وبلاگ مشرق

پزشکیان در محاصره سهم‌خواهان و "مجاهدان شنبه"/ هشدار درباره ظهور جریانات نوفرقانی

حسین مرعشی طی سخنانی با انتقاد از سخنان علی عبدالعلی‌زاده،‌ رئیس ستاد پزشکیان که بر تنهایی اعضای این ستاد در روزهای نخست تبلیغات انتخاباتی تأکید داشت؛ تاریخ "مجاهدان شنبه" را تکرار کرده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتقاد ناحق مرعشی از رئیس ستاد پزشکیان

پزشکیان در محاصره سهم‌خواهان و "مجاهدان شنبه"/ هشدار درباره ظهور جریانات نوفرقانی

حسین مرعشی، از معاریف جریان اصلاحات به تازگی در یادداشتی که مشرق آنرا منتشر کرد با تأکید بر لزوم توجه پزشکیان به اصلاح‌طلبان و اینکه توفیق پزشکیان منوط به اصلاح‌طلبان است، گفت: نزدیکان آقای روحانی بر این طبل می‌کوبیدند که هیچ‌کس به روحانی کمکی نکرده و ایشان صرفاً رأی خودش را هم در دور اول و هم در دور دوم داشته است. در دور دوم یک فاصله رأیی بود ولی در دور اول آقای روحانی کمتر از یک درصد بالاتر از آرایی که باید می‌داشت را داشت. من همیشه به آقای واعظی می‌گفتم که همین حدود یک درصد را به حساب آقای هاشمی، خاتمی و اصلاح‌طلب‌ها بگذارید. چرا که آقای روحانی همین میزان ناچیز را اگر نمی‌داشت که رئیس‌جمهور نمی‌شد.‌

او تصریح می‌کند:

"متأسفانه به دلیل اینکه دوستان تاریخ را مطالعه نکرده و حوادث را درست بررسی نمی‌کنند عین همان اتفاقات ممکن است مجدداً تکرار شود. لذا به عنوان یکی از کسانی که خودش را به آقای پزشکیان نزدیک می‌داند باید تاکید کنم که با این فرمان حرکت کردن و نادیده گرفتن همه کسانی که جمع شدند و مردم را بسیج کردند و رأیی را ساختند، اشتباه است. همان‌طور که نطقی مانند سخنان آقای عبدالعلی‌زاده در جمع فعالان ستاد دکتر پزشکیان که ما خودمان بودیم و بعد اصلاح‌طلبان آمدند سپس اصولگرایان و… اشتباه بود."[1]

*درباره لزوم توجه هر رئیس‌جمهور منتخبی به افراد و جریاناتی که رأی‌آوری او را رقم زده‌اند باید دانست که این امر یک مسئله سهل و ممتنع است و باید معنای دقیق و حدود و ثغور آن مشخص شود.

منظور مرعشی به چه معناست؟!

آیا به این معناست که پزشکیان تمام پست‌های دولت خود را همانند یک شرکت سهامی تقدیم اصلاح‌طلبان ستادی کند و بین سرنوشت دولتش و وعده‌هایش به مردم؛ رضای اصلاح‌طلبان را انتخاب کند؟!

یا به این معنی که رئیس‌جمهور پزشکیان به مطالبات اصلاح‌طلبان و سایر رأی‌سازان توجه داشته باشد؟ ضمن اینکه باید مشخص شود اگر این مطالبات، نامنطقی یا معارض با مصلحت جامعه بود؛ آنگاه پزشکیان باید چه تصمیمی بگیرد؟

پس مشاهده می‌شود که مسئله اصلا به سادگی طرح در یک یادداشت نیست.

در بحث آقای روحانی هم باید اشاره کرد که بر خلاف تفسیر مرعشی از تاریخ دولت اعتدال؛ آقای روحانی متحمل هیچ هزینه خاصی نشد و به راحتی تمام برنامه‌هایی که می‌خواست را در دولتش پیش برد.

در واقع باید گفت که روحانی منطقی عمل کرد و در کنار اعطای مناصب مهم دولتش به اصلاح‌طلبان اما در سمت قانون و نظام اسلامی هم ایستاد و اجازه نداد فضای کشور به عرصه ترکتازی عده‌ای تندرو تبدیل شود.

می‌ماند صفات شخصی و نگاه خاص آقای روحانی که موجب گله‌گذاری برخی اصلاح‌طلبان شد و البته این مسئله ربطی به مردم و مطالبات آنها ندارد و تأثیری هم در سرنوشت کشور نداشت.

در بحث صحبت‌های مهندس عبدالعلی‌زاده هم باید انصاف داشت و اذعان کرد که او راست گفته است.

سکوت برخی چپ‌های ستادی در حمایت از پزشکیان و یا صحبت‌های بی‌مهر تاجیک در قبال او و در پیشاانتخابات هنوز موجود است![2]

لذا مرعشی حق ندارد مثل "مجاهدان شنبه" به عبدالعلی‌زاده بتازد و اینطور ادعا کند که روزهای تنهایی و بی‌مهری در ستاد پزشکیان تحریف تاریخ است و واقعیت ندارد!

پذیرفتن خواسته‌های معقول رئیس‌جمهور منتخب و نزدیکان سیاسی او نیز بخشی از اخلاق سیاسی است که افراد هم‌جناح، رقبا و چهره‌های مدعی طرفداری بایستی به آن گردن بنهند...

درباره اینکه در تاریخ ایران به چه کسانی "مجاهدان شنبه" گفته می‌شود اینجا را بخوانید.

***

نکته‌ای درباره کابینه چهاردهم که برای مردم هیچ اهمیتی ندارد!

پزشکیان در محاصره سهم‌خواهان و "مجاهدان شنبه"

پزشکیان در محاصره سهم‌خواهان و "مجاهدان شنبه"/ هشدار درباره ظهور جریانات نوفرقانی

حسین نورانی‌نژاد، عضو کادر حزب چپ اتحاد ملت در اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد آنها را منتشر کرد در اشاره به اخبار منتشره از کابینه پزشکیان گفته است: نگرانی‌ها درباره کابینه و استعلام‌ها کاملا جدی است. فراموش نکنید که دلیل کاهش جدی مشارکت در ادوار اخیر انتخابات، ناامیدی از محقق شدن نظر رای‌دهندگان بود. در این انتخابات تلاش زیادی شد تا بار دیگر امید تازه‌ای خلق شود. اگر جریان تمامیت‌خواه با استفاده از ابزار در اختیار خود بار دیگر در برابر کف حداقلی مطالبات اکثریت مانع‌تراشی کند، باید تبعات آن را هم بپذیرد.

او می‌افزاید:‌ اگر دولت پزشکیان موفق نشود و به خصوص این عدم توفیق به دلیل مانع‌تراشی دولت پنهان باشد، بخش اعظم آرای اخیر به سمت 50 درصد تحریمی در انتخابات اخیر خواهد چرخید.

نورانی‌نژاد گفته است: فراموش نکنیم که دور اول همین انتخابات اخیر فقط 40 درصد شرکت کردند و با رای سلبی که از ترس همین دولت پنهان به آراء مرحله اول افزوده شد، به زور به آستانه 50 درصد رسید. دولت پنهانی که ید طولایی در مسایل امنیتی دارد، حتما می‌داند که این مسایل چه تاثیری بر امنیت و منافع ملی و حتی بر سرنوشت خودشان دارد.

*ابراز این "دوستی‌های خاله‌خرسه" و دلسوزی‌های بیجا برای پزشکیان در حالی است که محمدجواد ظریف، معاون رئیس‌جمهور منتخب به تازگی بر قانونی و عقلانی بودن فرایند "استعلام امنیتی" تأکید و تصریح کرد که این فرایندها در تمام ممالک پیشرفته دنیا وجود دارد.[3]

اکنون آیا نورانی‌نژاد، اجرا و سیاست را بیشتر از ظریف می‌شناسد یا از او برای پزشکیان دلسوزتر است؟!

پس از پاسخ واضح این سؤال همچنین باید دانست که که رئیس‌جمهور منتخب هرگز صغیر یا بینوا نیست که نتواند کابینه‌اش را خودش اَرنج کند. و اصلاح‌طلبان باید از این فضا بیرون بیایند که پزشکیان را یک رئیس‌جمهور مسلوب الید و افلیج نشان دهند و دوباره همچون دولت روحانی از یک مفهوم برساخته و بی‌پایه به نام "دولت پنهان" ابزار کاسبی سیاسی بسازند.

در بحث جامعه و مردم نیز بایستی اذعان کرد که چیستی افراد حاضر در کابینه برای کلیت جامعه هیچ اهمیتی ندارد و مردم صرفا این دغدغه را دارند که آیا پزشکیان در سرجمع فعالیت‌های دولتش خواهد توانست بهبود اوضاع و کارآمدی را رقم بزند یا خیر؟!

حقیقتی که ما نمی‌دانیم برای اصلاح‌طلبان ستادی اهمیتی دارد یا خیر؟!

اینکه چند فعال سیاسی برنشسته در چند تشکل و محفل سیاسی بدون کارنامه که فعالیت خاصی هم در تبلیغ برای پزشکیان نداشتند؛ بخواهند مطالبات سیاسی خود و تأکیدشان بر ارتقای شغلی چند فرد را همچون مجاهدان شنبه بعنوان مطالبه عمومی جامعه جا بزنند؛ نه یک رفتار عقلانی است و نه یک رفتار سیاسی!

***

هشدار درباره ظهور جریانات نوفرقانی

پزشکیان در محاصره سهم‌خواهان و "مجاهدان شنبه"/ هشدار درباره ظهور جریانات نوفرقانی

محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری رسا به غربت حکمت در میان سیاست‌گذاران اشاره کرده و گفته است: هر کجا که از عقلانیت جدا شویم، سمت و سوی نامشخصی را خواهیم داشت.

او با تأکید بر ضرورت گسترش جریان عقلانیت به فعالیت برخی جریانات اخباری گری در کشور نیز اشاره کرده و می‌افزاید: -گاهی- دیده می شود که نگاه اخباری‌گری غلبه دارد و شکل گیری جریانات نوفرقانی و حتی جریانات سکولار ناشی از این است.[4]

*"عقلانیت" و فلسفه و اندیشه‌ورزی، نجات‌دهنده ایران و ایرانی در طول تاریخ بوده است.

عقلانیت و حکمتی که ایران را مروّج اسلام ساخت و امروز نیز نقش خود را در حفاظت از اندیشه، هویت، دین و سرزمین ایران به خوبی ایفا می‌کند.

با این وجود علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب بر حکمت اسلامی و فلسفه؛ همچنانکه در سخنان آقای خراسانی نیز دیده می‌شود بعضا شاهد بروز و ظهور جریاناتی نوفرقانی، سکولار، لیبرال و نصّ محور هستیم که نگاهی به زمینه‌های پیدایش آنها نشان می‌دهد جملگی در اثر فاصله گرفتن از نخبگان میانه رو و دوری از عقلانیت به وجود می‌آیند.

در بحث عقلانیت و حکمت باید دانست که شهروندان و مسئولان باید در کنار یکدیگر خواهان این مسئله باشند و خود را با قطب‌نمای عقل تنظیم کنند وگرنه شاهد قدرت‌گیری جریانات خطرناک فوق‌الاشاره و در ادامه انزوای نخبگان و هجر عقل در سطح کلان خواهیم بود. رخدادهایی که تلخی ثمرات آنها بر هیچکس پوشیده نیست.

***

1_ mshrgh.ir/1631805

2_ mshrgh.ir/1614511

3_ mshrgh.ir/1631500

4_ https://rasanews.ir/003CYL

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر