ستوده‌نیا مطرح کرد:

لزوم توجه به قرائت مفهومی در میان قاریان کشور

گروه حوزه‌های علمیه: این قاری قرآن با تأکید بر لزوم توجه به قرائت مفهومی قرآن بیان کرد: متأسفانه اگر یک قاری قرائتی مفهومی داشت و از سر و صداهای ظاهری پرهیز کرد، دیده نمی‎شود.


به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا ستوده نیا، پنج‌شنبه، 19 دی‌ماه، در نشست علمی حق تلاوت در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که بحث تلاوت در آیه کریمه « َتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» بیان شده است، عنوان کرد: اکثر مفسرین مخاطب این آیه را اهل کتاب ذکر کرده‌اند.



وی افزود: منظور خداوند در این آیه آن است که اگر اهل کتاب، کتب آسمانی خویش را به خوبی و با تدبر تلاوت کنند به فهم آن می‎رسند و به آن ایمان می‌آورند؛ یعنی باعث هدایت آنها می‎شود.



این قاری قرآن با بیان این مطلب که قرائت و تلاوت در وهله اول، یکی هستند، بیان کرد: لایه اول در بحث تلاوت قرآن، آن است که قرآن را به شکل متنی و بدون نگاه محتوایی قرائت کنیم که این نوع یکی از انواع تلاوت به شمار می‌رود.



ستوده‌نیا لایه دوم را نگاهی مفهومی به متن دانست و افزود: در لایه دوم بحث فهم مطرح است که قرآن به عنوان یک متن مقدس، جایگاه عمل انسان واقع می‎شود.



این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: متأسفانه امروزه بیشتر به نغمات، تحریرها و... دقت می‎شود و اگر یک قاری قرائتی مفهومی داشت و از سر و صداهای ظاهری پرهیز کرد، دیده نمی‎شود.



وی ادامه داد: در این لایه تالی قرآن ابتدا باید متن را به شکل مفهومی قرائت کند؛ این لایه باعث می‎شود که به گفته قرآن اگر اهل کتاب، کتب اصلی خود را بخوانند با به کار بستن آن در زندگی هدایت ‎شوند.



این پژوهشگر قرآنی با اشاره به لایه سوم در تلاوت قرآن، عنوان کرد: این لایه در بردارنده رویکرد تحقق عملی قرآن است که خروجی این تحقق به اخلاص ختم خواهد شد؛ فقط اخلاص است که می‎تواند راهگشای یک تلاوت باشد؛ یک قاری باید خضوع و خشوع را در پایان یک تلاوت به همراه داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان