به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان در شنبه، 11 آبانماه، در نشست تخصصی بررسی شبهات عاشورا که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به شبهات عاشورایی اظهار کرد: خواست دشمنان از هدف قرار دادن امام حسین(ع) هدف قراردادن تمام ارزشهای اسلامی و شیعی است.
وی افزود: شبهات مرتبط با امام را میتوان در چند دسته تقسیم کرد که یکی از آنها تلاش در جهت فضیلت تراشی برای یزید و معاویه و همچنین فضیلتزدایی از امام حسین(ع)است؛ تلاش دوم این است که اعلام کنند که امام را منتظران و شیعیانش به شهادت رساندند و از یزید گناهزدایی کنند.
ترخان اظهارکرد: سیاست سوم آنها جا انداختن این مسئله است که یزید خلیفه مسلمانان بوده است حق داشته با کسی که وحدت جامعه را برای دستیابی به قدرت برهم میزند به جنگ بپردازد؛ مسئله دیگر آن است که میگویند که اصلا قتل امام توسط یزید نبوده و عبیدالله بن زیاد این کار را کرده است و بعد هم یزید اسرای امام را با احترام به مدینه برده است پس کار یزید نبوده است که البته برای همه این شبهات دلایل سندی موثق و همچنین تاریخی و جامعه شناسانه موجود است.
مدیر پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت، تصریح کرد: یکی از تحلیلهای اشتباهی که در خصوص عاشورا انجام میشود، تحلیل عرفانی است که بر این مبنا کسی نباید برای شهیدی که به بهشت میرود عزاداری کند؛ تحلیل فقهی شبهه افکن نیز میگوید که مجوز فقهی عزاداری را از کجا آوردهاید؛ از نظر تحلیل کلامی هم شهادت امام را به گردن قضا و قدر میاندازند تا شاید از این شعله فروزان آتش اندکی بکاهند.
وی گفت: نکته دیگر آنکه بیان میکنند که یزید و عبیدالله از کار خود پشیمان شده و توبه کردهاند پس شیعیان گناه کار هستند که این دو را لعنت میکنند در حالی که اگر به گذشته اهل سنت نظری بکنیم اکثر آنان از خلیفه ناحق اموی برائت جستند و او را قاتل میدانستند.
ترخان بیان کرد: شواهد بسیاری موجود است که عبیدالله بیان کرد که یزید مرا بین کشتن امام و کشتن خودم مخیر کرد؛ پس امر، امر خود یزید بوده است؛ نکته بعدی در خصوص شهادت امام به دست شیعیان باید گفت که درست که اکثر شیعیان در کوفه بودند ولی اکثر کوفیان شیعه نبودند و قائلان به ولایت امام ارجح بر سه خلیفه اول کم بودند؛ نکته بعد اینکه کسی نگفته که هر کسی که این اعتقاد را داشت دیگر هیچ اشتباه و خطایی نخواهد داشت.
وی گفت: بسیاری از اهل کوفه شیعه ابوسفیان بودند و حتی عثمان بودند که به خون خواهی عثمان قیام کردند و علیه امام موضع گرفتند پس نباید این اشتباه را انجام داد که شهادت امام را به گردن شیعیان بیاندازیم.
این مدرس حوزه و دانشگاه یادآورشد: در خصوص فضیلت امام حسین(ع) بر سایر ائمه باید گفت که شاید بتوان در مقام ثبوت آن را پذیرفت و امتیازات امام حسین(ع) را قبول کرد ولی در مقام اثبات دلایل قوی برای پذیرش این فضیلت نسبت به پیامبر(ص) ائمه دیگر وجود ندارد.