اختلاف‌نظر میان کارشناسان هواشناسی بالا گرفت

بوی تعطیلی نمی‌آید

شماره روزنامه: ۶۰۶۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۶ ...

شاید دلیل این امر اختلاف‌نظر در مورد میزان خطرآفرین بودن اشعه ماوراءبنفش، خطرناک بودن گرمای پیش‌بینی شده برای جان مردم و بی‌سابقه بودن چنین گرمایی در کشور باشد. آن‌طور که داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی MSN نشان می‌دهد، این شاخص در ایران و از جمله در تهران در روزهای شنبه تا دوشنبه (امروز و فردا) در وضعیت قرمز است و در ساعات بین 10 تا 4 بعد‌از‌ظهر به بالای 7 تا 10 می‌رسد که بسیار خطرناک است و مردم نباید در این ساعات که زمان اوج تابش اشعه UV است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. موضوعی که صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ‌آن را درست نمی‌داند و معتقد است: گرچه طی دو روز آینده دمای تهران بین یک تا دو درجه افزایش می‌یابد، اما چنین گرمایی در گذشته نیز سابقه داشته و مردم به شایعات در خصوص اشعه فرابنفش توجه نکنند.

همچنین علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوها، درباره خطرناک اشعه یو وی به «ایرنا» گفت: شاخص تابش اشعه UV با عددی بین صفر تا 11 معرفی می‌شود. عددی که به آن UV INDEX می‌گویند و یک شاخص جهانی است. در صورتی که میزان این عدد بین صفر تا 3 باشد خطر زیادی ندارد. میزان تابش 4 و 5 در حد متوسط است. میزان تابش بین 5 تا 7 خطرناک است و میزان تابش بالاتر از آن بسیار خطرناک و بحرانی است. با این سخنان و هشدار پایگاه هواشناسی جهانی MSN به نظر می‌رسد قرار گرفتن مردم زیر نور خورشید برای امروز و فردا برای سلامت مردم خطرناک باشد.

در سخنانی دیگر، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: از پنج‌شنبه 4مرداد تا یکشنبه 7 مرداد با توده هوای گرم مواجهیم و هیچ بعید نیست که دمای هوا در تهران به 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد هم برسد. او همچنین با بیان اینکه تجربه این دما برای تهران اتفاق تازه‌ای نیست و پایتخت دمای 43 درجه را هم شاهد بوده است، گفت: به هر جهت، اوایل هفته در روزهای شنبه و یکشنبه، شیب گرما صعودی خواهد بود. وظیفه البته براین نکته تاکید می‌کند: «در حال حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به عصر انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در صورتی است که ایران طی 50 سال گذشته 2 درجه گرم‌تر شده است.»

مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد: رکورد بیشترین دمای هوای پایتخت 43 درجه سلسیوس است که در سه سال ثبت شده و بیشترین گرمای هوای استان تهران در سال 92 به میزان 45.6 درجه سلسیوس به ثبت رسیده است. وی اضافه کرد: رکورد دمای هوای استان تهران در ورامین 2 مرداد سال 1392 با 45.6 درجه سلسیوس ثبت شد. در همان تاریخ در ایستگاه فرودگاه مهرآباد پایتخت دمای 42.4 درجه سلسیوس به ثبت رسید. وی ادامه داد: 20 تیرماه سال 1389 در ایستگاه فرودگاه امام (ره) استان تهران دمای 45 درجه سلسیوس و در ایستگاه مهرآباد پایتخت دمای 42.2 درجه سلسیوس ثبت شد. از همین‌رو، با توجه به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها دمای تهران طی امروز و فردا بین 43 تا 45 درجه خواهد شد، این ششمین بار است که تهران دمای بالای 43درجه را تجربه خواهد کرد‌.

با این همه روز گذشته، حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، از آماده‌باش مدیریت بحران کشور برای موج گرما در برخی از مناطق کشور خبر داد و گفت: از یک ماه پیش ما به نهادهای مختلف مانند اورژانس و هلال‌احمر ابلاغ کردیم تا در مراکز شلوغ و پر رفت‌وآمد مستقر شوند. به گزارش «ایسنا»، او همچنین به مردم توصیه کرد برای اینکه این گرما را بدون مشکلی سپری کنیم و مدیریت انرژی داشته باشیم لازم است از ترددهای غیرضروری در زمان اوج گرما خودداری کرده و دمای محیط خود را نیز تنظیم کنند.

همه اینها درحالی است که براساس پیش‌بینی‌ها دمای تهران طی امروز و فردا بین 43 تا 45 درجه خواهد رسید. پیش از این سازمان هواشناسی استان تهران نسبت به استقرار توده هوای گرم و افزایش نسبی دما در استان تهران به‌ویژه نیمه جنوبی و مناطق مرکزی هشدار زرد رنگ صادر کرده و خواستار خودداری از تردد غیرضروری شده بود. در همین حال بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین طی 24 ساعت گذشته با بیشینه دمای 43 درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه‌ استان تهران بوده است. در این بین اگرچه برخی خبرها از احتمال تعطیلی تهران طی امروز و فردا حکایت می‌کرد، اما با اعلام نظر استانداری تهران، تعطیلی منتفی شد و قرار شد ساعات اداری در این استان نیز همچون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تنها کاهش پیدا کند. به این ترتیب براساس اعلام استانداری تهران، در پی تداوم افزایش دما، ادارات دولتی استان تهران، امروز ساعت ١٢ تعطیل خواهند شد. البته این تعطیلی شامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی نمی‌شود. اعلام ساعت 12برای تعطیلی ادارات درحالی است که بنا برگفته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، تابش اشعه‌ فرابنفش در ساعات 11 صبح تا 17 بعد‌از‌ظهر به اوج خود می‌رسد و بنابراین بهتر است مردم در این ساعات از قرار گرفتن زیر نور خورشید پرهیز کنند.

کاهش ساعات اداری

در کنار تهران، دیگر استان‌های کشور نیز دچار گرمای سوزان تابستانی شده‌اند. استان‌های بوشهر و خوزستان هر کدام طی روزهای گذشته گرمای بالاتر از 42درجه را تجربه کرده‌اند. گرمایی که براساس گزارش‌ها تا یکشنبه به 50درجه خواهد رسید. برهمین اساس ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی برخی از استان‌ها در روز‌های 6، 7 و 8 مرداد ماه کاهش یافته و برخی از استان‌ها نیز شنبه تعطیل شده‌اند. براین اساس کار ادارات آذربایجان غربی، همدان، فارس، کرمانشاه، خراسان شمالی، استان مرکزی در تاریخ‌های 6 و 7 و 8 مرداد ماه از 6صبح تا 11 ظهر خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر