آیا طلا رکورد تاریخی خود را خواهد شکست؟

نزول یک پله‌ای تورم آمریکا

شماره روزنامه: ۶۰۸۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ ...

Untitled-2 copy

اعداد شــــاخص قـــیمت تولیدکننده آمریکا در روز سه‌شنبه کمتر از حد انتظار بود که منجر به افت بازدهی خزانه‌داری و کاهش شاخص دلار شد. هرچند تاثیر آن بر طلا کاهش یافت، زیرا بازار تصمیم گرفت که معاملات را تا زمان انتشار آمارهای شاخص قیمت مصرف‌کننده و تورم متوقف کند. تحلیلگران ادعا کردند که اگر ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده، کاهش نرخ تورم را تایید کند، با بالا رفتن انتظارات برای کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره، واکنش واضح‌تری از سوی معامله‌گران رویت خواهد شد. این امر حتی می‌تواند طلا را به بالاترین سطح تاریخی خود سوق دهد. قیمت هر اونس طلا در روز گذشته به سطح حدودی 2450 دلار کاهش یافت، اما دیدگاه تحلیلگران به این فلز همچنان مثبت است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار کار آمریکا، نرخ تورم سالانه در ماه ژوئیه به رقم 2.9درصد کاهش یافت.

 این برای چهارمین ماه متوالی است که نرخ تورم آمریکا با کاهش روبه‌رو بوده است. اگرچه نرخ تورم ماه گذشته به نرخ هدف فدرال رزرو که 2 درصد است، نزدیک شده، با این حال، این کاهش تورم گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع رکود در آمریکا را تقویت می‌کند. بروز رکود که باعث کاهش تولید و پویایی بازارها می‌شود، می‌تواند سرمایه‌گذاران را به تمرکز در بازار طلا ترغیب کند. علاوه بر این، در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک، طلا از جذابیت پناهگاه امن خود بهره‌مند می‌شود و فعالان بازار نیز از نزدیک اخبار نظامی خاورمیانه و اوکراین را دنبال می‌کنند. با این حال، طلا روز گذشته نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد. قیمت فلز زرد، بعد از رسیدن مرز 2480 دلار، به کانال 2450دلار در هر اونس کاهش یافت.

از سوی دیگر کاهش 0.4 درصدی شاخص دلار، طلا را برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیگر هستند، جذاب‌تر کرد. علاوه بر این، بازدهی خزانه‌داری 10 ساله به پایین‌ترین حد یک هفته‌ خود سقوط کرد. بازدهی خزانه‌داری به‌طور مستقیم بر قیمت طلا اثرگذار است. به این صورت که کاهش بازدهی خزانه‌داری باعث افزایش ارزش معاملات طلا خواهد شد. پیش از این نیز تحلیلگران اظهار کرده بودند که اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده مانند شاخص قیمت تولیدکننده، کمتر از حد انتظار باشد، می‌تواند مزیت بازدهی دلار را بیش از پیش کاهش دهد و قیمت دارایی‌هایی مانند طلا را تقویت کند. با وجود کاهش قیمت طلا در روز گذشته، چشم‌انداز تحلیلگران در مورد آینده طلا روشن است.قیمت بیت‌کوین مانند روزهای گذشته، حول سطح 60هزار دلار در حال نوسان بود و تغییر چندانی را مشاهده نکرد. چرا که بازار همچنان با ریسک‌های مختلفی مانند رکود و خطرات ژئوپلیتیک و انتخابات آمریکا مواجه است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر