باقری و خاندوزی واکنش نشان دادند

پاسخ دولتی‌ها به نطق تلویزیونی ظریف

شماره روزنامه: ۶۰۳۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۳۱ ...

در مرحله بعد نیز بخشی از بدنه دولتمردان دولت سیزدهم که سخنان وزیر خارجه اسبق را در تضاد با سیاست خارجی رئیس‌جمهور شهید می‌دانند، به سخنان ظریف واکنش نشان دادند. البته این واکنش‌های منفی تنها یکسوی ماجرا بود، چرا که سخنان ظریف در جبهه مقابل با موجی از بازخوردهای مثبت همراه بود‌.

ماجرای ظهر روز سه‌شنبه در میزگرد سیاست خارجی شبکه سوم سیما با حضور مسعود پزشکیان و دو مشاور او یعنی محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران و مهدی سنایی کارشناس و مشاور سیاست خارجی آغاز شد‌. آنجا که ابتدا پزشکیان در شروع برنامه با خواندن متنی از نقشه راه سیاست خارجی دولت آینده خود رونمایی کرد. نقشه‌ای که از احیای برجام، رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF خبر می‌داد. در ادامه راه آنچه این میزگرد را جنجالی‌تر کرد سخنان ظریف به عنوان مشاور پزشکیان بود که از افزایش تحریم‌ها در سه سال گذشته سخن گفت و با بیان اینکه در 8 سال 700 تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد گفت: اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید. به دنبال این سخنان روز گذشته علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای مطرح شده درباره کاهش نرخ تورم پس از برجام گفت: آمار اقتصادی را که باید از دوستان اقتصادی بپرسید، ولی من عرض می‌کنم که در رقابت‌های انتخاباتی سرمایه سیاست خارجی را نباید هزینه کنیم.

به گزارش برنا، وی با بیان اینکه سرمایه سیاست خارجی، سرمایه ملی است و نباید در کارزار‌های رقابت انتخاباتی عده‌ای بخواهند آن را به تاراج بگذارند، گفت: وظیفه ما است که از مرزهای سیاست خارجی به عنوان گنجینه ملی صیانت کنیم و موضوعات انتخاباتی و سیاست داخلی را اجازه ندهیم که بخواهد وارد سیاست خارجی شود. وی افزود: دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم و شهید امیرعبداللهیان محسوس است و مورد اتفاق همه است. ما باید از مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه تنش‌زدایی کرده و به دنبال تهدیدزدایی باشیم.

سرپرست وزارت خارجه با بیان اینکه بحث سیاست همسایگی راهبردی است و چند بار مورد تاکید رهبری قرار گرفت، گفت: موضوع تثبیت و نهادینه کردن نقش و جایگاه ایران در شانگهای و بریکس، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و نقش‌آفرینی‌های مهم در عرصه بین‌المللی تا جایی که ایران از حق مشروع خود در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی استفاده کرد و آمریکا و اسرائیل نتوانستند از هیچ ظرفیت بین‌المللی علیه ایران استفاده کنند. باقری همراهی میدان و دیپلماسی را واقعیت غیر‌قابل انکار دانست و گفت: این واقعیت در این 1020 روز دولت شهید رئیسی خود را نمایش داد. زمانی بحث بود فاصله‌ای بین میدان و دیپلماسی است اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، به یک سخنگاه برای اعلام مواضع تبدیل می‌شود و این دو باید پشتیبان هم باشند که در دولت رئیسی و امیرعبداللهیان تثبیت شد و آثارش را در عرصه‌های مختلف دیدیم.

واکنش خاندوزی

در ادامه واکنش‌ها از سوی دولتی‌ها روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه تجربه تلخ دهه 90 از صفحه اقتصاد پاک نخواهد شد، گفت: اقتصاد ایران با وجود همه فشارها و تحریم‌هایی که از سال 1400 تا به امروز برقرار است، توانست با سیاست‌های دولت سیزدهم از رکود و نرخ‌های پایین سرمایه‌گذاری منفی دهه 90 خارج شود.

به گزارش «ایرنا» وی افزود: در هشت سال از دهه 90 تولید ناخالص داخلی با فراز و فرودهای پر‌نوسان، ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی با ورود به دوره رکود داشتیم. به گونه‌ای که روند نرخ رشد اقتصادی در دهه 90 پرنوسان بود، البته بهبود کوتاه‌مدت در سال‌های 95 و 96 در رشد اقتصادی رخ داد، اما بلافاصله یک اقتصاد شکننده و آسیب‌پذیر مجدد به نرخ اقتصادی پایین رفت.  سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه با عملکرد سال‌های 95 و 96 نمی‌توان عکس یادگاری دو ساله گرفت، گفت: تمام مسیرهای بلندمدتی که موجب تخریب رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری شد را نمی‌توان به فراموشی سپرد. او همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت دو نمودار از روند سالانه رشد تولید ناخالص داخلی از سال 92 تا 1402 و روند تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران طی دهه 90 و پس از آن به نمایش گذاشت که هر دوی آنها از رشد تولید ناخالص داخلی و روند تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران در دولت سیزدهم حکایت می‌کرد‌.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان