ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام رضایی عنوان کرد:

لزوم مقابله با اندیشه جریانات سلفی با نشر آموزه‌های مهدویت

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت با تاکید بر لزوم مقابله با نشر آموزه‌های انحرافی جریانات سلفی عنوان کرد: قطعا ضربه تشیع به این گروه‌‎ها، با هیچ چیزی چون نشر آموزه‌های مهدویت کاری نخواهد بود.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) بیان کرد: سلفی‌گری جریانی است که در بسیاری از کشورها از جمله شمال آفریقا ریشه دوانده است و تفکرات سلفی اخوانی و حتی ترکی نیز در این میان است که البته آنها به هیچ عنوان خود را وهابی نمی‎دانند؛ حتی شبکه‎های تلویزیونی فارسی زبان نیز که از حیث ظاهری مبلغ وهابیت دارند به شدت خود را از وهابیت مبری می‎کنند و این تیز هوشی و هنرمندی مخاطبان است که آنها را از هم تفکیک می‎کند.
وی افزود: سلفی‎ها در مسیر جذب مخاطب از راه‎های بسیاری استفاده می‎کنند که مهمترین آنها، جذب مخاطب از طریق سودبردن از رویکرد نو به مسئله اسلام‎خواهی در سراسر جهان اسلام و عرب است؛ آنها از نفرت جوانان مسلمان نسبت به گروه‎های ضد دین و غرب‎گرا در جهان اسلام بهترین سود را بردند و توانستند تفکرات خود را در این کشورها حاکم کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: یکی دیگر از راه‎های تثبیت تفکرات منفی آنان، سودبردن از فضای حاکم بر تشکیلات برخی از گروه‎های اسلامی از جمله اخوان‎المسلمین در مصر و دیگر کشورها بود؛ سلفی‎ها به شدت تشکیلاتی هستند و به همین خاطر حضور آنها در لایه‎های عمومی مردم حتی در دوران خفقان حکومت‎های دیکتاتوری نیز محسوس نبود ولی آنها حضوری چشمگیر در این لایه‎ها داشتند و به همین دلیل بسیج نیروهای آنها به سرعت در بازه زمانی اندک شکل گرفت.
بهره‌بردای جریان سلفی از موج اسلام‌خواهی در منطقه
وی اظهارکرد: نکته تاسف بار آن است که این گروه‌ها به شدت از جریان بازگشت روح اسلام‎گرایی به منطقه سود بردند و متاسفانه ما نتوانستیم از این جریان سود ببریم؛ یکی از دلایل موفقیت آنها در جذب مردم و انقلاب‎ها به سمت خود، آن بود که این گروه‎ها زبان فهم اجتماعی این دگرگونی را بهتر از ما بلد بودند و توانستند با رویکرد خاصی که به این مسائل داشتند زودتر از ما به هدف برسند.
رسانه‌های گروهی؛ ابزاری برای تبلیغات گروه‌های سلفی
رضایی بیان کرد: این گروه‎ها همچون خوارج در زمان امام علی(ع) توانستند در اندک زمانی یک تشکل مردمی شکل داده و با استفاده از ظواهر دین به شدت بر روی افکار عمومی تاثیر گذاشته و آنها را در مقاطعی با خود همراه سازند؛ این خیزش تبلیغاتی با استفاده وسیع از رسانه‎های گروهی و حمایت‎های مالی چند کشور عربی نزج گرفت و کم کم جریان انقلابی در مصر را که قلب تپنده این جریان بود در اختیار گرفت و مشاهده شد که پس از انقلاب در مصر و روی کار آمدن این تفکر، حمله گروه‎های سلفی به سوریه دو چندان شد و این گروه‎ها در اندک زمانی خود را در مقابل جریان حزب‎الله و مقاومت قرار دادند.
تمسک به باورهای اصیل در هر زمانی راه‌گشا است
وی گفت: در عرصه مبارزه فرهنگی در حوزه درون دینی باید به یک نکته مهم توجه کرد و آن هم این مسئله است که در هر شرایطی می‎توان با تمسک به باورهای اصیل به توفیق رسید؛ توفیق فرهنگ تشیع در تغییر این جریان انحرافی نیازمند عزمی راسخ در حوزه بین‎المللی است و حوزه‎های علمیه نقشی کلیدی در این جریان دارند.
این کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: نکته مهمی که در این جریان سلفی به چشم می‎خورد جمود فکری آنها و به خصوص جنایات و انحرافاتی است که آنها در این راستا مرتکب شده‎اند؛ از این روی باید از همه این فرصت‎ها برای تبلیغات علیه وهابیت و سلفی‎گری استفاده کرده و کم کم مردم را از دور این گروه‎ها متفرق کنیم.
جنایات رهبران جریانات سلفی به زودی برملا می‌شود
وی افزود: مرحله بعد حمله و یورش فرهنگی با سلاح عقل و خرد و اسلام اصیل است؛ قطعا ضربه کاری تشیع به این گروه‌‎ها، با هیچ چیزی چون جریان مهدویت کاری نخواهد بود؛ در آینده قطعا این جریان در منطقه تغییر خواهد کرد و جریان سلفی با توجه به جنایاتی که رهبران آنها در حال ارتکاب آن هستند محبوبیت خود را از دست خواهد داد و اگر در این مدت ما هوشیارتر باشیم و از فرصت‎ها استفاده کنیم می‎توانیم بهترین آموزه را به جهان اسلام عرضه کنیم که همان روح فرهنگ مهدویت است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: ما از بیداری اسلامی سود چندانی برای ترغیب مردم به تمسک به فرهنگ اهل بیت(ع) نبردیم؛ اسلام اخوانی و اسلام سلفی که ما را به عقب می‎برد برای جوانان جذابیتی ندارد و آنها می‌خواهند به جلو حرکت کنند و ما باید به آنها مهدویت را عرضه کنیم که حرکتی کاملا آینده محور است.
وی افزود: تهیه نقشه علمی فرهنگ انتظار، ایجاد دفاتر مطالعات راهبردی مهدویت، کلان پروژه انسان‌شناسی مهدوی و کلان پروژه سبک زندگی مهدوی و همچنین اطلس مهدویت از جمله بایسته‎های این عصر است؛ شیخ صدوق نمونه بارز مبلغ روزآمد است.
اسلام سلفی در نهاد خود سکولار است
این پژوهشگر حوزه یادآور شد: مومنان باید هم اولیای کفر را بشناسند و هم مردم کافر و منافق را؛ زیرا اگر نشناسند وارد حیطه اسلام سکولاری خواهند شد؛ اسلام سلفی نیز در حالی که در ظاهر بر حکومتی دینی اصرار دارد ولی در نهاد و هسته فکری خود، سکولار است.
رضایی تصریح کرد: امامت و مکتب انتظار از مهمترین اصول ثابت تشیع هستند که باید در این ظرف با شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید ریخته شده و این مباحث تبلیغی را به خوبی به دنیا عرضه کنیم؛ البته فرهنگ مهدویت نقطه ضعفی ندارد و نقطه ضعف ما در حوزه تبلیغ باید بررسی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان