درخواست یک چهره نظامی از آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /چرا فعالیت نهضت آزادی ممنوع شد؟

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هشتم اسفند در مورد دیدار با لبافی‌نژاد و بیانیه دادگاه انقلاب در مورد نیروهای ملی-مذهبی نوشته‌است.

درخواست یک چهره نظامی از آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /چرا فعالیت نهضت آزادی ممنوع شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیست و هشتم اسفندماه سال 1379 آمده است؛

[آقای ابوالفضل محمدعلی‌خانی] سفیر جدید تعیین شده برای برونئی آمد. به عنوان سفیر مقیم که قبلاً مرسوم نبوده، یعنی سفیر سیار [آکرودیته] داشته‌ایم، به برونئی برود. چند سال پیش، سفارت تازه تأسیس‌مان در برونئی را تعطیل کردند و فعلاً اینگونه جبران کردند. گفتم، سعی کنند، راه همکاری در امور نفت و گاز و تجارت را باز کنند.

آقای فریبرز لبافی‌نژاد [برادر شهید مرتضی لبافی‌نژاد و مشاور وزیر صنایع و معادن] آمد. سابقه خودش را گفت؛ پیش از انقلاب، عضو سازمان مجاهدین خلق بوده و چند سال زندگی مخفی داشته و بعد از شهادت برادرش، دستگیر شده و پس از آزادی از زندان، به آمریکا رفته و پس از تحصیل و کار در سال 1367 با زن آمریکایی و بچه‌هایش به ایران آمده و اکنون همسرش طلاق گرفته و با بچه‌ها رفته‌اند و خودش به عنوان همکار وزیر صنایع، مشغول کار بوده، ولی اخیراً کاری به او ارجاع نمی‌کنند و حقوق نمی‌دهند؛ برای رفع مشکل، استمداد کرد.

آقای [مرتضی] بانک، معاون [اداری و مالی] وزارت امورخارجه آمد. از اوضاع اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور، اظهار نگرانی کرد و گفت، وضع سیاسی خارجی در زمان شما بهتر بود؛ مخصوصاً در مورد همسایگان و گفت، اخیراً ترکمنستان را هم از دست داده‌ایم و مخصوصاَ چند کشور عربی که قرار بود، آقای [کمال] خرازی [وزیر امورخارجه]، از آنها دیدار داشته باشد، سفر او را لغو کرده اند؛ جز سوریه و لبنان. از من خواست، برای نجات کشور دخالت کنم و از رفتار قوه قضائیه هم انتقاد کرد.

ظهر با محسن ناهار خوردیم و فیلمی از مجموعه فرهنگی و [مرکز اسناد، کتابخانه و] موزه رفسنجان دیدیم؛ جالب است. عصر، آقای [سید عنایت‌الله] دستغیب شیرازی آمد. قبل از انقلاب شهردار آبادان بوده؛ سوابق خودش را گفت و اشعاری که سروده خواند و درخواست کمک برای شغلی در مترو کرد. تیمسار [احمد] دادبین، از گروه مشاوران فرمانده کل قوا آمد؛ قبلاً فرمانده نیروی زمینی [ارتش] بود. از وضع کشور ابراز نگرانی کرد. گفت، کسی به فکر کارهای اساسی نیست و مردم انتظار دارند، شما مثل گذشته برای نجات کشور اقدامی کنید و برای ریاست‌جمهوری نامزد بشوید. گفتم، موافق نیستم، کشور وابستگی به یک نفر داشته باشد. در گذشته این نقش را داشته‌ام و ترجیح می‌دهم، مدیران جدیدی ساخته شوند و کشور را اداره کنند.

امروز دادگاه انقلاب، بیانیه‌ای در مورد اقدامات ضدانقلابی و براندازی ملی مذهبی‌ها، منجمله نهضت آزادی صادر کرد و هرگونه فعالیت سیاسی آنها را به هر نام ممنوع کرد و نیز دادگاه مطبوعات، روزنامه «دوران امروز» و سه مجله «پیام امروز» و «متین» و «جامعه مدنی» را توقیف کرد. حرکت تندی تلقی خواهد شد و فشار جدیدی بر آقای خاتمی [رئیس‌جمهور] و دوم خردادی‌ها.

اجلاس وزرای امورخارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، بیانیه تند و گستاخانه‌ای علیه ایران در مورد جزایر صادر کرده است. در فلسطین، برخوردها رو به تندی است و اُفقی برای توافق دیده نمی‌شود. لحن آمریکا، نسبت به عراق تندتر شده و نسبت به دولت آقای خاتمی، کمی سرد شده است.

مسئله انداختن بمب، توسط هواپیمای نظامی نیروی دریایی آمریکا، روی نیروهای آمریکایی و کشتن شش نفر و زخمی کردن عده‌ای، در جریان تمرین نظامی در کویت، هنوز مورد بحث و بررسی است.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان