلی بکنند.

مردم برای تأمین پروتئین غذایی، تأمین مسکن و اجاره‌خانه، خودرو و سایر مقولات با مشکلات عدیده‌ای در بحث گرانی مواجه هستند.

پیش از این، آیت‌ا... آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طی سخنانی از فشار اقتصادی و تورم عجیب و غریب انتقاد کرده بود.[5]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1624933

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-653152

3_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-653151

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1624793

5_ mshrgh.ir/1578900

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان