وبلاگ مشرق

فرصت اقتصادی پزشکیان با جراحی سرپایی "مالیات و تورم"/ بهترین روش برای مهار اسرائیل

محمدجواد ظریف با حمایت از فرایند قانونی "استعلام امنیتی" گفت: این فرآیند مخصوص ایران نیست بلکه در کشورهای دیگر هم وجود دارد. در آمریکا هم وجود دارد. باید صلاحیت امنیتی افراد مشخص شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پایبندی ظریف به فرآیند قانونی "استعلام امنیتی"

فرصت اقتصادی پزشکیان با جراحی سرپایی "مالیات و تورم"/ بهترین روش برای مهار اسرائیل

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور پزشکیان به تازگی در مصاحبه با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که "برخی می‌گویند این امکان وجود دارد که در نتیجه رایزنی‌ها با مجلس و برخی نهادهای امنیتی و حتی فشار از سوی برخی نهادها، در لیست نهایی شورای راهبری –برای انتخاب وزرای کابینه چهاردهم- تغییراتی صورت بگیرد، این ادعا تا چه اندازه نزدیک به واقعیت است؟ " گفت:

"خیر، فشار نمی‌آورند، یکی از مقررات کشور این است که برای همه کسانی که قرار است وزیر و یا معاون رئیس جمهور شوند، باید استعلام امنیتی صورت بگیرد. "

او تصریح می‌کند: البته این فرآیند مخصوص ایران هم نیست بلکه در کشورهای دیگر هم وجود دارد و به آن security clearance می‌گویند. در آمریکا هم وجود دارد. یعنی باید صلاحیت امنیتی افراد مشخص شود و این استعلام‌ها شکل بگیرد.

ظریف همچنین گفته است: در مجموع آنها با رد کردن یا پذیرفتن استعلام نمی‌توانند در شکل کابینه تغییر ایجاد کنند، به این ترتیب که اگر فردی مشکل داشته باشد، آقای رئیس جمهور این حق را دارد که فرد دیگری را تعیین کند و همین کار را هم خواهد کرد. [1]

*مقرراتی بودن و تأکید آقای ظریف بر فرایند استعلام امنیتی درباره وزرا و مردان اصلی دولت یک رفتار مغتنم و در حالی است که حرف و حدیث‌هایی در انتقاد به این فرایند قانونی شنیده می‌شود.

در این رابطه می‌توان به اظهارات فیاض زاهد، از اعضای شورای راهبری دولت اشاره کرد که در اشاره به فرایند قانونی استعلام گفته بود: همواره این خطر و تهدید وجود دارد که نهادهای نظارتی و امنیتی صلاحیت آن فرد را تایید نکنند! [2]

***

فرصت اقتصادی پزشکیان با جراحی سرپایی "مالیات و تورم"

فرصت اقتصادی پزشکیان با جراحی سرپایی "مالیات و تورم"/ بهترین روش برای مهار اسرائیل

رسانه انصاف‌نیوز به تازگی محتوای جلسه اقتصاددانان "حلقه دین و اقتصاد" با رئیس‌جمهور پزشکیان و علی طیب‌نیا را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش؛ عصر روز شنبه 13 مرداد؛ فرشاد مومنی، حسین راغفر، محمدرضا واعظ مهدوی و غلامحسین حسنتاش، کارشناسان مشهور به حلقه دین و اقتصاد به خیابان پاستور رفتند تا در نشستی که بیش از 2 ساعت به طول انجامید، شرایط روز را تحلیل کنند و به دکتر پزشکیان مشورت دهند.

گویا فرشاد مؤمنی، چهره محوری حلقه دین و اقتصاد؛ طی سخنانی در جلسه مذکور بر اهمیت وضعیت معیشت مردم و وضعیت تولید تاکید کرده است. او گفته دولت چهاردهم در هر سیاست و رویه و عملی باید تاثیر تصمیم خود "بر سفره‌های مردم و بر وضعیت تولید" را مد نظر قرار دهد و این مناسب‌ترین شاقول برای تحقق وعده‌های پزشکیان است.[3]

*در سخنان منقول از مؤمنی دو شاقول و مظنّه مهم برای سنجش کارنامه اقتصادی پزشکیان مطرح شده است.

یکی مسئله سفره‌های مردم یا همان معیشت و قدرت خرید و دیگری وضعیت تولید.

دقت شود که در علم اقتصاد برخی شاخص‌های اقتصادی شاخص‌های محوری و مادر هستند. "تورم" از جمله بزرگترین این شاخص‌هاست که البته تأثیر مستقیم خود را نیز در معیشت قشرهای مختلف جامعه و در مبحث تولید نشان می‌دهد.

دقت دیگر این است که یک علاقمند به مباحث اقتصادی و یا یک اقتصاددان باید بتواند مابه‌اِزای شاخص‌های اقتصادی را در واقعیت‌های روزمره جامعه نشان دهد. به این معنی که شاخص‌های اقتصادی مشتی عدد و رقم ناواقعی نیستند بلکه هریک از آنها اعم از محوری یا جزئی؛ تأثیرات مشخصی را در ابعاد مختلف زیست اقتصادی جامعه دارند.

و البته معیشت و تولید 2 منصه‌ای هستند که بخش زیادی از شاخص‌های اقتصادی؛ اثر خود را در این دو حوزه نشان می‌دهند.

در واقع آقای مؤمنی به درستی اشاره کرده است که این دو شاخص می‌تواند شاقولی باشد برای سنجش عملکرد دولت دکتر پزشکیان در حیطه اقتصاد.

برخی محافل تحلیلی و اقتصادی معتقدند که دکتر پزشکیان به راحتی و البته با عزم جهادی می‌تواند در سال اول دولت خود ضمن کاهش شیب افزایش مالیات و بازگرداندن آن به قبل از دوران دولت 3 ساله (کانال افزایشی 20 تا 30 درصد) بصورت خودکار تا حد زیادی از پایه‌های تورمی بکاهد.

در گام بعدی نیز با توجه به بیقاعده بودن بخش زیادی از گرانی فعلی؛ دولت می‌تواند با نظارت بر بازار و قیمت‌ها و بازگردانی نرخ‌ها به کانال رقابتی بازار؛ کاهش چشمگیری در تورم را ایجاد کند.

این دو اتفاق؛ نخستین اثرات خود را در معیشت مردم و البته در بهبود تولید نشان خواهد داد.

***

سعدا... زارعی درباره ادامه ترورهای اسرائیل هشدار داد

بهترین روش برای مهار اسرائیل

فرصت اقتصادی پزشکیان با جراحی سرپایی "مالیات و تورم"/ بهترین روش برای مهار اسرائیل

سعدا... زارعی، کارشناس برجسته مسائل منطقه طی سخنرانی خود قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفته است: اگر چنانچه اسرائیل بتواند عملیات ترور را مانند عملیات ویرانسازی بیمارستان‌های غزه عادی‌سازی کند؛ (یعنی بیمارستان‌ها که ویران شدند جهان اسلام و جهان عرب اقدام موثری انجام نداد و عملیات تخریب بیمارستان‌ها تا تمام بیمارستان‌های غزه ادامه پیدا کرد) اگر عملیات ترور اسرائیل هم عادی سازی شود ما شاهد تکرار عملیات‌های ترور در سطح جهان اسلام علیه رهبران مقاومت و عناصر مقاومت در برابر اسرائیل خواهیم بود.

به گزارش فارس، او می‌افزاید: بنابراین مسئله پاسخ به عملیات ترور اسرائیل در منطقه یک انتخاب نیست، یک الزام و اجبار برای این است که این رژیم شرور را سر جای خودش بنشاند.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح می‌کند:‌ آمریکایی ها تلاش کردند اسرائیل را در صحنه نظامی پیروز کنند و نتوانستند؛ امروز آمریکایی‌ها با این جمع‌بندی که امکان پیروزی نظامی اسرائیل میسر نیست عملیات‌های ترور را در دستور کار قرار داده‌اند و تشویق می‌کنند که با عملیات ترور بتوانند تصویری از پیروزی را برای اسرائیل به نمایش بگذارند.

زارعی تأکید می‌کند:‌ امروز آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها یک خطی را دنبال می‌کنند که در عرصه رسانه‌ها مطرح می‌شود. آن خط این است که می‌گویند افزایش تنش در منطقه به نفع هیچکس نیست و خودشان را در موضع مخالفت با افزایش تنش نشان می‌دهند؛ در حالی که خود آنها تنش ایجاد کردند و خودشان ترور کردند و خودشان از این ترور حمایت کردند و حالا این را در دست گرفتند که افزایش تنش در منطقه به نفع هیچکس نیست؛ اگر راست می‌گویید چرا تنش‌آفرینی می‌کنید؟ -لذا- تنها با کوبیدن سر جنایتکاران به سنگ منطقه است که می‌توان جنایتکاران را سر جایشان نشاند. [4]

*حاقّ بیان و تأکید اصلی زارعی بر "منطق بازدارندگی" است.

منطقی عقلانی و قرآنی که هرکس با آن مخالفتی داشته باشد؛ از بنیادهای فکری صحیحی برخوردار نیست.

در عین حال بایستی این نکته را هم مطرح کرد که مذهب رژیم صهیونیستی "کیش ترور" است و این باند خبیث در هیچ حالتی ولو در حالت احتضار هم دست از ترور برنخواهد داشت.

لذاست که مفهوم بازدارندگی در قبال صهیونیست‌ها به معنی "سر عقل آوردن آنها" نیست بلکه به معنی ستاندن یا تخریب ابزارهای موجود در دست آنهاست برای اینکه نتوانند مرتکب دیوانگی شوند.

به سخن دیگر اینکه در قبال صهیونیست‌ها نیازمند نگاهی دیگر در بحث بازدارندگی هستیم و آن درک این نکته است که دشمن ما دارای هیچ حدی از عقلانیت نیست بلکه مثل یک "زنگی مست تیغ در دست" می‌ماند که برای ایجاد بازدارندگی پیرامون او یا باید جمجمه‌اش را زد، یا دستش را قطع کرد و یا تیغ را از دستش ستاند.

در واقع او از یک قوه عاقله ولو برای تشخیص مصلحت خودش هم برخوردار نیست. خصلتی که طبعا سبب می‌شود مزاج تِزِ بازدارندگی در قبال او تغییر کند.

تأکید می‌شود که کیش ترور در نزد باند صهیونیستی هرگز تعطیل‌بردار نمی‌شود اما کشیدن دندان این حیوان وحشی و هار به نحوی که نتواند آسیب برساند حتما ممکن است.

***

1_ khabaronline.ir/xmwHp

2_ khabaronline.ir/xmwmM

3_ https://ensafnews.com/538983

4_ https://farsnews.ir/mohammadreza_dehghan/1723193368315739318

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر