ژاپن به دنبال تسخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر قطر

ساتوشی مائدا، سفیر ژاپن در قطر، اعلام کرد ژاپن آماده است سهم زیادی در بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک قطر داشته باشد و از تخصص و فناوری خود در این بخش استفاده کند.

فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری‌های کلان، به دنبال ایفای نقش کلیدی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک قطر است.

ساتوشی مائدا، سفیر ژاپن در قطر، اعلام کرد ژاپن آماده است دانش و تخصص خود را در زمینه مدیریت پسماند، بهره‌وری انرژی و حفاظت از محیط زیست به اشتراک بگذارد و به قطر در دستیابی به اهداف بلندپروازانه‌اش در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

به گزارش penisula، سفیر ژاپن با تاکید بر همکاری مداوم ژاپن با قطر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به مشارکت‌های کلیدی بین شرکت‌های ژاپنی و قطر اشاره کرد.

به گزارش تجارت نیوز، شرکت ژاپنی ماروبنی در پروژه ساخت نیروگاه الخرسعه، اولین نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ قطر، کمک کرد. علاوه بر این، موسسه تحقیقاتی میتسوبیشی ژاپن در حال همکاری با وزارت محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی قطر برای انجام مطالعه‌ای به منظور دستیابی به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور است.

الخرسعه اولین نیروگاه بزرگ انرژی خورشیدی قطر با بیش از 1.8 میلیون پنل خورشیدی در اکتبر 2022 فعالیت خود را آغاز کرد، انتظار می‌رود این نیروگاه تقریباً 2 تراوات ساعت (TWh) برق در سال تولید کند.

قطر قصد دارد تا سال 2030، 20 درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند و تا سال 2050 به کربن خنثی برسد. این امر مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه در زمینه انرژی خورشیدی و تبدیل زباله به انرژی است.

سال گذشته، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، از قطر بازدید کرد و بر تعهد ژاپن به تقویت روابط انرژی و همکاری اقتصادی با قطر تاکید کرد.

علاوه بر این مائدا می‌گوید: «ژاپن مقدار زیادی پول برای دستیابی به کربن خنثی سرمایه‌گذاری می‌کند. به‌ویژه، بسیاری از شرکت‌ها روی هیدروژن و آمونیاک به عنوان انرژی بدون کربن کار می‌کنند. در خاورمیانه نیز در حال انجام اقداماتی مانند آزمایش‌های نمایشی برای حمل‌ونقل با هدف کاهش هزینه‌های تامین هیدروژن هستیم.»

مائدا همچنین به تلاش‌های قطر برای توسعه صادرات آهن کم‌کربن اشاره کرد که می‌تواند انتشار دی‌اکسید کربن را در فرایند تولید فولاد تا 40 درصد کاهش دهد.

همکاری ژاپن و قطر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد. ژاپن می‌تواند از تجارب خود در این زمینه برای کمک به قطر در دستیابی به اهداف خود استفاده کند و در عین حال به بازار جدیدی برای فناوری‌های خود دست یابد. قطر نیز می‌تواند از تخصص ژاپن برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی خود و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی استفاده کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان