تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی و نکات مهم و اساسی آن

احتمالا برای بسیاری از افراد، مشکل تمیز نشدن کامل ظروف و ماندن آلودگی روی آن‌ ها به وجود آمده است. این مسئله می تواند به دلیل کثیفی فیلتر باشد

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی و نکات مهم و اساسی آن

ماشین های ظرفشویی به گونه ای طراحی شده اند که دسترسی به پمپ تخلیه و سیستم فیلترینگی که در درون محفظه دستگاه قرار گرفته برای کسی که از دستگاه استفاده می کند، راحت تر باشد. پمپ تخلیه وظیفه تخلیه آب کثیف ایجاد شده توسط ماشین ظرفشویی در حین شستشوی ظروف را بر عهده دارد. در درون پمپ تخلیه، فیلتری وجود دارد که مانع ورود مواد خارجی و پسماندها به پمپ می شود. چنانچه این فیلتر با پسماند یا مواد خارجی مسدود شود، مشکلاتی مانند بوی فساد و صدای ناهنجار ایجاد می شود. در نتیجه مسدود شدن فیلتر ماشین ظرفشویی می تواند به عملکرد ناقص ظرفشویی منجر شود. در چنین شرایطی باید نسبت به تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی به صورت دستی و رفع انسداد آن کمک کرد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا برخی نکات را در خصوص نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار دهیم.

وظیفه فیلتر ماشین ظرفشویی چیست؟

  • در همه ماشین های ظرفشویی موجود در بازار، سه فیلتر ریز و درشت وجود دارد که وظیفه آن ها جلوگیری از ورود پسماندها به درون لوله تخلیه است.
  • هر زمان که احساس کردید ظرف های شما به خوبی شسته نمی شوند یا تکه های غذا روی آن ها ایجاد شده است، زمان تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی فرا رسیده است.
  • اگر خورده های غذا یا استخوان به لوله تخلیه وارد شوند، مسیر آن مسدود خواهد شد. در نتیجه مسدود شدن مسیر تخلیه آب، فشار زیادی روی پمپ تخلیه وارد می شود.
  • فیلتر ماشین ظرفشویی در تمام مدل ها در کف محفظه درونی آن قرار گرفته است. برای دسترسی به این فیلتر باید آن را 90 درجه پادساعت گرد بچرخانید. سپس آن را به سمت بیرون بکشید.

بهترین زمان تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

هر چند وقت یک بار باید فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کرد؟

باید بدانید زمان تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی بستگی به این دارد که در هفته چند بار آن را روشن می کنید. اگر تعداد دفعاتی که از آن استفاده می کنید کم است باید هر شش ماه یک بار آن را تمیز کنید. در صورتی که این اصل را رعایت می کنید طول عمر ماشین ظرفشویی شما بالا می رود و حتی گاهی اوقات پس از پنج سال باید آن را تعویض کنید. در حقیقت تا زمانی که نشانه های تحلیل رفتگی را در ماشین ظرفشویی خود مشاهده نکرده اید، آن را تعویض نکنید.

چه زمانی فیلتر ماشین ظرفشویی به تمیز کردن نیاز دارد؟

بهترین راه برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی این است که آن را حداقل یک بار در ماه با مایع با پودر جرمگیر تمیز کنید. اگر از ماشین ظرفشویی نسل جدید استفاده کنید، فیلترهای تمیز کننده دستی باید حداقل یک بار در ماه تمیز شوند. اگر پس از شستشوی ظرف ها احساس می کنید، هنوز کثیف هستند یا تکه های غذا روی آن ها باقی مانده است باید فیلتر را بررسی کنید.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی به وسیله خاص و زمان زیادی نیاز ندارد، این کار تنها چند دقیقه طول می کشد و با موادی که در دسترس دارید قابل شستشو است.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

به منظور تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی یک بار در ماه از جوش شیرین و سرکه سفید یا از تمیز کننده های ماشین ظرفشویی استفاده کنید. فیلترهای جدید هم باید حداقل یک بار در ماه تمیز شوند. اگر فکر می کنید ظروف پس از شستشو لکه دارند، تکه های غذا و رسوب باقی مانده یا ماشین بوی ناخوشایندی می دهد باید مجددا فیلتر را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد و شما به وسیله خاصی نیاز ندارید. صرف وقت برای تمیز کردن آن، ارزش صرفه جویی در زمان و انرژی لازم برای شستن ظروف را دارد. شما برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی به ابزار زیر نیاز دارید:

  • کاسه بزرگ
  • برس نایلونی
  • مسواک قدیمی
  • پارچه یا اسفنج

مواد لازم

  • جوش شیرین
  • مایع ظرفشویی دارای مواد چربی زدا
  • سرکه سفید

آموزش کامل تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

مراحل تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

1. ابتدا فیلتر ماشین ظرفشویی را پیدا کنید

فیلتر در کف داخلی ماشین ظرفشویی قرار دارد، قسمت پایینی را خارج کنید تا راحت تر به آن دسترسی داشته باشید. بیشتر فیلترهای جدید با پیچاندن باز و بسته می شوند و فلش راهنما دارند. برخی از فیلترها یک استوانه ای تک هستند، برخی دیگر در زیر استوانه خود فیلتر دارند. به طور معمول فیلترهای زیری (تخت/ یکدست/صاف) در جای خود قفل نمی شوند و با استفاده از سوراخ وسط فیلتر به راحتی برداشته می شوند و شما به ابزار دیگری نیاز نخواهید داشت.

2. فیلتر را بیرون بیاورید

فیلتر استوانه ای باید به سمت فلش راهنما چرخانده شود، سپس باید قفل آن را باز کنید. معمولا قفل آن با چرخاندن خلاف جهت عقربه های ساعت باز می شود. بعد از باز شدن قفل، آن را به آهستگی به طرف بالا بکشید تا از کف ماشین ظرفشویی بیرون بیاید. اگر فیلتر دوم وجود دارد، آن را نیز خارج کنید.

3. از یک محلول تمیز کننده قوی استفاده کنید

در یک کاسه بزرگ آب داغ را با چند قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید. برای بهتر تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی از مواد شوینده عالی که حاوی مواد چربی گیر هستند، استفاده کنید.

4. فیلتر را خیس کنید و برس بکشید

فیلتر را درون محلول تمیز کننده قرار دهید و بگذارید چند دقیقه خیس شود تا رسوبات آن به طور کامل شل شوند. اگر تکه هایی از برچسب های کاغذی به فیلتر چسبیده باشد، احتمال دارد این کار مؤثر باشد. با استفاده از اسفنج، مسواک قدیمی، برس نایلونی با موی نرم، رسوبات و آشغال های چسبیده به فیلتر را جدا کنید.

روش های تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

5. خوب بشویید

برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی باید آن را در آب داغ با دقت بشویید.

6. محل قرارگیری فیلتر را پاک کنید

اسفنج یا پارچه را به محلول صابون و آب گرم آغشته کنید و دهانه محل قرارگیری فیلتر را تمیز کنید تا ذرات غذا یا چربی که به آن چسبیده به طور کامل پاک شود.

7. فیلترها را در جای خود قرار دهید

تمام مراحلی را که برای درآوردن فیلترها استفاده کرده اید، معکوس کنید. ابتدا فیلتر زیرین را بگذارید، سپس فیلتر استوانه ای تمیز شده را گذاشته و بچرخانید. باید مطمئن شوید که فیلترها در جای خود محکم شده اند. اگر فیلترها خراب یا آسیب دیده اند، باید آن ها را تعویض کنید.

هشدارها

  • زمان تمیز کردن فیلترها باید مراقب باشید تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • به هیچ عنوان بدون قرار دادن فیلترها در جای خود دستگاه را روشن نکنید.
  • از عدم نصب فیلتر ظریف به شکل وارونه مطمئن شوید.
  • تمام مجموعه فیلترها باید به طور کامل تمیز شوند.
  • بهتر است زمان جدا کردن فیلترها یا بررسی محفظه ضایعات، از دستکش محافظ استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی چه مزیت هایی دارد؟

فیلتر ماشین ظرفشویی موجب می شود که از قرار گرفتن ذرات مواد غذایی باقیمانده از شستشوی قبلی ظروف پیشگیری شود، به همین دلیل ظرف ها بهتر شسته می شوند. از سوی دیگر تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف شویی موجب درخشندگی بیشتر ظرف ها می شود و از بو دادن آن ها جلوگیری می کند. از مهم ترین مزیت های تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موجب تمیزی بیشتر محفظه ماشین ظرفشویی می شود.
  • از مسدود شدن پمپ دستگاه جلوگیری می شود.
  • از رشد انواع میکروارگانیسم در ماشین ظرفشویی پیشگیری می شود.
  • از بو گرفتن ظروف جلوگیری می شود.
  • موجب افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی می شود.
  • مانع قرار گرفتن ذرات مواد غذایی قبلی روی ظروف جدید می شود.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تمیز کردن فیلتر کولر گازی، تمیز کردن فیلتر هود و تمیز کردن شوفاژ را نیز مطالعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان