ویژه‌های مشرق/

انتقاد یک روزنامه اصلاح‌طلب از شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم/ تعیین تکلیف اصلاح‌طلبان برای پزشکیان!

اصلاح‌طلبان: بهتر است رئیس جمهور منتخب از الگوی دولت اول هاشمی‌رفسنجانی بهره‌گیری کند، یعنی از هر دو جناح سیاسی کشور در دولت حضور داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه های امروز سه شنبه دوم مرداد در حالی چاپ و منتشر شد که کناره گیری جو بایدن از میدان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت جمهوریخواه حریص با هریس دموکرات، گمانه‌زنی از خروجی کمیته‌های بررسی گزینه‌های وزارت و دلالی کارت‌ملی در جاده واردات خودرو! در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در شرایطی که مسعود پزشکیان بر ضرورت وفاق و تعامل برای شکل دهی به کابینه ای ملی تاکید دارد، روزنامه شرق در یادداشتی طرح دولت وحدت ملی و دعوت از رقبای سیاسی برای پیشنهاد در خصوص کابینه آینده را مورد انتقاد قرار داد، شرق در این زمینه نوشت،

در یکی، دو هفته اخیر برخی از مشاوران رئیس‌جمهور منتخب در تلاش برای تبیین گفتمان دولت جدید از مفهومی به نام «دولت وحدت ملی» سخن به میان می‌آورند و می‌کوشند تا این موضوع را در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور جا بیندازند و تحت تأثیر چنین گفتمان و مفهومی از رقبای سیاسی نظیر قالیباف، جلیلی، حدادعادل و محسن رضایی خواسته‌اند تا گزینه‌های خود را برای وزارتخانه‌ها و… معرفی کنند. هم طرح «دولت وحدت ملی» و هم «دعوت از رقبای سیاسی» محل ایراد است و فایده‌ای بر آنها مترتب نیست.

این روزنامه اصلاح طلب با طرح این ادعا که مسعود پزشکیان تاکنون سخنی از دولت وحدت ملی نکرده، تصریح کرد، پرداختن به این موضوع‌ نه‌تنها ضرورتی ندارد، بلکه در کنار آن، دعوت از رقبا برای معرفی گزینه‌های وزارت نیز بیش از آنکه فایده‌ای داشته باشد، زیان‌آور است؛ چراکه اعتبار رقابت را زیر سؤال می‌برد و به روند مشارکت شهروندان در انتخابات‌های آتی نیز آسیب‌هایی وارد می‌کند.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه پیشنهاد داد که بهتر است رئیس جمهور منتخب از الگوی دولت اول مرحوم هاشمی‌رفسنجانی بهره گیری کند، یعنی از هر دو جناح سیاسی کشور در دولت حضور داشته باشند.

انتقاد یک روزنامه اصلاح‌طلب از شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم/ تعیین تکلیف اصلاح‌طلبان برای پزشکیان!

گفتنی است تاملی بر اظهارات چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب نشان می دهد که آنان در وهله اول می کوشند تا طی مطالبی به جعل گفتمان و برنامه های رئیس جمهور منتخب پرداخته و از موضوعاتی سخن به میان بیاورند که از سوی رئیس جمهور منتخب چه در دوراتن تبلیغات و چه در دوره پساانتخاباتی مطالبی در مورد آن ها طرح و بیان نکرده مواردی همچون ضرورت تغییرات بنیادین تا اصلاحات ساختاری.

از دیگر سو اما اصلاح طلبان از سوی دیگر می‌کوشند تا با طرح برخی مطالب علاوه بر تعیین تکلیف برای رئیس جمهور منتخب نوعی اخلال در تلاش های وی برای شکل دهی به فضای وفاق شکل دهند.

همچنین تاکید بر بهره‌گیری از الگوی دولت اول هاشمی رفسنجانی در حالی از سوی اصلاح طلبان مطرح می شود که پیش از این اصلاح طلبان رئیس جمهور منتخب را به گورباچف و مصدق تشبیه کرده بودند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد با اشاره به اینکه تبعیض در ذات خود نارواست چه مثبت چه منفی نسبت به معیار قرار دادن تبعیض مثبت در شورای راهبردی انتخاب وزرای کابینه چهاردهم انتقاد کرد و نوشت، تبعیض مثبت حتما سرآغاز بیراهه هست.

اعتماد با اشاره به اینکه نمی توان به قید برخی صفات مثبت امری ناروا را زیبا جلوه داد نوشت:

تبعیض روا و ناروا، مثبت و منفی، خوب یا بد ندارد، تبعیض در ذات خود مذموم و ناپسند است. تبعیض با بهانه، شایسته نیست و نباید اینگونه در مسیری غلط افتاده سپس تلاش کرد با صفات و قیود، آن را زیبا جلوه داد چرا که از کژی، کژی زاید و از راستی جز راستی نشاید! اصل بد نیکو نگردد چونکه بنیادش بد است مانند تبعیض! نمی‌توان بار کج نهاد و خشت کج بنیان کرد و کماکان امیدوار به رسیدن منزل و وصول مقصود بود و ساییدن سر به دامن ثریا!.

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه شورای راهبردی رییس‌جمهور منتخب برای گزینش یاران و اعضای هیات دولتش در چنین مسیری وارد شده است، تصریح کرد، عالیجنابان نیک می‌دانند با ١٠ و ٢٠ و ١٠٠ نمی‌توان یار و همراه گزید و اعتقاد و باور مردمان را سنجید و برای توجیه آن، ناروا به «تبعیض مثبت» متوسل شد!. اینگونه محاسبات ریاضی و کنکاش در چون و چرای باطن و باور مردم و زندگی ایشان برای احراز مقامی و واگذاری مسوولیتی، حتما رسم مسلمانی نیست، انصاف هم به نظر نمی‌رسد چنین اقتضاء داشته باشد.

انتقاد یک روزنامه اصلاح‌طلب از شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم/ تعیین تکلیف اصلاح‌طلبان برای پزشکیان!

بنا بر تاکید روزنامه اعتماد، تبعیض مثبت حتما سرآغاز بیراهه هست برای همین باید معیار و سنجه‌هایی به‌کار برد که عینی باشند و متعین و مشخص، مانند تقوی، نیکوکاری و شرافتمندی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر