گردشگری صنعت پر رونقی است که با جذب جمعیت گسترده بازدیدکنندگان از سراسر جهان، تأثیرات مثبت قابلتوجهی بر جوامع محلی میگذارد. این تأثیرات فراتر از بخش اقتصادی است و در جنبههای اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی به وضوح مشاهده میشود، بهویژه زمانی که گردشگری پایدار تقویت شود و به حفاظت از تنوع زیستی و میراث فرهنگی کمک کند.
به گزارش ایمنا، گردشگری نقش بسزایی در حفظ و ارتقای میراث فرهنگی جوامع محلی دارد؛ بازدیدکنندگان اغلب مشتاق کشف سنتها، آداب و رسوم و مکانهای تاریخی منحصربهفرد مقصد هستند. این امر مردم محلی را به حفظ سنتهای خود تشویق میکند و به جوامع انگیزهای برای حفاظت از بناهای تاریخی، ساختمانها، جشنوارهها و صنایع دستی سنتی میدهد. علاوهبر این، رونق گردشگری در شهرها منجر به جلب توجه مسئولان برای محافظت از بناها، مکانهای عبادت، مناطق باستانی و تاریخی و همچنین ارتقای موزهها میشود.
درآمد حاصل از گردشگری را میتوان در بهبود شبکههای حملونقل، امکانات بهداشتی، مؤسسات آموزشی و فضاهای عمومی سرمایهگذاری کرد که از یک طرف به نفع گردشگران است و از سوی دیگر کیفیت زندگی ساکنان محلی را افزایش میدهد. علاوهبر این، نیاز به ارائه یک تجربه مثبت برای بازدیدکنندهها میتواند جوامع را به سرمایهگذاری در خدمات، امکانات رفاهی و جاذبههای بهتر تشویق کند که در نهایت به نفع هر دو جامعه گردشگران و افراد محلی است.
صنعت گردشگری به کسب و کارهای کوچک اجازه رشد میدهد و کارآفرینان محلی و بینالمللی را تشویق به سرمایهگذاری در بخشهای مختلفی همچون اقامتگاه، رستوران، شرکتهای مسافربری، فروشگاههای سوغاتی و صنایع دستی میکند. کمک به رشد کارآفرینی در جامعه منجر به کشف استعدادهای توانمند جامعه محلی و تقویت خودکفایی میشود و تنوع اقتصادی را ارتقا میدهد. نتیجه رشد کسب و کارهای کوچک، اقتصاد محلی متعادلتر و پایدارتر است که وابستگی به یک صنعت را کاهش میدهد.
تبادلات فرهنگی و تفاهم اجتماعی یکی دیگر از تأثیرات مثبت صنعت گردشگری است؛ این صنعت بهعنوان پلی برای تبادل فرهنگی و درک متقابل بین افراد محلی و بازدیدکنندگان عمل میکند و بینش عمیقی در مورد شیوه زندگی، سنتها و آداب و رسوم محلی به گردشگران میدهد. بهطور متقابل مردم محلی نیز میتوانند در مورد فرهنگها، دیدگاهها و ارزشهای جوامع مختلف نکاتی بیاموزند. این تعاملات میتواند کلیشهها را در هم شکند و حس شهروند جهانی بودن را تقویت کند.
مقاصد گردشگری که با جاذبههای طبیعی خود گردشگران را جذب میکنند، بر حفظ محیطزیست و مناطق طبیعی خود متکی هستند. این امر جوامع محلی را تشویق میکند تا از منابع طبیعی خود همچون جنگلها، حیات وحش و اکوسیستمهای دریایی محافظت کنند و از طرف دیگر مسئولان میتوانند منابع مالی حاصل از گردشگری را به حفظ و نگهداری این مناطق اختصاص دهند. شیوههای گردشگری پایدار، از جمله مدیریت مسئولانه زباله، صرفهجویی در مصرف انرژی و ابتکارات سازگار با محیطزیست، میتواند برای محیطزیست و رفاه بلندمدت جامعه مقصد مفید باشد.
سفر به مناطق طبیعی و تاریخی به افزایش آگاهی عمومی گردشگران درباره مسائل زیستمحیطی و فرهنگی کمک میکنند که به نوبه خود میتواند نقش مؤثری در حفاظت بهتر از آن مناطق داشته باشد. علاوهبر این، علاقه گردشگران به بازدید از مناطق طبیعی و توجه آنها به محیطزیست میتواند مشاغل جدیدی در زمینه حفظ و نگهداری محیطزیست ایجاد کند. بسیاری از مقاصد گردشگری برنامهها و سیاستهای پایداری را اجرا میکنند که منجر به حفاظت از منابع طبیعی و کاهش تأثیرات منفی گردشگری میشود.
کیوسکهای اطلاعات گردشگری
روند روبه رشد صنعت گردشگری نیاز به پشتیبانی کارآمد و محلی از بازدیدکنندگان را بیشازپیش برجسته کرده است، چراکه رونق گردشگری به تسهیلاتی بستگی دارد که شهر میزبان برای گردشگران ارائه میدهد. یکی از این تسهیلات، مراکز اطلاعرسانی درباره تمام جنبههای سفر به این شهرها است که میتواند نقش مهمی در بهبود تجربیات گردشگران و ارتقای گردشگری پایدار ایفا کنند.
این مراکز به گردشگران اطلاعات دقیق و مفیدی درباره جاذبههای محلی، فعالیتها، مکانهای اقامت و رستورانها ارائه میدهد و به آنها کمک میکند تا برنامهریزی بهتری برای سفر خود داشته باشند. کیوسکها و مراکز اطلاعات میتوانند در راستای آگاهیبخشی به گردشگران درباره اهمیت حفظ محیطزیست و رفتارهای پایدار گام بزرگی بردارند که این نقش را میتوان در معماری این مراکز و سازگاری ساختمان آنها با اقلیم شهر و محیطزیست برجسته کرد. اروپا در زمینه ارائه اطلاعات مربوط برای گردشگران در قالب کیوسکهای شهری موفق عمل کرده است و استقرار آنها را به عنوان یک الزام برای گردشگران مهیا کرده است.
برترین مراکز اطلاعات گردشگری اروپا
با گذر از دوران همهگیری کووید -19، صنعت سفر و گردشگری در سراسر جهان و بهطور ویژه در اروپا بهبود پیدا کرده و در حال حاضر با رشد قابلتوجهی مواجه است. افزایش ارقام گردشگری بینالمللی در سال 2023 و ادامه آن تا اوایل سال 2024 نشان میدهد که اروپا توانسته است موقعیت خود را بهعنوان مقصد گردشگری پیشرو در جهان بازیابی کند.
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تعداد بازدیدکنندگان بینالمللی از اروپا را 585 میلیون نفر در سال 2023 گزارش داده است. بر اساس این گزارش مقاصد گردشگری همچون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با جذب رکورد تعداد بازدیدکنندگان، در صدر احیای گردشگری جهانی قرار گرفتهاند. در همین حال، کشورهای آلمان، یونان و اتریش نیز شاهد رشد بیسابقهای در ورود گردشگران و نرخ رزرو هتلها بودهاند.
مراکز اطلاعات گردشگری اروپا (TIC) ازجمله تسهیلاتی است که این شهرها برای جذب گردشگران بیشتر ارائه میدهند؛ شهرهایی همچون پاریس، رم و بارسلونا با احداث مراکز اطلاعات گردشگری، علاوهبر تغییر نگرش شهری نسبت به ارزش گردشگران، میلیونها مسافر را بدون سردرگمی راهنمایی میکنند. این کیوسکها که بهطور معمول در مراکز اصلی حملونقل و مکانهای دیدنی واقع شده است، خدمات ضروری از نقشهها و توصیههای محلی گرفته تا ترویج سفرهای پایدار را ارائه میدهد.
مراکز TIC با ارائه خدمات حضوری و دیجیتالی با افزایش ورود گردشگران بینالمللی سازگار شدهاند و به گردشگران کمک میکنند تا در مورد سفرهای آتی خود بهترین تصمیمگیری را انجام دهند. این مراکز نقش مهمی را در ترغیب مسافران آتی برای سفر به شهر میزبان دارند زیرا گردشگرانی که تجربه موفقی از کشف شهر داشتهاند با انتقال این تجربه به مسافران بعدی باعث رونق شهر میشوند.
TIC نهتنها بهترین مسیر و ساعت را برای بازدید از نقاط توریستی شلوغ در اختیار گردشگران قرار میدهد، بلکه بازدیدکنندگان را به کشف مناطق کمتر شناختهشده ترغیب میکند که منجر به رشد و رونق اقتصادی جوامع محلی میشود. از آنجایی که اروپا همچنان پربازدیدترین قاره در جهان است، وجود مراکز اطلاعات گردشگری برای ترویج تجارب سفر پایدار و کامل ضروری است. نگاهی دقیقتر به بعضی از برترین TICها در اروپا میتواند ابتکار و تعهد آنها به حفظ محیطزیست را نشان دهد.
مرکز اطلاعات گردشگری آلتو تامگا؛ چاوز ؛ پرتغال
مرکز اطلاعات گردشگری آلتو تامگا در سال 2020 افتتاح شد و به شش منطقه شهرداری خدمت میکند. ساختار چوبی دایرهای آن با محیط طبیعی اطراف هماهنگ است و بر پیوند منطقه با طبیعت تأکید دارد. طراحی این مرکز نهتنها شامل پنلهای خورشیدی و سیستمهای بازیافت آب است، بلکه فضای داخلی آن بهگونهای طراحی شده که دسترسی آسانی به اطلاعات محلی برای بازدیدکنندگان فراهم و به کشف میراث فرهنگی منطقه کمک کند.
مرکز اطلاعات گردشگری لندن ؛ بریتانیا
این مرکز که روبهروی کلیسای جامع سنتپل واقع شده، طراحی مدرنی را به این منطقه تاریخی افزوده است. ساختار مثلثی این ساختمان با توجه به جریان پیادهرو طراحی شده است و ویژگیهای منحصر به فردی نظیر نمای فلزی و دیوارهای عایقبندیشده را در بر دارد. این مرکز گردشگری با تعهد به استانداردهای زیستمحیطی، دارای سیستم جمعآوری آب باران است که برای آبیاری مناطق اطراف استفاده میشود.
مرکز اطلاعات گردشگری بریکسن ؛ ایتالیا
دفتر اطلاعات گردشگری بریکسن در برسانونه، واقع در منطقهای در شمال ایتالیا در نزدیکی مرز اتریش قرار دارد. این ساختمان روی بامهای مرتفع ساخته شده است تا یک فضای عمومی باز ایجاد کند و از نظر بصری به غرفههای تاریخی مجاور متصل شود. طراحی دیوارهای منحنی این ساختمان که به دور یک درخت چنار میپیچد، تداعیکننده پوست درختان است و فضای شفاف آن بازدیدکنندگان را به داخل ساختمان دعوت میکند.
غرفههای اطلاعات گردشگری مادرید؛ اسپانیا
غرفههای اطلاعات گردشگری مادرید در نقاط کلیدی شهر همچون پلازا دلکالیا و پاسئو د رکولتوس قرار دارند. این سازههای کوچک و سازگار، خدمات توریستی از جمله تهیه بلیط را ارائه میدهند و طراحی متمایزی برای به حداکثر رساندن نقاط خدمترسانی دارند. در ساخت این غرفهها از فناوری ماژولار بهمنظور نصب سریع استفاده شده و سیستم جمعآوری و تخلیه آب باران نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
آینده مراکز TIC در گردشگری اروپا
مرکز اطلاعات گردشگری تنها مکانی برای ارائه اطلاعات نیست؛ بلکه عنصر حیاتی زیرساخت گردشگری در اروپا بهشمار میآید و با ادامهی رشد اروپا بهعنوان محبوبترین مقصد گردشگری جهان، نقش TICها در آینده بهشدت برجستهتر خواهد شد.
این مراکز همچنان به پاسخهای سریع در واکنش به نیازهای مسافران ادامه میدهند و خدماتی نظیر اپلیکیشنهای موبایل و سیستمهای رزرو آنلاین را به خدمات خود اضافه میکنند TIC با تشویق افراد به سفرهای پایدار و استفاده از شیوههای مسافرتی مسئولانه، نهتنها به بهبود تجربه سفر، ترویج کشف فرهنگی و حمایت از شیوههای پایدار کمک میکند، بلکه راهکارهای مناسبی برای حفظ منابع طبیعی ارائه میدهد.
مراکز اطلاعات گردشگری بازدیدکنندگان را تشویق میکنند تا با جوامع محلی ارتباط برقرار کنند و از کسبوکارهای بومی حمایت کنند، این امر تضمین همزیستی مسالمتآمیز مسافران و جوامع محلی را بهدنبال دارد. در جهانی که هر روز مسافران بیشتری به کاوش در زیباییهای اروپا میپردازند، اهمیت مراکز TIC بهعنوان دروازههای ورود به ماجراهای غنی و فرهنگی نمایانتر میشود.