۶ محور مشکلات کشور در قرن ۲۱/کاهش مفاسد اداری با توسعه هوش مصنوعی

در ۲.۵ سال گذشته که در فرهنگستان علوم مشغول به کار شدم، تلاش کردم مشکلات ایران در قرن ۲۱ را استخراج کنم که در نهایت این مشکلات را در ۶ محور آب، تغییر اقلیم، کوانتوم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در نهایت هوش مصنوعی تقسیم‌بندی کردیم.

قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم، آب، تغییر اقلیم، کوانتوم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در نهایت هوش مصنوعی را 6 محور مشکلات کشور خواند و گفت: اگر کشور اقدام به حل آنها نکند، در قرن بیست و یکم با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، تاکید کرد: اگر کشور ما به سمت و جهت الکترونیکی کردن حرکت می‌کرد، جلوی بسیاری از مفاسد در ادارات گرفته می‌شد.

وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها، اظهار کرد: کشوری مانند مالزی رشد و پیشرفت چشمگیری در به‌کارگیری فناوری و علوم دیجیتال در امور و کارهای مربوط به مردم داشته و کارهای بزرگی انجام داده است، ولی ما هنوز در این بعد عقب هستیم.

صالحی با تاکید بر اینکه اگر دولت الکترونیکی و هوش مصنوعی وسیع بود، شاهد بروز خیلی از مفاسد در ادارات نبودیم، ادامه داد: کارهایی که در کشور در این حوزه انجام می‌شود، بیشتر جمع آوری داده است؛ یعنی اقدامی که از ساخت کامپیوترها انجام می‌شد و جمع‌آوری داده‌ها، کار عجیبی نیست؛ ولی ما می‌خواهیم یک گام جلو برویم که با نام «هوش مصنوعی» شناخته می‌شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: در 2.5 سال گذشته که در فرهنگستان علوم مشغول به کار شدم، تلاش کردم مشکلات ایران در قرن 21 را استخراج کنم که در نهایت این مشکلات را در 6 محور آب، تغییر اقلیم، کوانتوم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در نهایت هوش مصنوعی تقسیم‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان هوش مصنوعی در جهان مطرح بود، اما در افکار عمومی ایران به شکل امروزی مطرح نبود، اضافه کرد: اگر کشور بر روی این 6 محور چالشی تا قرن 21  متمرکز نشود، با مشکلات جدی مواجهه خواهد شد؛ از این رو اتاق فکری در فرهنگستان علوم ایجاد شد و به صورت جدی روی آن کار کردیم و نتایج بررسی‌ها را در قالب کتابچه‌ای به رئیس‌جمهور شهید ارائه دادیم و ایشان آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند.  

صالحی ادامه داد: این اقدام موجب شد که از یک سال و نیم قبل، هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی اهمیت یابد و مطرح شود، ضمن آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته خاصی برای موضوع هوش مصنوعی تشکیل داده است و نهایتا منجر شد تا سازمانی تحت عنوان «سازمان هوش مصنوعی» تشکیل شود.

این اقدامات نشان می‌دهد که فرهنگستان علوم توانست یک قدم در جا انداختن هوش مصنوعی در کشور بردارد و هم اکنون هوش مصنوعی مورد توجه عموم قرار گرفته است.  

قائم مقام فرهنگستان علوم، هوش مصنوعی را شاخه‌ای از علوم کامپیوتر دانست که هدف آن ساخت ماشین‌های هوشمندی چون خودروهای هوشمند و  ربات‌های هوشمند است و یادآور شد: کارایی هوش مصنوعی در شبیه‌سازی ماشین به انسان است که هدف بزرگی است، در حال حاضر از هوش مصنوعی خوب استفاده می‌شود و در جنبه‌های بهداشتی، امور مالی و حمل و نقل از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی با بیان اینکه این موضوع اولین بار در سال 1950 از سوی آلن تورینگ مطرح شد، افزود: وی در سال 2000 با خلق اینترنت، فضایی را برای به اشتراک‌گذاری دیتا فراهم آورد و هوش مصنوعی با توانمندی بالا نیاز به حجم دیتاهای زیادی دارد و در کنار آن به عرضه شبکه‌های عصبی به توسعه هوش مصنوعی کمک کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر