ماهان شبکه ایرانیان

چه کارهایی باعث شرح صدر می شود؟

در روایتی از پیامبر اسلام(ص) سؤال شده که چگونه انسان شرح صدر پیدا می کند؟ فرمود: هنگامی که نور بر قلب انسان داخل شد، گسترده و باز می گردد

 در روایتی از پیامبر اسلام(ص) سؤال شده که چگونه انسان شرح صدر پیدا می کند؟ فرمود: هنگامی که نور بر قلب انسان داخل شد، گسترده و باز می گردد. پرسیدند: نشانة آن چیست: فرمود: نشان آن توجه به سرای جاوید و جدا شدن از سرای غرور و آماده گشتن برای استقبال از مرگ پیش از نزول آن است.
قرآن مجید شرح صدر را در یاد خدا می داند و می فرماید: انسان سبکسر و بی قرار آفریده شده است. هر گاه به او بدی برسد، جزع می کند و هرگاه به او خوبی برسد، منع می کند، مگر نمازگزاران. از این آیه بر می آید که یکی از راه های شرح صدر و رهایی از سبکسری و کم ظرفیتی، برقراری رابطه با پروردگار عالم است. دلیلش آن است که با نماز، انسان خود را با منبع قدرت وصل می کند، از این جهت مانند قطره ای است که به دریا ملحق شده باشد. امام علی(ع) می فرماید: پرهیزکاران کسانی هستند که خدا در نظرشان بزرگ و غیر از او هر چه باشد،کوچک است. بنابراین یکی از راه های مهم به دست آوردن شرح صدر، استمداد از پروردگار و مناجات با خدا و تقویت بنیة معنوی است.
هر گاه امیر مؤمنان(ع) با مشکل مهمی روبه رو می شد، به نماز بر می خاست و این آیه را تلاوت می فرمود: استغینوا بالصبر والصلاة؛ با صبر و نماز از خداوند کمک بخواهید. نکتة مهم دیگر که در کسب شرح صدر مؤثر است، رو به رو شدن با حوادث گوناگون است، چون دست یابی به این فضیلت مانند هر فضیلت دیگر با تکرار و تمرین حاصل می شود. کسی که با حوادث و مشکلات مواجه شود ، خواه ناخواه آبدیده و مقاوم می گردد و احساس عجز و ناتوانی و جزع و فزع نمی کند.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان