ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

برخی اسلامی حرف می‌زنند و قارونی فکر می‌کنند

گروه حوزه‌های علمیه: خدا انسان را خلق کرد، هدفی برای او مشخص کرد، راهی که این قافله را به هدف برساند ترسیم کرد، راهنمایان فرستاد و بشر با «وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى» کارها را انجام می‌دهد بعد می‌گوید خودم انجام دادم؛ این همان اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله ‌العظمی جوادی آملی دوشنبه، 30 دی‌ماه، در تفسیر آیات 34 تا 44 سوره مبارکه یاسین بیان کرد: همه بهره‌هایی که انسان از میوه درخت و نعمت‌های الهی می‌برد بهره‌های صحیح و مصداق «مَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ» نیست. بنابراین اگر انسان از میوه درخت چه انگور، چه خرما شراب درست کرد، این عمل شیطان است.



دستاوردهای حرام از نعمات الهی«مَا عَمِلَتْهُ» نیست بلکه از عمل شیطان است



وی ادامه داد: همانطور که خداوند سبحان در آیه 90 سوره مائده فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ شیطان چیزى جز این نمى‌خواهد که به وسیله شراب و قمار میان شما دشمنى و نفرت بیافکند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد، اینک آیا از این کارها بازمى‌ایستید؟» بنابراین اگر خداوند فرمود از میوه درخت استفاده کنید، منظور استفاده حلال است و دستاوردهای حرام «مَا عَمِلَتْهُ» نیست بلکه از عمل شیطان است.



آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در آیات دیگر سوره یاسین خداوند بعد از تذکر به اینکه او از هر عیب و نقصی منزه است به بحث نکاح در موجودات زمین اشاره می‌کند و آن را از دیگر نعمت‌هایی برمی‌شمارد که خداوند به انسان‌ها بر ای تکثیر نسل‌ها داده است؛ «سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ؛ منزّه است آن که همه جفت‌ها را آفرید؛ از گیاهان و حیواناتى که زمین آنها را مى‌رویاند و پدید مى‌آورد، و از آدمیان و آفریدگانى که بدانها آگاهى ندارند؛ او همه را به صورت نر و ماده آفرید» اما انسان از آن جهت که خلیفه الهی است نکاح او غیر از اجتماع مذکر و مونث است که در دیگر موجودات وجود دارد نکاح او همان «النکاح سنتی» است که پیامبر اکرم (ص) فرموده است.



اسلام به ازدواج نگاه ملکوتی دارد



این مرجع تقلید عنوان کرد: این ازدواج نگاه مکلوتی دارد این همان ازدواج است که پیامبر اکرم (ص) فرمود «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ؛ هر کس که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است» به هر تقدیر برای حفظ نسل چه در گیاه، چه در حیوان و چه در انسان ازدواج لازم و ضروری است منتها هر چه این ازدواج و اجتماع رو به بالا می‌رود از حالت مادی و دنیوی خود به حالتی ملکوتی و آسمانی می‌رسد.



آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: اقدمین (بطلمیوس) فلک را در مسائل ریاضی مطرح می‌کردند و قدما آن را در مسائل طبیعی مطرح می‌کردند. اقدمین دایره ترسیم می‌کردند که کم کم به صورت کره تبدیل می‌شد. تعبیرات قرآن کریم هم همان طور که قبلا بیان شده محاوره است. از لحاظ علمی این طور نیست که مثلا آسمان آنچنان که خداوند می‌فرماید سقف باشد و زمین نیز فرش باشد بلکه این به زبان محاوره است از آن جهت که هر چیزی در بالای سر ماست، سقف است و هر چیزی زیر پای ماست فرش است. در اینجا هم همین طور است.



هر موجودی به اندازه هستی خود خدا را تسبیح می‌کند



وی ادامه داد: هر موجودی به اندازه هستی خود خدا را می‌شناسد و آن را تسبیح می‌کند، مرحوم شیخ طوسی در کتاب تبیان و زمخشری در کشاف نقل می‌کنند که حضرت رسول (ص) فرمود قبل از اینکه من به پیامبری برسم سنگی بود که هر وقت من را می‌دید به من سلام می‌کرد که من نیز الان آن سنگ را می‌شناسم. بنابراین این طور نیست که معرفت، تسبیح، تقدس و ذکر مخصوص انسان یا حیوان باشد. هر موجودی در هر حدی باشد به اندازه هستی خود سهمی از شعور دارد؛ اما شعور برای انسان با تکلیف، وحی، نبوت، رسالت، بهشت و جهنم همراه است که در دیگر موجودات به علت سهم کم از شعور این طور نیست.



این مفسر قرآن کریم بیان کرد: خداوند بعد از اشاره به نعمت‌های مربوط به تغذیه، بیان می‌کند که نعمت حمل و نقل را نیز به انسان دادیم و وسیله نقلیه چه دریایی و چه صحرایی برای انسان آفریدیم «وَآیَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ؛ و براى آنان نشانه‌اى دیگر از ربوبیت ما این است که فرزندانشان را در کشتىِ انباشته از بار و مسافر حمل کرده و آنان را از غرق شدن حفظ نموده‌ایم».



وی ادامه داد: بحث حمل و نقل در سوره غافر (مومن) و سوره نحل و بخش‌های دیگر قرآن نیز آمده است که ما مشکلات شما را در مورد حمل نقل حل کردیم، در حالی که شما توانایی حمل بارهای‌تان را نداشتید، دام‌هایی قرار دادیم تا بتوانید به وسیله آنها بارهای‌تان را جابجا کنید «وَتَحْمِلُ أَثْقَالَکُمْ إِلَى بَلَدٍ لَمْ تَکُونُوا بَالِغِیهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ وَالْخَیْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوهَا وَزِینَةً  وَیَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و بعضى از دام‌ها بارهاى سنگین شما را به شهرى مى‌برند که شما جز با تحمل مشقت نمى‌توانستید به آن جا برسید. به یقین پروردگار شما رئوف و مهربان است. و اسبان و استران و خران را براى شما آفرید تا بر آنها سوار شوید و مایه زیبایى و تجمل زندگى شما باشند، و چیزهایى را به سود شما مى‌آفریند که از آنها آگاه نیستید».



تشریح معنای «مشحون» در سوره یاسین



آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: مشحون در آیه 41 سوره یاسین دو معنا دارد یکی معنای پر بودن از مسافر و دیگر به معنای پر از سرباز و محافظ است. معنای دوم یعنی اینکه ما در دریای مواج که هیچ عاملی ندارید که شما را جابجا کند شما را به وسیله باد با کشتی جابجا می‌کنیم. جریان این کشتی، کشتی نوح نیست؛ چرا که کشتی نوح برای ما آیه نیست. شما دلبندان و ذریه خودتان را زمانی که در کشتی با آن همه خطری که دارد، می‌گذارید و هیچ محافظی برای شما نیست ما هستیم که از آن محافظت می‌کنیم و با باد شما را جابجا می‌کنیم.



دلالت «وَیَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» بر وسایل نقلیه امروزی



این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید: «وَخَلَقْنَا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ مَا یَرْکَبُونَ؛ و براى آنان چیزهاى دیگرى که مانند کشتى بر آن سوار شوند آفریده‌ایم» تنها کشتی نیست که ما آفریدیم انعام و چیزهایی دیگری نیز هست که ما برای انسان آفریدیم؛ در آیه 8 سوره نحل خداوند می‌فرماید: «وَالْخَیْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوهَا وَزِینَةً وَیَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و اسبان و استران و خران را براى شما آفرید تا بر آنها سوار شوید و مایه زیبایى و تجمل زندگى شما باشند، و چیزهایى را به سود شما مى‌آفریند که از آنها آگاه نیستید». این فراز «وَیَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» در این آیه شامل هواپیما می‌شود، شامل اتومبیل و سفینه‌های فضایی و دیگر وسایل نقلیه امروز هم می‌شود و حتی ممکن است که خداوند در آینده چیزهایی خلق کند که امروز نیز انسان نمی‌داند.



وی بیان کرد: بنابراین خداوند است که همه چیز را خلق می‌کند و و اینکه انسان بگوید چیزی را من خلق کردم فکر قارونی است. خدای سبحان ساختار داخلی انسان را زیبا خلق کرد، هدفی برای او مشخص کرد، راهی که این قافله را به هدف برساند ترسیم کرد، رهبری این قافله را به عهده گرفت، راهنمایان فرستاد و بشر با « وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى» کارها را انجام می‌دهد بعد می‌گوید خودم انجام دادم. این همان اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است.



کسانی که دور فردی که به قدرت می‌رسد جمع می‌شوند گرفتار شرک شده‌اند



آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: یک شرک رقیقی در اکثر مردم وجود دارد تا کسی به قدرت می‌رسد انسان‌ها دور او جمع می‌شوند تا کسی کاری انجام می‌دهد می‌گوید خودم انجام دادم. بر این اساس اگر کسی قدری از جامعه فاصله بگیرد این آیه را به وضوح می‌تواند مشاهده کند«وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ» اکثر مومنین مشرک هستند این حرف، حرف رایج بسیاری از ماهاست مگر قارون چیزی غیر از این می‌گفت؟ فرعون بود که ادعای خدایی کرده بود قارون بود که می‌گفت این‌ها را خودم به دست آوردم، خودم زحمت کشیدم و پیدا کردم. مشکل اساسی ما این است که اگر کاری انجام می‌‌دهیم می‌گوییم خودمان انجام دادیم در حالی که همه چیز مال خداست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان