عباس قادری ؛ از شلاق خوردن برای خوانندگی تا دیدار با رئیس جمهور ؛ امسال بهار دسته جمعی با هم میرن زیارت؟ (+فیلم)

چند سال قبل بازیگر معروف پرویز پرستویی در یک برنامه‌ اعلام کرد که فیلم مطرب را فقط به خاطر عباس قادری بازی کردم و خاطره‌ای از زمان کارمند بودنش در دهه ۶۰ در وزارت دادگستری تعریف کرد و اشاره کرد که یک روز عباس قادری را آوردند چون شب گذشته برنامه اجرا کرده بود او را گرفته بودند و شلاقش زدند.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - روز جمعه 25 اسفند ماه جمعی از هنرمندان با سید ابراهیم رئیسی در سالن اجلاس سران دیدار و گفت و گو کردند و در این دیدار حضور عباس قادری خواننده معروف و قدیمی در میان دعوت شدگان بود.

علاوه بر حضور علی نصیریان و چند هنرمند دیگر که هرکدام در دنیای مجازی بازتاب‌های مختلفی پیدا کرد، اما حضور عباس قادری واقعا بزرگترین شگفتی این مهمانی روز جمعه بود.

بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی در این باره نوشت: «حضور عباس قادری خواننده قدیمی در دیدار شب گذشته ابراهیم رئیسی و اهالی هنر و موسیقی، و عکس های مشترک این خواننده و رئیس جمهور ایران و وزیر ارشاد، تاریخی است. خواننده با سابقه ای که مدت هاست زمزمه های رسمی و مجاز شدن او به گوش می‌رسد.»

عباس قادری ؛ از شلاق خوردن به دلیل خوانندگی تا دیدار با رئیس جمهور

نکته قابل تامل این است که عباس قادری از خوانندگان معروف قبل از انقلاب است که به سبک کوچه بازاری* شناخته می‌شد و او که از اوایل دهه 50 کارش را شروع کرده بود با 2 آهنگ زیارت و بدنام معروف شد.

چند سال قبل بازیگر معروف پرویز پرستویی در یک برنامه‌ اعلام کرد که فیلم مطرب را فقط به خاطر عباس قادری بازی کردم و خاطره‌ای از زمان کارمند بودنش در دهه 60 در وزارت دادگستری تعریف کرد و اشاره کرد که یک روز عباس قادری را آوردند چون شب گذشته برنامه اجرا کرده بود او را گرفته بودند و شلاقش زدند.

در انتها پرستویی می‌گوید عباس قادری سالها دل مردم را شاد کرده بود او جنایتی مرتکب نشده بود که شلاقش زدند. 

آسیب‌های جسمی، روحی و روانی آن اتفاق شلاق خوردن عباس قادری را هیچ کس نمی‌تواند جبران کند و بالطبع همچنین سالها اجازه کار نداشتن و ندادن مجوز رسمی برای انتشار آثار موسیقی این هنرمند، ولی باز خوب است که در چنین مراسمی از او دعوت شده است و مورد توجه قرار گرفته است.

عباس قادری ؛ از شلاق خوردن به دلیل خوانندگی تا دیدار با رئیس جمهور

چه خوب است که به عباس قادری مجوز فعالیت و پخش آثارش را هم بدهند، بهرحال چه خوشمان بیاد و چه نه بخشی از جامعه دوستدار موسیقی عباس قادری و افرادی دیگری چون جواد یساری و ... هستند. فارغ از هرگونه ارزش گذاری و ... به سلیقه این بخش از جامعه هم احترام بگذاریم.

یک سال قبل در همین اسفند ماه شایعه‌ای پیچید که عباس قادری از ایران مهاجرت کرده است اما خود قادری این خبر را تکذیب کرد و گفت:«ما همیشه برای کنسرت‌هامون در سراسر دنیا سفر می‌ریم و برمی‌گردیم. حالا یه سری خبرنگار که دنبال فالوئر هستند برای سوژه خودشون نوشتن ما مهاجرت کردیم! که به شدت تکذیب می‌کنم».

حال بعد از این دیدار گرم عباس قادری با رئیس جمهور یادآوری یک نکته خالی از لطف نیست، آن هم این که همین امروز و همین الان هنرمندانی به دلایلی ممنوع الفعالیت شده‌اند و یا به دلایل مختلف از کار و فعالیت هنری‌شان دور شده‌اند یا آثاری از آنان توقیف شده است و ... چه خوب است که همین الان آنها را دریابید.

چرا باید حتما سال‌های زیادی بگذرد تا این آشتی و مهر شکل بگیرد همین الان این کار را شروع کنید که هر اندازه زمان بگذرد جز ناراحتی و دلگیری بیشتر هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.

این اتفاق دیدار با عباس قادری را به فال نیک بگیریم برای اتفاقات بهتر در سال جدید. یا با الهام از ترانه زیارت عباس قادری بنویسیم: امسال بهار دسته جمعی با هم بریم زیارت...

*پی نوشت:

موسیقی کوچه‌ بازاری بیشتر با سازهای عود (بربط)، تنبک، فلوت، تمپو، سنتور، ویولن، کمانچه، تار، چنگ، قانون و شکلی از سبک موسیقی عربی درآمیخته است و به آن شرقی خوانی (شرقی خونی) نیز گفته شده است. زادگاه این سبک بازار خیابان لاله‌زار بود که مورد توجه عموم قشر کارگر و طبقهٔ پایین و متوسط جامعه قرار گرفت.

اگرچه شاید الان خواندن به این سبک بسیار کم شده است اما همان خوانندگان معروف و قدیمی این مدل موسیقی رد پای بزرگی از خود در موسیقی ایران برجای گذاشته‌اند. خوانندگانی مانند:  قاسم جبلی، نعمت‌الله آغاسی، جواد یساری، عباس قادری، داوود مقامی، ایرج مهدیان، جلال همتی، جمال وفایی و ... 

خاطره پرویز پرستویی از شلاق خوردن عباس قادری

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان