رشد ۲ هزار درصدی قیمت مسکن از سال ۸۰ تا امروز؛ تورم مسکن چقدر شد؟

بررسی آمارهای رسمی بیانگر آن است که فروردین ۱۳۹۶ متوسط قیمت مسکن نسبت به پایه حقوق، ماهانه ۴.۶ برابر برآورد می‌شده و فروردین امسال، این نسبت به ۱۱.۳ برابر رسیده است.

روزنامه اعتماد نوشت که قیمت مسکن از سال 80 تا امروز دو هزار درصد رشد داشته است!
 
به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش می‌‌خوانید؛ 
 
به گفته مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در تیر ماه 43.2 درصد بوده است. به صورت ماهانه نیز این شاخص نزدیک به 3 درصد رشد کرده است.
 
پیش از این آمارها نشان می‌داد تورم اجاره پاییز در دو سال نخست دوره ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم بالاترین سطح را در 12 سال گذشته داشته است. این در حالی است که از مهم‌ترین وعده‌های این دولت، مهار قیمت‌ها در این بازار بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد سهم شهرهای کوچک از رشد اجاره در این بازه زمانی بیشتر بوده است.
 
تورم ماهانه اجاره مسکن در اردیبهشت سال گذشته 1.7 درصد بود. در مهر ماه به بیش از 4 درصد رسیده و در پایان سال 2.4 درصد شد.
 
حالا و با آمار تازه مشخص می‌شود که از ابتدای امسال روند تورم اجاره مسکن به صورت ماهانه به کار خود ادامه داده و حتی در بخش نقطه به نقطه یعنی تیر ماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته به سطح بالایی رسیده است.
 
بررسی آمارهای رسمی بیانگر آن است که فروردین 1396 متوسط قیمت مسکن نسبت به پایه حقوق، ماهانه 4.6 برابر برآورد می‌شده و فروردین امسال، این نسبت به 11.3 برابر رسیده است. این بدان معناست که افراد در سال جاری، باید نسبت به سال 96 زمان بیشتری را برای خرید خانه در انتظار سپری کنند. تورم مسکن طی سال‌های اخیر سرعت بالایی داشته است. قیمت این کالای اساسی از دهه 80 تاکنون بیش از دو هزار درصد رشد داشته و این در حالی است که میزان افزایش دستمزدها کماکان نتوانسته خود را به آن برساند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر