به گزارش همشهری آنلاین، با این حال، هزینههای عملیاتی بالا، مسائل محیطزیستی و البته حادثه دلخراش سال2000 باعث توقف این پروازها شد. اما امروز با پیشرفتهای فناوری و آگاهی بیشتر از اهمیت کارایی و محیطزیست، شرکتهای هوافضا دوباره درصدد بازگرداندن پروازهای مافوق صوت به حملونقل هوایی تجاری هستند. اکنون چندین شرکت در سراسر جهان درتلاشند تا با بهرهگیری از فناوریهای جدید موانع گذشته را برطرف و هواپیماهای مافوق صوت کارآمدتر و سازگارتر با محیطزیست تولید کنند.
ناسا و لاکهید مارتین
NASA & Lockheed Martin
![این هواپیماها جانشینان کنکورد هستند ؛ انقلاب در حمل و نقل هوایی این هواپیماها جانشینان کنکورد هستند ؛ انقلاب در حمل و نقل هوایی](https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1403/7/10/1963866_832.jpg)
ناسا در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده و پروژههای خود را بر کاهش صدای بووم صوتی متمرکز کرده است. طرح اصلی آنها X-59QueSST نام دارد و بهگونهای طراحی شده که صدای تولید شده هنگام عبور از سرعت صوت را به حداقل برساند و به شکل کارآمدتری بتواند در مناطق مسکونی به پرواز درآید. این هواپیما که انتظار میرود نخستین پرواز آزمایشی خود را در سالجاری میلادی انجام دهد، مسیر برای هواپیماهای مافوق صوت سازگار با محیطزیست و بدون ایجاد مزاحمت صوتی هموار میکند.
بوم سوپرسونیک
Boom Supersonic
یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه «بوم سوپرسونیک» است که هدف خود را احیای پروازهای تجاری مافوق صوت اعلام کرده است. هواپیمای اصلی این شرکت با نام «اوورتور» (Overture) طراحی شده است تا مسافرتهای هوایی را با سرعتی حدود 1.7ماخ ممکن سازد.
ظرفیت مسافر: حدود 65 تا 88 نفر
سرعت: 2100کیلومتر در ساعت
طراحی سازگار با محیطزیست: استفاده از سوختهای هوانوردی پایدار (SAF) و کاهش انتشار کربن
مدت پرواز: از نیویورک تا لندن تنها در 3 و نیم ساعت
ویرجین گلکتیک
Virgin Galactic
«ویرجین گلکتیک» شرکت بریتانیایی فعال در زمینه صنایع هوایی، درحال طراحی هواپیمای مسافربری مافوق صوتی است که میتواند تا 3برابر سرعت صوت شتاب بگیرد. این هواپیما با همکاری رولز-رویس و ناسا توسعه خواهد یافت.
سرعت: 3700 کیلومتر بر ساعت
ارتفاع: 18300متر
مدت پرواز: از نیویورک تا لندن کمتر از 2ساعت
لاکهید مارتین
Lockheed Martin
«لاکهید مارتین» یکی از بزرگترین شرکتهای هوافضا و دفاعی جهان نیز در حال کار روی پروژههای مختلفی برای ساخت هواپیماهای مافوق صوت است. این شرکت بههمراه آئریون درحال توسعه جتهای مافوق صوت مسافربری هستند که نخستین حملونقل هوایی فرست کلاس تجاری را با این نوع از هواپیماها هدف قرار دادهاند.
اسپایک آئرو اسپیس
Spike Aerospace
شرکت «اسپایک آئرواسپیس» با طراحی هواپیمای S-512 تلاش دارد پروازهای مافوق صوت را بهگونهای کارآمدتر و کمصداتر از گذشته بازگرداند. S-512 یکی از هواپیماهای پیشرفتهای است که برای سرعت بیش از 1.6ماخ طراحی شده و بدون تولید صدای بووم صوتی (صدای مهیب حاصل از حرکت بهسرعت صوت) بر فراز خشکی به پرواز درمیآید.
یکی از نوآوریهای اسپایکآئرواسپیس طراحی کابین بدون پنجره است که بهجای آن از صفحهنمایشهای بزرگ استفاده میشود که نمایی 360درجه از محیط بیرون را به مسافران ارائه میدهد. این هواپیما با قابلیت کاهش زمان پروازهای بینالمللی مورد توجه مشتریان خاص و خطوط هوایی لوکس قرار گرفته است.