۱- راه توبه به سوی انسان باز است اما باید توجه داشته باشید که انسان اگر توبه حقیقی کند و از گناهی که مرتکب شده است کاملا پشیمان باشد به آسانی آن گناه را تکرار نمیکند و توبه را نمی شکند.

 

1- راه توبه به سوی انسان باز است اما باید توجه داشته باشید که انسان اگر توبه حقیقی کند و از گناهی که مرتکب شده است کاملا پشیمان باشد به آسانی آن گناه را تکرار نمیکند و توبه را نمی شکند.

2-  به این مطلب توجه داشته باشید که غیبت از گناهان کبیره ای است که با شدیدترین لحن در روایات و آیات قرآن از آن نهی شده است. پیامبر (ص) می فرماید: (ضرر) غیبت در دین مرد مسلمان سریعتر است از (ضرر)مرض«آکله» در جان او ! امیر مؤمنان (ع) می فرماید: دوری کن از غیبت زیرا که آن خورش سگهای جهنم است! پیامبر اکرم (ص) می فرماید: کسی که برای غیبت و کشف سرّ برادرش قدم بردارد، اول قدمی که بر دارد در جهنم گذارد و خداوند سرّ او را در بین خلایق آشکار نماید! باز از پیامبر(ص) نقل شده که فرمودند: سرعت آتش در سوزاندن و فانی کردن چیز خشک از سرعت غیبت در نابودی حسنات بنده بیشتر است! غیبت اگر در بین اجتماع رایج شود ، موجب کینه و حسد و بغض و عداوت شده و ریشه فساد در اجتماع ایجاد می کند، درخت نفاق و دورویی را می رویاند و اتحاد را گسسته می کند و پایه دیانت را سست می نماید. و از این جهت بر فساد و قبح آن می افزاید. بنابراین لازم است کسی که مبتلا به بیماری زشت غیبت است، هر چه سریعتر به درمان آن بپردازد؛ که در اینجا علمای اخلاق راه معالجه آن را چنین بیان می کنند که انسان با خود تفکر کند زیرا تمام معاصی از روی جهالت و نادانی و غفلت از تباهی آن و نتایج آن، از انسان صادر می شود. غیبت موجب می شود که انسان از چشم مردم بیفتد و دیگران نسبت به او بغض و کینه و دشمنی در دل پیدا کنند و باید انسان بترسد از آن رسوایی که به دست حقتعالی واقع شود که جبران پذیر نخواهد بود. و لذا مدتی باید از غیبت نمودن خویشتن داری نماید و مهار زبان خود را به دست گرفته، کاملاً از خود مراقبت نماید و با خود قرار گذارد که مرتکب این خطیئه نشوید و از خود محافظت نماید و از گفته های خود حسابکشی کند؛ امید است انشاء الله پس از مدت کمی اصلاح گردد.

2- برای معالجه گناه رزیله غیبت و ترک آن دو راه وجود دارد : 1- راه علمی این است که در آثار و پی آمد غیبت بیاندیشید که انسان از چشم مردم می افتد و اطمینان آنها از او سلب می شود و تنفر اجتماعی در بین مردم پیدا می کند و چنانکه کار از حد گذرانده و پرده ناموس آبروی مردم را درید خداوند او را در همین عالم رسوا می کند و باید ترسید از رسوایی که به دست خدوند واقع شود که جبران ناپذیر است 2- راه عملی ترک غیبت این است که تا مدتی هر چند که با زحمت شده زبان خود را حفظ کند و مهار زبان خود را بدست گرفته و مراقبت نماید و با خود شرط کند که مرتکب غیبت نشود تا به تدریج بعد از مدتی اصلاح حاصل شود و از این گناه کبیره غیبت نجات یابد .



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر