تبلیغات

تاثیرات قطعی برق در صنایع و راهکار جلوگیری از آن

یکی از بزرگترین مشکلات این روزها کمبود انرژی برق و تاثیرات مخرب آن روی صنایع است. برق صنعتی عموماً برای تغذیه و انتقال انرژی به ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برق می‌تواند برای تأمین نیازهای مختلف صنایع مانند تولید، پمپاژ، روشنایی، گرمایش و سرمایش، کنترل فرآیند و سایر عملیات صنعتی استفاده شود. جهت جلوگیری از قطعی برق از مولدهای مختلف از جمله دیزل ژنراتور و موتور برق استفاده می‌شود که در ادامه خبر به آن خواهیم پرداخت.

علاوه بر این انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می شود، رابطه مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید درجوامع مختلف دارد. در این میان در صحنه جهانی نیز حرکت از سمت انرژی های فسیلی به سمت انرژی‌های الکتریکی و تولید برق، بدلیل ملاحظات زیست محیطی شدت گرفته است و سبب توسعه و افزایش سهم سبد انرژی کشورهای مختلف از انرژی برق شده است.

حساسیت مصرف و مصرف کننده صنعتی نسبت به خاموشی ها و قطع برق بیش از سایر مصرف کنندگان است. لذا منطقی است بارهای صنعتی به منطقه ای حرکت کنند که حداقل امکان قطع انرژی الکتریکی وجود داشته باشد. بر این اساس ضرورت اعمال سیاست های مدیریت مصرف در بخش صنعت روشن تر می‌شود. با قطعی های مکرر برق، علاوه بر آسیب های مالی به بخش های مختلف، آسیب های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فراوانی از ناحیه بخش تولید می تواند بر جامعه تحمیل شود که ضرورت توجه به این بخش را آشکار می سازد.

تاثیرات قطعی برق در صنایع و راهکار جلوگیری از آن

تبعات قطعی برق در صنایع مختلف

قطعی‌های مکرر برق مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی، خانگی و اداری به وجود آورد. به گونه‌ای که بخش عظیمی از فعالیت‌های صنعت مختل و خسارات زیادی وارد شد.

به گفته صاحبان صنایع و بخش کشاورزی خاموشی‌های اعمال شده برخلاف زمان‌بندی ارائه شده توسط شرکت توزیع نیروی برق بوده و سردرگمی‌های زیادی در برنامه کاری آن‌ها به وجود آورد.

در حال حاضر خاموشی‌ها در بخش صنعت ادامه دارد و صنایع باید50 درصد مدیریت مصرف برق در ساعات مشخصی داشته باشند، در غیر این صورت خاموشی‌ اعمال خواهد شد.

 

توقف خطوط تولید کارخانه جات

 منبع اصلی انرژی مورد استفاده در بسیاری از شرکت های تولیدی برق است. با قطع برق عموماً ماشین آلات و تجهیزات با توقف مواجه شده و خط تولید از حرکت باز می ایستد. این توقف باعث پدید آمدن تبعات ناگواری می گردد که از آن جمله می توان به کاهش درآمدهای شرکت، افزایش هزینه های تولید، بیکاری کارکنان و از دست رفتن زمان تولید اشاره نمود.

خرابی دستگاه ها و ابزار برقی

قطعی های ناگهانی برق موجب می شود که ماشین آلات تولیدی به یکباره با توقف مواجه شوند. این پدیده در بعضی از دستگاه ها و ماشین الات با ایجاد تداخل در موج های سینوسی دستگاه ها، آسیب های جدی به آنها وارد می کند.

خرابی مواد و محصول حین ساخت

بخش دیگری از ضررهای وارده به بنگاه ها از ناحیه خرابی محصولات و مواد حین ریزی رخ می دهد و موجب می شود تا قطعتی که روی ماشین آلات به منظور انجام عملیات ساخت و تکمیل مراحل تولید قرار دارند، آسیب دیده و با توجه به نوع و میزان آسیب موجب ایجاد ضایعات و یا دوباره کاری شوند.

اخلال در زنجیره های متصل تولیدی

تولیدات در بسیاری از بنگاه ها به صورت زنجیره ای و اخلال در هر قسمت می تواند روند کلی تولید را تحت تأثیر قرار دهد.

تاثیر بی‌برقی بر معادن

محدودیت‌های مربوط به تامین برق بر شرکت‌های معدنی حاضر در بورس هم تاثیر خود را گذاشته و شاخص تولید این شرکت‌ها را نیم درصد نسبت به خردادماه کاهش داده است. 

تاثیرات قطعی برق در صنایع و راهکار جلوگیری از آن

راهکار تامین برق در هنگام قطعی برق

در دنیای امروز برق یکی از مهم‌ترین انرژی‌ها به حساب می‌آید که بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های مختلف تنها با استفاده از این انرژی می‌توانند کار کنند. در واقع قطع برق یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند زندگی انسان را با اختلال جدی مواجه کند.

به همین دلیل امروزه با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف برق و همچنین وجود مشکلات در تأمین برق پایدار، استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات تأمین برق اضطراری به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود تا بتوان تأمین جریان الکتریکی برای عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف به صورت پایدار را تضمین کرد.

یکی از راه های دائمی خلاص شدن از خسارات ناشی از قطعی برق، خرید ژنراتور گازوئیلی یا همان دیزل ژنراتور است.

دیزل ژنراتور یا جن ست دیزل از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی با هدف ایجاد انرژی الکتریکی ساخته شده است.

این محصول به عنوان تامین کننده برق در زمان‌هایی است که کارخانه جات، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، منازل و سایر اماکن با قطعی برق روبه‌رو می‌شوند. این دستگاه به وسیله یک موتور و ژنراتور دیزلی موجب تولدی ولتاژ برق می‌شود و از سوخت دیزل برای انجام کار خود استفاده می‌کند.

البته تمامی دیزل ژنراتور ها در ظرفیت تولید توان، بهره ‌مندی از امکانات، تکنولوژی ساخت و نوع سیستم‌های کنترل اتوماتیک سطح ولتاژ تفاوت‌هایی دارند. اما انواع دیزل ژنراتور را براساس قابلیت‌های کاربردی در سه تیپ مدل‌های اضطراری، پایه و دائمی تفکیک می‌کنند.

کاربرد انواع دیزل ژنراتور تفاوت‌های آشکار با یکدیگر دارند. لذا برای بهره‌مندی مفید از این ماشین‌های قدرتمند و تولید توان مفید در محیط‌های کارگاهی و ساختمانی لازم است تا درک فنی مناسبی از تنوع کاربردی آنها داشته باشید.

 

انواع دیزل ژنراتور و کاربرد آنها

در این دسته بندی با سه نوع سبک متفاوت از طراحی و کاربرد انواع دیزل ژنراتور مواجه هستیم که به ‌قرار زیر هستند:

  • دیزل ژنراتورهای اضطراری (Standby)
  • دیزل ژنراتورهای پایه  (Prime)
  • دیزل ژنراتورهای دائم  (Continuous)

علاوه‌بر این 3 تیپ اصلی نمونه‌هایی از دیزل ژنراتورهای چند منظوره نیز طراحی ‌شده است که قابلیت بهره‌مندی در هر 3 تیپ کاربرد مطرح ‌شده را دارند.

دیزل ژنراتورهای اضطراری (Standby)

ژنراتورهای استندبای (Standby) با قابلیت بهره‌ برداری تحت شرایط اضطراری طراحی‌ شده‌اند. این بدان معنی است که از این دیزل ژنراتورها نمی‌توانید برای کارکردهای طولانی‌ مدت برای فعال‌سازی تجهیزات برق صنعتی استفاده کنید. بلکه قرار است تا یک ماشین کمکی در مجموعه شما هنگام قطع برق شبکه سراسری باشد.

در ادامه قصد داریم تا سیستم اصلی کنترل این مولدها را با نگاه جامع‌تری بررسی کنیم. این سیستم، همان تابلو برق ATS است که تقریباً در تمامی دیزل ژنراتورهای مدرن وجود دارد.

توجه کنید که سیستم ATS یک تابلو برق مستقل از دیگر بخش‌های مجموعه است که بر تمامی شرایط بار بر روی موتور دیزلی سیستم نظارت می‌کند. این سامانه در تمامی دیزل ژنراتورهای مدرن با هدف کنترل بار موتور تعبیه شده‌ است، با این تفاوت که در انواع ژنراتور اضطراری با قابلیت راه‌اندازی خودکار همراه است.

بارزترین قابلیت سیستم ATS کارکرد در حالت انتظار (Standby) است که مادامیکه برق شبکه سراسری حضور دارد، همچنان فعال بوده و با رصد دائمی برق به نوعی در فاز انتظار برای روشن کردن دیزل ژنراتور به سر می‌برد. در صورت قطع برق به‌ سرعت عمل کرده و در کمترین فاصله زمانی دیزل ژنراتور را با تنظیمات دقیق ولتاژ در مدار وارد می‌کند. در کل قابلیت‌های کاربردی سیستم ATS به قرار زیر است:

  • استارت و توقف اتوماتیک دیزل ژنراتور
  • کنترل، تنظیم و مانیتورینگ دقیق متغیرهای موتور دیزلی
  • بررسی شرایط موتور اعم از درجه حرارت آب، فشار روغن، سرعت دیزل و…

 تاثیرات قطعی برق در صنایع و راهکار جلوگیری از آن

دیزل ژنراتورهای پایه (Prime)

دیزل ژنراتورهایی هستند که بدون قابلیت راه‌اندازی برق اضطراری طراحی‌ شده‌اند، اما قدرت و قابلیت کافی برای کارکردهای نسبتاً طولانی‌ مدت را دارند.

شرایط کارکرد و مدت زمان فعالیت دیزل ژنراتور پرایم بیشتر از انواع ژنراتور اضطراری است، با این ‌وجود شرایط کارکرد دائمی ندارند. زیرا در طولانی ‌مدت بدنه دستگاه گرم شده و از بازدهی آنها به ‌شدت کاسته می‌شود.

این محصول مناسب کار در مکان‌هایی هستند که فاقد جریان برق بوده، اما نیاز به توان محدود برای کارکردی محدود دارند. مانند:

  • انواع کشتی‌های باربری و مسافربری
  • مراکز نظامی، نمایشگاهی، خدماتی و یا کمپ‌های تفریحی و گردشگری
  • مجتمع‌های اداری و تجاری و ورزشی
  • کارخانجات کوچک تولیدی
  • کارگاه‌ها و فروشگاه ها
  • تأمین برق شهرک‌های صنعتی و مسکونی
  • و سایر اماکن

 

خرید دیزل ژنراتور از آبادیزل

آبادیزل نمایندگی فروش انواع ژنراتور گازوییلی صفر یا خشک بوده و محصولات را با پلمپ کامل کارخانه توسط باربری به تمام نقاط ایران در کمترین زمان ممکن ارسال خواهد کرد.

برای مشتریانی عزیزی که قصد خرید به صورت حضوری ندارند ما این امکان را فراهم کرده ایم تا شما بتوانید به صورت آنلاین از ما خرید کنید.

آبادیزل نمایندگی فروش دیزل ژنراتور های مختلف در ایران بوده و بهترین نوع آن را برای مشتریان خود فراهم می‌سازد.

برای خرید و مشاهده لیست قیمت دیزل ژنراتور به فروشگاه آبادیزل مراجعه نمایید.

شماره های تماس02133992294 02133914084

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان