احمد دنیا مالی ؛ ششمین وزیر ورزش ایران شد

دنیا مالی اما در حوزه ورزشی ۹ سال رئیس فدراسیون قایقرانی ایران بود و سابقه نایب رییسی کنفدراسیون قایقرانی آسیا و عضویت هیات رییسه فدراسیون جهانی این رشته را نیز در کارنامه دارد.

احمد دنیامالی با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ششمین وزیر ورزش و جوانان، انتخاب شد و مهم‌ترین موضوع مطرح شده از سوی وی این بود که ورزش می‌تواند یاری‌گر اقتصاد، سلامت و دیپلماسی باشد.
 
به گزارش ایسنا، وزارت ورزش و جوانان در تاریخ 12 دی ماه 1389 و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد و از آن زمان تا کنون شاهد فعالیت پنج وزیر ورزش و جوانان و سه سرپرست در برهه‌های زمانی مختلف بوده است و از این پس احمد دنیامالی با 253 رای نمایندگان مجلس سکاندار هدایت این وزارتخانه خواهد بود.

اسامی وزرای ورزش و جوانان از ابتدا تا کنون

1- محمد عباسی: 1390-1392
 
سید رضا صالحی امیری: (سرپرست) 1392-1392
 
محمد شریعتمداری: (سرپرست) 1392-1392
 
2- محمود گودرزی: 1392-1395
 
سید نصرالله سجادی: (سرپرست) 1395-1395
 
3- مسعود سلطانی‌فر: 1395-1400
 
4- سید حمید سجادی: 1400-1402
 
5- کیومرث هاشمی: 1402-1403
 
مهم‌ترین صحبت‌های احمد دنیامالی در حوزه ورزش، سه محور اصلی داشت؛
 
اولین مورد اینکه دنیامالی عنوان کرد ورزش می‌تواند یاری‌گر اقتصاد و صنعت کشور باشد؛ ورزش مقوله اشتغال‌آفرین است و این ظرفیت اقتصادی مهم چندان مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته است.
 
محور دوم که مدنظر وزیر ورزش و جوانان قرار گرفت اینکه ورزش می‌تواند یاری‌گر حوزه سلامت کشور نیز باشد؛ آنجا که با ورزش می‌توان هزینه‌های گزاف حوزه درمان را کاهش داد و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگوی حکمرانی سلامت کشور را از درمان محوری به سمت پیشگیری و بهداشت سوق داد.
 
سومین مورد که به عقیده دنیامالی از همه مهم‌تر بود اینکه ورزش می‌تواند یاری‌گر کشور در حوزه دیپلماسی باشد؛ ورزش می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین عناصر قدرتمند و به عنوان یکی از عناصر قدرت نرم نظام، نقش آفرینی کند و زمینه دستیابی کشور به اهداف دیپلماتیک خود را تسریع کند.

آشنایی با وزیر جدید ورزش

دنیامالی متولد 1339 و دارای دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه علوم تحقیقات و کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران، ‌سیاستمدار و نماینده حوزه انتخابیه بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی است.
 
گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، رئیس هیات مدیره باشگاه فوتبال ملوان بندر انزلی است و پیشتر به عنوان رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران و معاون وزیر راه و ترابری در قامت رییس سازمان بنادر و کشتیرانی ایران فعالیت کرده است.
 
دنیامالی اما در حوزه ورزشی 9 سال رئیس فدراسیون قایقرانی ایران بود و سابقه نایب رییسی کنفدراسیون قایقرانی آسیا و عضویت هیات رییسه فدراسیون جهانی این رشته را نیز در کارنامه دارد.
 
دنیامالی از سال 1383 فعالیت خود را به عنوان ریاست فدراسیون قایقرانی آغاز کرد و حضورش در این فدراسیون سال 1391 پایان یافت و سید محمد شروین اسبقیان، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای فعلی وزارت ورزش و جوانان که آن زمان مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان شرقی بود، جانشین وی شد.
 
اردیبهشت ماه سال 91 بود که دنیامالی در دوران وزارت محمد عباسی از سوی وزارت ورزش و جوانان برکنار شد و پس از آن رییس فدراسیون کنفدراسیون بین‌المللی قایقرانی در نامه‌ای با اشاره به روند غیرقانونی برکناری دنیامالی، فدراسیون قایقرانی را به طور موقت تعلیق کرد.
 
قهرمانی تیم آب‌های آرام ایران در سال‌های 1386، 1388 و 1390 در آسیا و مدال‌های طلا در قایقرانی در بازی‌های آسیایی گوآنگجو در سال 1389 از جمله دستاوردهای دوره تصدی او بر فدراسیون قایقرانی بوده است.
 
از دیگر سوابق ورزشی دنیامالی، عضویت در هیئت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF) و مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا و همچنین معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت است. از دیگر مسئولیت‌های ورزشی دنیامالی می‌توان به دو دوره عضویت در هیئت مدیره باشگاه ملوان اشاره کرد که بین سال‌های 85 تا 86 و 94 تا 96 رقم خورد و وی علاوه بر ریاست هیئت مدیره در مقطعی هم مدیرعامل این باشگاه لیگ برتری شد.  

خداحافظی دنیامالی با مجلس

وقتی نمایندگان به یک نماینده که گزینه پیشنهادی وزارتخانه‌ای شده است، رای اعتماد می‌دهند به این معناست که در واقع با استعفای او نیز موافقت کرده‌اند و دیگر نیازی به طرح درخواست استعفا از نمایندگی از سوی این افراد و بررسی آن از سوی نمایندگان مجلس نیست.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان