به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله محمد رضا نکونام، یک شنبه، 27 بهمن ماه، در مدرس حضرت امام خمینی(ره) مدرسه فیضیه در تفسیر آیه 275 سوره بقره در مورد ربا گفت: آثار وضعی ربا عمومی است لذا در قرآن هیچ گناهی حتی قتل نفس به اندازه ربا تقبیح نشده است؛ خداوند در قرآن کریم در آیه 279 میفرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ پس اگر به رباخوارى ادامه دهید، بدانید که از جانب خدا و رسولش پیکارى بر ضد شما برپا خواهد شد» حتی رباخوار از محارب هم بدتر است چرا که خصوصیت ربا توسعه کنندگی است و در میان مسلمانان توسعه پیدا میکند و باعث تخریب جامعه مسلمانان میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که خداوند در آیه 275 سوره بقره در مورد ربا میفرماید: «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ؛ کسانى که ربا مىخورند، امور زندگى و معاش خود را برپا نمىدارند مگر مانند برپاداشتن کسى که شیطان بر اثر تماس، او را آشفته کرده و خرد را از او ربوده است» کسی که رباخوار است انسان بیماری است و حیات او بیمار گونه است. او مانند پیرمرد و پیرزنی است که هنگام راه رفتن دستش را به دیوار یا چیز دیگر میگیرد. اینها در حقیقت مانند انسانهایی هستند که بر اثر ربا خوردن در جامعه هنگام راه رفتن تلو تلو میخورند و این بیماریهایی که قرآن گفته است عوارض معنوی دارد.
آشفتگی رباخواران به حدی میرسد که برخلاف مسیر درست حرکت میکنند
آیتالله نکونام به اشاره به این که ربا جنونآمیز است گفت: آشفتهگی و جنون رباخواران به نحوی است که بر عکس فکر میکنند این دقیقا آن چیزی است که از ادامه این آیه برداشت میشود؛ در واقع آنها کار خود را صحیح میدانند، آنها میگویند «إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا؛ جز این نیست که دادوستد هم مانند رباست. و خداوند دادوستد را حلال و ربا را حرام کرده است» این یعنی آنها بر عکس آنچه خداوند فرموده اصل را ربا قرار دادهاند و میگویند که بیع و دادوستد مانند ربا است. اینها در حقیقت دارند در مقابل حقیقت و واقعیت راه میروند. بنابراین جنون و آشفتگی ربا خواران به حدی میرسد که در برعکس حق راه میروند. اینها زمانی که ربا را اصل قرار دادند گفتند بیع مانند ربا است و حتی خود ربا هم نیست چرا که ربا بالاتر و بهتر از بیع است و برای بیع باید زحمت کشید اما ربا هیچ زحمتی ندارد.
آثار ربا در جامعه تسری پیدا کرده و از بین نمیرود
وی افزود: ربا حتی از جنگ هم بدتر است اگر چه خودش مانند جنگ با خدا و رسول اوست اما این جنگ، جنگی است که از همه جنگها بدتر است؛ چرا که اگر جنگی هم بین انسانها صورت بگیرید بعد از مدتی آثار جنگ از بین میرود و دیگر اثری از جنگ نمیماند اما آثار ربا در جامعه سالها باقی میماند. ربا اصلا از بین نمیرود و در روان جامعه میماند و آن را برای سالهای زیادی تباه و خراب میکند.
اسلام کسب سود بدون کار را نمیپسندد/ شاه معاصی ربا است
این استاد عالی حوزه علمیه بیان کرد: از همین آیات میتوان برداشت کرد که اساس اسلام در کار و تولید است. اسلام کسب سود بدون کار و زحمت را نمیپسندد، مسئلهای که متاسفانه در کشور ما بی ارزش شده است؛ چرا که سرمایه حرف اول را میزند و ربا شاهکار آن است. بر این اساس میتوان گفت شاه معاصی ربا است. لذا در روایات هم این مسئله بیان شده است که اگر گرد ربا به شخصی بخورد حدودا چهل روز نمازش قبول نمیشود. اگر قرار باشد گرد ربا چنین اثر سوئی داشته باشد پس خود ربا معلوم نیست چه بلایی بر سر روح و روان انسان و جامعه میآورد.
وی گفت: دزدی، سرقت و شرابخواری مانند ربا نیستند. جلوی همه اینها را میتوانیم بگیریم اما جلوی ربا را در جامعه به راحتی نمیتوان گرفت. بنابراین همان طور که بیان شد انسان ربا خوار چون شیطان او را مجنون کرده است برعکس و مخالف حقیقت عمل میکند و فکر میکند و کسی که چنین باشد نباید از او توقع داشت که حال عبادت، نماز، روزه و کار خیر نداشته باشد.