نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما

در سینما، زنان هم برای تحقق آرزوهای خود، بیان آرمان‌ها، آرزوها و جامعه ایده‌آل خود تلاش کرده‌اند بویژه در عرصه فیلمسازی؛ اما تاریخچه‌ای که زنان در صنعت و هنر سینما داشته‌اند، پر از چالش‌ها و موانع بوده است

نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما

به قلم : مهگان فرهنگ ؛ هنرمند فیلمساز و عکاس

تحریریه زندگی آنلاین : در سینما، زنان هم برای تحقق آرزوهای خود، بیان آرمان‌ها، آرزوها و جامعه ایده‌آل خود تلاش کرده‌اند بویژه در عرصه فیلمسازی؛ اما تاریخچه‌ای که زنان در صنعت و هنر سینما داشته‌اند، پر از چالش‌ها و موانع بوده است و در بحث تساوی  نیز در این فضا انتقاداتی وجود دارد. بحث بر سر زنان در فیلم‌ها یا به عبارتی حضور زن به عنوان بازیگر نیست بلکه درباره زنان به عنوان سینماگر در بخش‌های مختلف به ویژه کارگردانی است. زمانی که درباره بزرگترین کارگردان‌های دنیا صحبت می‌شود، به ندرت کسی به کارگردانان زن اشاره می‌کند، حتی اگر فیلم‌های آنها را هم دوست داشته‌ایم. در این حالت معمولا آنچه به  ذهن می‌رسد، بیشتر اسامی کارگردانان مرد هستند.
با این حال، در سال‌های اخیر، حضور زنان فیلمساز در سینمای جهان به ‌طور قابل‌ توجهی افزایش یافته است و آنها به عنوان یکی از ارکان اساسی صنعت فیلم‌سازی شناخته می‌شوند. بررسی چالش‌ها و ترویج ایده‌های تساوی جنسیتی نیز از اقدامات لازم برای ایجاد تساوی حضور زنان و مردان فیلمساز و سینماگر، در سینما است. از محدودیت‌های اجتماعی تا مسائل مربوط به تفکر جنسی، زنان همواره با موانعی روبه‌رو شده‌اند که برای شکستن آنها باید تلاش فراوانی کنند.
این تساوی در حقیقت به‌معنای فراهم کردن فرصت‌های برابر برای زنان و مردان در تولید، کارگردانی، بازیگری و دیگر زمینه‌های مرتبط با  سینما حتی در زمینه مدیریت و آموزش و نقد و نگارش درباره سینما می تواند باشد.  این مسئله مهم می‌تواند به ‌طور مستقیم تأثیر بسزایی بر کیفیت و تنوع آثار سینمایی و زیر ساخت‌های سینمایی و حتی مطالعات فرهنگی و اجتماعی  داشته باشد و در پیشبرد اهدافی همچون نمایش تنوع فرهنگی و جنسیتی در جوامع به‌کار گرفته شود و به توسعه فرهنگ و رشد اجتماع بینجامد. اما، در عمل، تساوی حضور زنان و مردان در صنعت سینما هنوز به‌طور کامل به‌دست نیامده است. با وجود پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، زنان هنوز با موانعی مانند تبعیض جنسی، تفاوت در دستمزد و کمبود فرصت‌های شغلی روبه‌رو هستند. بنابراین، برای دستیابی به تساوی حضور زنان و مردان در صنعت سینما، لازم است که اقدامات قانونی مناسب صورت گیرد تا موانعی همچون تبعیض جنسی و عدم دسترسی به فرصت‌های برابر برای زنان برطرف شود. همچنین، ارتقاء فرهنگ سازمانی در شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با سینما، افزایش آگاهی در جامعه و آموزش سهم مهمی در این راه دارند. بسیارند از متخصصان سینما در حوزه‌های مختلف که سال‌هاست در تاریخ سینما موثر بوده و دیده نشده‌اند.
شاید تبعیض جنسی، یکی از اصلی‌ترین موانعی است، که زنان سینماگر با آن مواجه شده‌اند. این تبعیض می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در مسائلی مانند دستمزد، فرصت‌های شغلی و دسترسی به منابع تولید هنری ظاهر شود یا نقدهای جنسیت ‌محور که زنان سینماگر برخی اوقات با نقدهایی روبه‌رو می‌شوند که به جنسیت آنها مرتبط است. این نقدها ممکن است به این شکل باشد که به عنوان مثال کارهای زنان فیلمساز را زنانه یا نرم معرفی می‌کند و از موضوعات جدی‌تر به گونه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، سرپیچی کنند.
هرچه جلوترمی‌رویم، افزایش توجه به اثرات زنان سینماگر با گسترش جنبش‌های فعالیت‌های زنان و افزایش توجه به تفاوت‌ها و نقاط قوتی که زنان به فیلمسازی یا سایر کارهای مرتبط با سینما روی می‌آورند، می‌تواند این حضور را بیشتر کند و فاصله بین مردان و زنان را نیز در سینما به کاهش برساند. کوتاه سخن این‌که با توجه به چالش‌ها و پیشرفت‌هایی که زنان فیلمساز و سینماگردر سینمای جهان تجربه کرده‌اند، می‌توان ادعا کرد که این گروه از هنرمندان با تلاش‌های فراوان و استفاده از فرصت‌های جدید، به شکل قابل ‌توجهی در توسعه و پیشرفت صنعت سینما نقش داشته‌ و دارند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان