مضرات عرقیات گیاهی و خطر وجود متانول را جدی بگیرید!

عرقیات گیاهی در مسیر یک فرآیندی تولید می شوند که در این مسیر باید آن ها را ابتدا با شعله آتش به نقطه جوش رساند با این حال تمام خواص گیاه از میان رفته و ماده سمی اتانول آزاد می شود.

مضرات عرقیات گیاهی و خطر وجود متانول را جدی بگیرید!

عده ای در علم گیاه شناسی اعتقاد دارند که عرقیات گیاهی هیچ آسیبی را به کالبد بدن انسان وارد نمی سازند و مردم زود باور از مضرات عرقیات گیاهی آگاهی ندارند در نتیجه به مصرف انواع متفاوتی از آن اعتیاد پیدا می کنند. اما باید بدانند که با نگهداری از آن ها در منزل و با مصرف مداوم، آسیب های سختی را به جان خود می خرند. در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد، پس همراه ما بمانید.

اصلی ترین نکته ای که موجب زیان بار بودن عرقیات گیاهی می شود، شیوه غلط تهیه آن است. در تهیه این دسته از نوشیدنی های گیاهی که به کمک حرارت دهی یا تقطیر صورت می گیرد تمام اندام های گیاه را به خود درگیر می کنند در نتیجه با تقطیر، ماده ای شیمیایی به نام متانول که به خودی خود سمی بوده و موجب کور شدگی و از دست رفتن بینایی شده، آزاد می شود. هشدار این این که متانول بدون هیچ گونه توقفی پس از مصرف خوراکی جذب می شود.
در سالیان نه چندان دور، بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه کردند که به نابینایی مبتلا شده بودند و از علت آن آگاهی نداشتند. پس از بررسی های انجام گرفته، پزشکان به این نتیجه رسیدند که متانول موجود در عرقیات گیاهی، آن ها را با این مشکل درگیر کرده است.

متانول آزاد شده در تهیه عرقیات گیاهی

متانول چیست؟

متانول گونه الکل بوده که بسیار مایعی سمی است و از راه نوشیدن، تنفس و پوست جذب بدن مصرف کننده می شود. جالب است بدانید که مصرف طولانی مدت از متانول بدون محافظ چون دستکش و ماسک خطرات بسیاری را به دنبال می آورد.
دوز کشنده متانول 100 تا 120 میلی لیتر است و اثرات سمی آن معمولا چند ساعت پس از مصرف شروع به ظاهر شدن می کنند. از شایع ترین نشانه های بالینی مسمومیت سخت و شدید با برخورد متانول می توان به سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، عدم تعادل، پریشانی، خواب آلودگی، تاری دید، اسیدوز متابولیک، هذیان، کوری و مرگ اشاره کرد.
اگر چه مصرف عرقیات گیاهی از گذشته تا به الان با خواص فراوان در میان مردم عادی رواج دارد اما با مصرف عرقیات گیاهی در سطح پایین متانول امکان دارد نشانه ای به ظاهر نداشته باشد اما مصرف مکرر در زمان طولانی موجب مسمومیت شدید و بروز اختلالات عصبی، چشمی و کلیوی شود.
یکی از ساده ترین کار ها برای پیشگیری از ابتلا به عوارض و مضرات عرقیات گیاهی، اطلاع رسانی حقیقی از وجود متانول در ترکیبات تهیه شده عرقیات و تعیین میزان مجاز آن می باشد.

مضرات عرقیات گیاهی سرشار از ماده سمی متانول کدام اند؟

به فرض مثال شخص بیماری برای درمان مشکلات کبدی خود از گونه ای عرقیات گیاهی استفاده می کند و بی توجه از وجود متانول در ترکیبات آن محصول تهیه شده باشد در نتیجه متانول از راه خونی وارد کبد می شود و این سم وارد شده موجب شکل گیری مسمومیت های شدید کبدی و سمی شدن سلول های عصبی می شود.
اگر دوز متانول بالا باشد به روی حساس ترین سلول های عصبی، همان سلول های شبکیه چشم تاثیر بدی می گذارد که این تاثیرات سخت موجب کاهش بینایی شده و در موارد حادتر کوری را در فرد ایجاد می کند.
وجود متانول با دوز کم هم برای فرد مصرف کننده ضرر رسان است به صورتی که با مصرف طولانی مدت از راه مصرف عرقیات گیاهی وارد بدن شده در نتیجه موجب تضعیف کبد، التهاب کبدی و کبد چرب می شود.

مضرات عرقیات گیاهی کدام اند؟

عوارض عرقیات گیاهی کدام اند؟

جالب است بدانید که عرقیات گیاهی نسبت به گیاهان اصلی که از آنها عرق گیری می شود، خاصیت های بیشتری را به بدن افراد بیمار می رسانند. اما به چه دلایلی؟
به این دلیل که در مسیر تهیه عرق گیری ، اثر حرارت موجب می شود که گیاه به مرحله پخت برسد در نتیجه با این حال تاثیر بیشتری به روی افزایش خواص آن وارد می شود.
افرادی که اعتیاد به مصرف عرقیات گیاهی دارند، باید بدانند که برای کسب منافع بیشتر باید از طبع بدن خود و طبع گیاه مورد نظر آگاه باشند تا از خوردن انواع عرقیات گیاهی به همراه میزان زیادی شکر پرهیز کنند.

اگر برای انجام عرق گیری ، مقدار مناسبی از گیاه مورد نظر را داخل ظرف عرق گیری قرار ندهید ، عرق به صورت رقیق آماده شده و خواص دارویی با کیفیتی نتیجه نخواهد داد.
به علت گرانی بعضی از گیاهان ، بعضی از انواع عرقیات تولید شده ، غیراستاندارد و بی ‌اثر خواهند بود یعنی در پایین ترین کیفیت تهیه شده و به دست مردم می رسند.
اگر پس از گذشت زمانی ، هر گونه کدورت یا تغییر رنگ و یا رسوبی را مشاهده کردید از مصرف آن‌ها دوری داشته باشید. چرا که این اثرات و نشانه ها عموما موارد ناشی از آلودگی‌های میکروبی و قارچی در آن‌ ها می باشد. عرق گیاهی باید کامل شفاف باشد و در اثر ماندن تا تاریخ انقضای نوشته ‌شده بر روی آن‌ ها بدون تغییر باقی بماند.

عوارض عرقیات گیاهی کدام اند؟

در پایان برای آگاهی از موضوعات مصرف عرق زنیان در بارداری، خواص عرق سیر و خواص علف لیمو لینک های قرار داده شده را کلیک نمایید و به مطالعه آن ها بپردازید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان