حجتالاسلام والمسلمین محمد رضایی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) بیان کرد: سلفیگری جریانی است که در بسیاری از کشورها از جمله شمال آفریقا ریشه دوانده است و تفکرات سلفی اخوانی و حتی ترکی نیز در این میان است که البته آنها به هیچ عنوان خود را وهابی نمیدانند؛ حتی شبکههای تلویزیونی فارسی زبان نیز که از حیث ظاهری مبلغ وهابیت دارند به شدت خود را از وهابیت مبری میکنند و این تیز هوشی و هنرمندی مخاطبان است که آنها را از هم تفکیک میکند.
وی افزود: سلفیها در مسیر جذب مخاطب از راههای بسیاری استفاده میکنند که مهمترین آنها، جذب مخاطب از طریق سودبردن از رویکرد نو به مسئله اسلامخواهی در سراسر جهان اسلام و عرب است؛ آنها از نفرت جوانان مسلمان نسبت به گروههای ضد دین و غربگرا در جهان اسلام بهترین سود را بردند و توانستند تفکرات خود را در این کشورها حاکم کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: یکی دیگر از راههای تثبیت تفکرات منفی آنان، سودبردن از فضای حاکم بر تشکیلات برخی از گروههای اسلامی از جمله اخوانالمسلمین در مصر و دیگر کشورها بود؛ سلفیها به شدت تشکیلاتی هستند و به همین خاطر حضور آنها در لایههای عمومی مردم حتی در دوران خفقان حکومتهای دیکتاتوری نیز محسوس نبود ولی آنها حضوری چشمگیر در این لایهها داشتند و به همین دلیل بسیج نیروهای آنها به سرعت در بازه زمانی اندک شکل گرفت.
بهرهبردای جریان سلفی از موج اسلامخواهی در منطقه
وی اظهارکرد: نکته تاسف بار آن است که این گروهها به شدت از جریان بازگشت روح اسلامگرایی به منطقه سود بردند و متاسفانه ما نتوانستیم از این جریان سود ببریم؛ یکی از دلایل موفقیت آنها در جذب مردم و انقلابها به سمت خود، آن بود که این گروهها زبان فهم اجتماعی این دگرگونی را بهتر از ما بلد بودند و توانستند با رویکرد خاصی که به این مسائل داشتند زودتر از ما به هدف برسند.
رسانههای گروهی؛ ابزاری برای تبلیغات گروههای سلفی
رضایی بیان کرد: این گروهها همچون خوارج در زمان امام علی(ع) توانستند در اندک زمانی یک تشکل مردمی شکل داده و با استفاده از ظواهر دین به شدت بر روی افکار عمومی تاثیر گذاشته و آنها را در مقاطعی با خود همراه سازند؛ این خیزش تبلیغاتی با استفاده وسیع از رسانههای گروهی و حمایتهای مالی چند کشور عربی نزج گرفت و کم کم جریان انقلابی در مصر را که قلب تپنده این جریان بود در اختیار گرفت و مشاهده شد که پس از انقلاب در مصر و روی کار آمدن این تفکر، حمله گروههای سلفی به سوریه دو چندان شد و این گروهها در اندک زمانی خود را در مقابل جریان حزبالله و مقاومت قرار دادند.
تمسک به باورهای اصیل در هر زمانی راهگشا است
وی گفت: در عرصه مبارزه فرهنگی در حوزه درون دینی باید به یک نکته مهم توجه کرد و آن هم این مسئله است که در هر شرایطی میتوان با تمسک به باورهای اصیل به توفیق رسید؛ توفیق فرهنگ تشیع در تغییر این جریان انحرافی نیازمند عزمی راسخ در حوزه بینالمللی است و حوزههای علمیه نقشی کلیدی در این جریان دارند.
این کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: نکته مهمی که در این جریان سلفی به چشم میخورد جمود فکری آنها و به خصوص جنایات و انحرافاتی است که آنها در این راستا مرتکب شدهاند؛ از این روی باید از همه این فرصتها برای تبلیغات علیه وهابیت و سلفیگری استفاده کرده و کم کم مردم را از دور این گروهها متفرق کنیم.
جنایات رهبران جریانات سلفی به زودی برملا میشود
وی افزود: مرحله بعد حمله و یورش فرهنگی با سلاح عقل و خرد و اسلام اصیل است؛ قطعا ضربه کاری تشیع به این گروهها، با هیچ چیزی چون جریان مهدویت کاری نخواهد بود؛ در آینده قطعا این جریان در منطقه تغییر خواهد کرد و جریان سلفی با توجه به جنایاتی که رهبران آنها در حال ارتکاب آن هستند محبوبیت خود را از دست خواهد داد و اگر در این مدت ما هوشیارتر باشیم و از فرصتها استفاده کنیم میتوانیم بهترین آموزه را به جهان اسلام عرضه کنیم که همان روح فرهنگ مهدویت است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: ما از بیداری اسلامی سود چندانی برای ترغیب مردم به تمسک به فرهنگ اهل بیت(ع) نبردیم؛ اسلام اخوانی و اسلام سلفی که ما را به عقب میبرد برای جوانان جذابیتی ندارد و آنها میخواهند به جلو حرکت کنند و ما باید به آنها مهدویت را عرضه کنیم که حرکتی کاملا آینده محور است.
وی افزود: تهیه نقشه علمی فرهنگ انتظار، ایجاد دفاتر مطالعات راهبردی مهدویت، کلان پروژه انسانشناسی مهدوی و کلان پروژه سبک زندگی مهدوی و همچنین اطلس مهدویت از جمله بایستههای این عصر است؛ شیخ صدوق نمونه بارز مبلغ روزآمد است.
اسلام سلفی در نهاد خود سکولار است
این پژوهشگر حوزه یادآور شد: مومنان باید هم اولیای کفر را بشناسند و هم مردم کافر و منافق را؛ زیرا اگر نشناسند وارد حیطه اسلام سکولاری خواهند شد؛ اسلام سلفی نیز در حالی که در ظاهر بر حکومتی دینی اصرار دارد ولی در نهاد و هسته فکری خود، سکولار است.
رضایی تصریح کرد: امامت و مکتب انتظار از مهمترین اصول ثابت تشیع هستند که باید در این ظرف با شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید ریخته شده و این مباحث تبلیغی را به خوبی به دنیا عرضه کنیم؛ البته فرهنگ مهدویت نقطه ضعفی ندارد و نقطه ضعف ما در حوزه تبلیغ باید بررسی شود.