حجت‌الاسلام کرمی:

فقه شیعه با بازشناسی روابط خانوادگی مانع از سرنگونی نظام خانواده شود

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس دانشگاه پیام نور قم با تشریح تلاش‌های مستکبران برای دگرگونی نقش‌های جنسیتی در نظام خانواده عنوان کرد: در این عرصه فقه تشیع نقش بسیار مهمی در بازشناسی این روابط داشته و باید بهترین دستورات را برای خروج از بحران‎های آینده ارائه کند.


به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین رضا علی کرمی یک‌شنبه، 6 بهمن‌ماه، در نشست علمی آینده‌پژوهی و خانواده که در تالار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: چند مولفه در بحث‏های آینده‌پژوهی مورد توجه قرار میگیرد، ابتدا شناخت آینده و فرایند آینده‌پژوهی و دوم طراحی آینده که مرتبط با مدیریت زمان و موقعیت است.



لزوم انجام پژوهش‌های حوزوی در زمینه دگرگونی روابط خانوادگی



وی افزود: اکثر صاحب‎نظران در حوزه دگرگونی‌های روابط خانوادگی در حال بحث و بررسی هستند و نظرات خاصی را نیز در این مسیر ارائه کرده‌‎اند؛ وظیفه حوزه آن است که در این عرصه فعالیت علمی و پژوهشی خود را بیشتر کرده و طرح‏های خود را برای مدیریت این حوزه ارائه دهد.



رئیس دانشگاه پیام نور قم عنوان کرد: غرب و دنیای استکبار به دنبال استیلای خود بر جهان هستند و در این راستا، خانواده را هدف گرفته‎اند؛ هر دولت و حکومتی برای القای یک فرهنگ و هدایت آنها باید جریان رایج در بین خانواده‎ها را در کشور خود مدیریت کند.



وی گفت: بدون سرمایه‏گذاری فرهنگی و فکری روی جامعه، هیچ دولتی موفق به اجرای طرح‎های اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نخواهد شد.



کرمی یادآور شد: غرب از راه و مسیر آینده‌پژوهی سعی می‏کنند بر دنیا مسلط شود؛ تسلط آنان دیگر مثل گذشته از راه نظامی نیست و به همین دلیل سعی می‏کنند در بعد فرهنگی و با محوریت خانواده برکشورهای جهان استیلا یابند؛ آنها با تغییر فرهنگ خانواده و الگوی خانوادگی کشورها را از مسیر طبیعی خود خارج می‏کنند.



وی عنوان کرد: در 20 سال آینده چالش‎های عظیمی بین دو گروه فعال اجتماعی به وجود می‏آید که اولین گروه گروهی هستند که از مجموعه‎های خانوادگی اصیل دفاع می‎کنند و گروه دیگر گروه نو متفکران هستند که این گروه با جریان تحول در خانواده‎ها همراهی می‎کنند.



عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم بیان کرد: انگلیسی‎ها 73 سال پیش در عراق این جریان را آغاز کردند که با موضع‌گیری جالب توجه حوزه قم و نجف و حتی کشورهای عربی چون مصر این جریان در عراق شکست خورد و نقشه‎ای که برای خانواده‎های عراقی کشیده بودند، نقش برآب شد.



وی گفت: این حوزه تاثیرگذاری می‎تواند در سه عرصه فکر، قلب و رفتار نقش آفرین باشد و این جریان را مدیریت کند؛ اگر فکر انسان در بندگی خدا قرار داشته باشد، قلب و رفتار او نیز همین رفتار را تصدیق کرده و در این مسیر همراه خواهد شد، متخصصان آینده‌پژوهی با هدف گرفتن عقل، به دنبال کشاندن دو عنصر دیگر در این مسیر هستند.



مستکبران به دنبال تغییر نقش‌های جنسیتی در نظام خانواده هستند



کرمی افزود: مستکبران در نظر دارند جای زن و مرد را در نظام خانواده تغییر دهند؛ در همین زمینه دقیقا بر خلاف سنت خدایی و قرآنی عمل می‏کنند و به دنبال آن هستند که روند زندگی را در نظام خانواده تغییر دهند، چیزی که امروز در جهان غرب نیز استیلا یافته است.



وی گفت: حوزه باید در این عرصه ورود جدی داشته باشد و با آینده‌پژوهی برگرفته از متن دین، آینده‏ای که این رویکرد احتمال دارد برای ما رقم بزند را به مردم گوشزد کند؛ در این عرصه فقه تشیع نقش بسیار مهمی در بازشناسی این روابط داشته و باید بهترین دستورات را برای خروج از بحران‎های آینده ارائه کند و از سرنگونی نظام خانواده جلوگیری کند.



این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این عرصه هم باید افکار را به خوبی بشناسیم، وقتی بر این تفکرات اشراف داشته باشیم، بهتر می‏توانیم نقشه راه ارائه دهیم و راهکارها را مورد ارزیابی قراردهیم.



وی اظهارکرد: امروزه در کشورهای اسلامی که در آنها بیداری اسلامی واقع شده است پروژه‎ای از سوی استکبار رایج شده است که مروج بی‎حیایی است؛ آنها به دنبال آن هستند که این بی‎حیایی چه بازخوردی در این جوامع اسلامی دارد و کم کم به دنبال عادی سازی بی‌حیایی هستند تا این جوامع را در مسیری که خود می‎خواهند قرار دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان