رقابت برای عضویت در بریکس؛ تایلند و ترکیه در صف انتظار

در حالی که گروه بریکس خود را برای گسترش آماده می‌کند، تایلند و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه‌ای، تمایل خود را برای عضویت در این گروه اعلام کرده‌اند.

چند روز پس از تصویب ارائه درخواست عضویت تایلند در گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از تمایل کشورش به عضویت در این گروه سخن گفت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در سفر به چین گفت:‌ ترکیه می خواهد به بریکس بپیوندد که این موضوع در نشست آتی وزیران امور خارجه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بنا بر گزارش این رسانه روس به نقل از روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، هاکان فیدان افزود: ما دوست داریم عضو بریکس شویم. بیایید ببینیم امسال چه چیزی می توانیم به دست آوریم.

به گفته فیدان، برخی از کشورهای اروپایی با پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا مخالف هستند، بنابراین مقامات ترکیه، گروه بریکس را به عنوان یک چارچوب همکاری جایگزین در نظر می گیرند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که بریکس به عنوان یک چارچوب مهم برای همکاری، جایگزین خوبی برای تعامل با سایر کشورها فراهم می‌کند.

به نوشته روزنامه چینی، فیدان همچنین در جریان رویدادی در پکن گفت:‌ انتظار دارد در نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس در روسیه شرکت کند. پیش بینی می شود یکی از موضوعات این نشست، احتمال پیوستن ترکیه به عضویت ناتو در بریکس باشد.

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس 10 و 11 ژوئن (21 و 22 خرداد 1403) در نیژنی نووگورود روسیه برگزار می شود. به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، این رویداد به دلیل مشارکت شرکای غیرعضو این گروه در قالب گسترده برگزار می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اجلاس بریکس در سال 2018 شرکت کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از آن گفت که آنکارا می تواند در سال 2022 به بریکس بپیوندد. به نوشته خبرگزاری تاس، ترکیه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

درخواست عضویت تایلند در گروه بریکس

پیش از این، دولت تایلند 28 مه (هشتم خرداد 1403) پیش نویس نامه ای را برای عضویت این کشور در بریکس تصویب کرد. در این باره اعلام شد: اعضای دولت تایلند به این نتیجه رسیدند که پیوستن به گروه بریکس به افزایش نقش این کشور در عرصه بین المللی و همچنین گسترش قابلیت های آن در روند ایجاد نظم نوین جهانی کمک می کند.

دولت تایلند همچنین تاکید کرد که این گام به تلاش‌های این کشور در زمینه اصلاح نظام مالی بین‌المللی کمک خواهد کرد که استفاده از ارزهای ملی در معاملات بین‌المللی را برای تنوع بخشیدن به ریسک‌ها فراهم می‌کند.

سخنگوی دولت تایلند نیز اعلام کرد که این کشور در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه در 22 تا 24 اکتبر (اول تا سوم آبان 1403) شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته است: علاوه بر کشورهای عضو، حدود 30 کشور به دنبال همکاری با گروه بریکس هستند.

سرگئی لاوروف، تمایل این کشورها به نزدیکی بیشتر به بریکس را طبیعی دانست و گفت: مبنای فعالیت بریکس بر اساس احترام متقابل و دموکراسی خالص است. وی افزود: ما به تقویت جایگاه بریکس به عنوان یکی از ارکان جهان چند قطبی ادامه می دهیم.

بریکس، از شکل‌گیری تا پیشی گرفتن از گروه هفت

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در 16 ژوئن 2009 میلادی ( 26 خرداد 1388 شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در 21 سپتامبر 2010 (30 شهریور 1389) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان 1402، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد، با این حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

دستیار پوتین در حوزه سیاست خارجی پیش از این گفته است: گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین 35.6 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم 30.3درصدی را به خود اختصاص داده است.

به گفته یوری اوشاکوف، تا سال 2028 میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه هفت نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس 36.6 درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه هفت به 27.8 درصد کاهش خواهد یافت.

اوشاکوف گفت: سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی 58.9 تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (36 درصد)، 45 درصد از جمعیت جهان (3.6 میلیارد نفر)، بیش از 40 درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان