ماهان شبکه ایرانیان

کظم غیظ

و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا برخود ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند، و چه کسی جز خدا گناهان را می‌آمرزد؟ و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده‌اند پافشاری نمی‌کنند.

کظم غیظ

و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا برخود ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند، و چه کسی جز خدا گناهان را می‌آمرزد؟ و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده‌اند پافشاری نمی‌کنند.

پاداش آنان آمرزشی است از سوی پروردگارشان و بهشت‌هائی که از زیر آنان نهرها جاری است که در آن جاودانه‌اند، و پاداش عمل کنندگان نیکوست.

لازم است انسان در برابر اشتباه دیگران نسبت به خود، دچار غیظ و خشم نشود، و اگر شد آن را فرو برد که فرو بردن خشم و خاموش نمودن آتش غضب از صفات اهل تقوا و مورد خشنودی خداست.

از رسول خدا روایت شده:

«من کظم غیظاً و هو قادر علی انفاذه ملأه الله امنا و ایمانا:» «1»

کسی که خشم و غضب فرو خورد در حالی که بر بکارگیری آن جهت انتقام گرفتن قدرت دارد، خداوند او را از امنیت و ایمان پر می‌کند.

و از آن حضرت روایت شده:

«اذا غضب احدکم و هو قائم فلیجلس فان ذهب عنه الغضب و الا فلیضطجع:» «2»

هر گاه یکی از شما خشمگین شد باید بنشیند، اگر خشم او برطرف نشد بخوابد، در حقیقت معنای واقعی این روایت کنایه از این است که دنبال خشم خود را نگیرد، و به سوی اشتباه کار جهت انتقام نرود.

و آن جناب فرمود:

«یا علی لا تغضب فان غضبت فاقعد و تفکر فی قدرة الرب علی العباد و حلمه عنهم و اذا قیل لک اتق الله فانبذ غضبک و راجع حلمک:» «3»

یا علی خشمگین مشو و اگر شدی بنشین و در قدرت پروردگار نسبت به بندگانش و حلم او دربارهٔ آنان اندیشه کن، که با آن قدرت بی‌نهایت به انتقام از خطاکار دست نمی‌برد و بلکه با او با بردباری برخورد می‌کند، و چون خطاکار به تو گفت از خدا پروا کن، غضب را پشت سر انداز و به بردباری رجوع کن.

امیرمؤمنان می‌فرماید:

«بئس القرین الغضب: یبدی المعایب و یدنی الشر، و یباعد الخیر:» «4»

خشم هم‌نشین بدی است، عیب‌ها را آشکار می‌کند، و زیان و ضرر را نزدیک می‌نماید، و خیر و خوبی را از انسان دور می‌کند.

حضرت باقر فرمود:

«ان هذا الغضب جمرة من الشیطان تتوقد فی قلب ابن آدم و ان احدکم اذا غضب احمرت عیناه و انتفخت اوداجه و دخل الشیطان فیه:» «5»

این خشم آتش‌گیره‌ای از شیطان است که در قلب انسان شعله ور می‌شود، چون یکی از شما خشمگین شود دو چشمش سرخ می‌شود، و رگهایش ورم می‌کند و شیطان در آن وارد می‌شود، تا خشمگین را وادار به انتقام کند!

این روایت بسیار مهم از حضرت صادق (ع) نقل شده است:

«الغضب مفتاح کل شر:» «6»

خشم کلید هر زیان و ضرری است.

چون انسان خشم خود را فرو خورد و به حالت طبیعی بازگردد، خداوند به او یاری می‌دهد تا از طرف مقابلش گذشت کند و او را مورد عفو قرار دهد.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________
(1)- ابوالفتوح رازی ج 3 ص 1888.

(2)- الترغیب و الترهیب ج 53 ص 450.

(3)- تحف العقول 18.

(4)- غرر الحکم.

(5)- بحار ج 5 ص 267.

(6)- بحار ج 73 ص 266.

 

 

منبع:

مطالب فوق برگرفته شده از کتاب تفسیر حکیم جلد هفتم نوشته استاد انصاریان

 



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان