ماهان شبکه ایرانیان

ضعف بزرگ ایران در گلزنی؛ تیم ملی پایین‌تر از کره‌شمالی و قرقیزستان!

تیم ملی ایران در بازی دیروز مقابل ازبکستان نتوانست دروازه حریف را باز کرد.

ضعف بزرگ ایران در گلزنی؛ تیم ملی پایین‌تر از کره‌شمالی و قرقیزستان!

سپهر ستاری: تیم ملی ایران دیروز (پنجشنبه) در هفته سوم دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 به مصاف ازبکستان رفت و در پایان به نتیجه تساوی صفر - صفر رسید. نتیجه‌ای که با توجه به 10 نفره شدن تیم ملی چندان هم ناراحت‌کننده نبود. ازبکستان با این تساوی 7 امتیازی شد و جایگاه خود در صدر جدول گروه A را حفظ کرد. البته تیم ملی ایران هم مثل رقیب خود توانسته 7 امتیاز از 3 مسابقه ابتدایی کسب کند ولی با توجه به گل زده کمتر در مکان دوم قرار دارد.

ضعف باورنکردنی تیم ملی در گلزنی

یکی از نکات مهم در خصوص تیم ملی این است که شاگردان امیر قلعه‌نویی در چند بازی اخیر از نظر گلزنی شرایط خوبی نداشته‌اند. ایران در 3 بازی این مرحله تنها 2 گل زده و صاحب بدترین خط حمله گروه A است. حتی کره‌شمالی و قرقیزستان هم در 3 بازی نخست بیشتر از ایران گل زده‌اند و چنین آماری با توجه به حضور بازیکنان تراز اول در خط حمله تیم ملی کمی عجیب و دور از انتظار است. در گروه A مسابقات ازبکستان و امارات 4، قطر 6 و کره‌شمالی و قرقیزستان هم هر کدام 3 گل به ثمر رسانده‌اند و شرایط بهتری از ایران دارند.

ایران در 3 بازی ابتدایی خود مقابل قرقیزستان، امارات و ازبکستان به میدان رفته و تصور می‌شد بتواند در گلزنی بهتر از این عمل کند. ازبکستان که در بازی دیروز مقابل ایران کلین‌شیت کرد، در هفته دوم مقابل قرقیزستان 2 گل خورده بود و قرقیزستان که با تنها یک گل از ایران شکست خورد، در 3 بازی ابتدایی خود 7 گل دریافت کرده است.

ایران در بین 18 تیم حاضر در مرحله نهایی دور مقدماتی جام جهانی 2026 هم شرایط جالبی از حیث گلزنی ندارد. تنها کویت و فلسطین با زدن یک گل عملکردشان از ایران ضعیف‌تر بوده و عراق و چین هم مثل تیم ملی ایران 2 بار توپ را وارد دروازه رقبا کرده‌اند. در طرف مقابل ژاپن با زدن 14 گل و بدون دریافت گل شروع فوق‌العاده درخشانی در این مرحله داشته به نوعی خودش را از بقیه تیم‌های گروه C جدا کرده است.

ضعف بزرگ ایران در گلزنی؛ تیم ملی پایین‌تر از کره‌شمالی و قرقیزستان!

ایران موقعیت می‌سازد اما ...

تیم ملی ایران در شرایطی نتوانسته در بحث گلزنی موفق ظاهر شود که در موقعیت‌سازی عملکرد بدی نداشته است. امیدگل ایران در بازی اول مقابل قرقیزستان 1.94 بود و شاگردان قلعه‌نویی 18 شوت به سمت دروازه حریف زدند ولی تنها 3 مورد در چارچوب بود که نشان از بی‌دقتی بازیکنان دارد. ایران مقابل امارات هم کم موقعیت نساخت ولی با امیدگل 1.68 و 10 شوت که باز هم 3 مورد آن در چارچوب بود، فقط یک گل زد.

شرایط تیم ملی در تقابل با ازبکستان متفاوت بود و قدرت حریف و 10 نفره شدن ایران باعث شد شاگردان قلعه‌نویی در موقعیت‌سازی خیلی موفق نباشند. با این حال تیم ملی مثل 2 بازی قبل امیدگل بالاتری نسبت به حریف خود داشت و عدد 0.64 را ثبت کرد. ایران در این این بازی هم 10 شوت به سمت دروازه حریفش زد که 5 شوت در چارچوب بود. به‌طور کلی تیم ملی در 3 بازی ابتدایی 38 شوت به سمت دروازه حریفان خود زده که 11 تا در چارچوب بوده و تنها 2 شوت تبدیل به گل شده که نشان از پایین بودن نرخ بهره‌وری بازیکنان از موقعیت‌ها دارد.

سردار آزمون، درخشان در باشگاه و خاموش در تیم ملی

طی سال‌های اخیر سردار آزمون یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی بوده که گل‌های حساسی را به ثمر رسانده و همیشه عملکرد خوبی در ترکیب ایران داشته است. او در 85 بازی ملی موفق به زدن 53 گل شده که یک آمار درخشان محسوب می‌شود ولی طی چند ماه اخیر در تیم ملی موفق عمل نکرده است. ستاره ایرانی که اخیرا راهی شباب‌الاهلی امارات شده، در 6 بازی اخیرش برای تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا مقابل ترکمنستان، هنگ‌کنگ ازبکستان (2 بازی)، قرقیزستان و امارات که هیچکدام جزو تیم‌های سطح اول آسیا نیستند، تنها 2 گل زده و برخلاف گذشته در ارسال پاس گل هم موفق نبوده است. او در 4 بازی آخرش هم اصلا هیچ گلی به ثمر نرسانده و بعید نیست در بازی با قطر از ترکیب خارج شود. 

زوج سردار یعنی مهدی طارمی هم گرچه شرایط بهتری دارد و در 6 بازی اخیر 4 گل زده ولی این گل‌ها را تنها در 2 مسابقه به ثمر رسانده و در 4 بازی دیگر نتوانسته گلی به ثمر برساند. 

ضعف بزرگ ایران در گلزنی؛ تیم ملی پایین‌تر از کره‌شمالی و قرقیزستان!

صدای قلعه‌نویی هم درآمد

مشکلات تیم ملی در امر گلزنی موضوعی است که از چشم امیر قلعه‌نویی هم دور نمانده و او در مصاحبه‌های خود به فرصت‌سوزی بازیکنان اشاره کرده است. سرمربی تیم ملی در بخشی از صحبت‌های خود پیش از دیدار با ازبکستان گفته بود: «امیدوارم در بازی فردا کمتر بی‌دقتی کنیم و از فرصت‌های بدست آمده بهتر استفاده کنیم. شاید فردا دو تیم فرصت کمتری به‌دست بیاورند.»

قلعه‌نویی بعد از دیدار هفته دوم مقابل امارات هم از گل نزدن بازیکنان انتقاد کرد و گفت: «نزدیک بود در این بازی تنبیه شویم.دیداری که می‌توانستیم با اختلاف سه چهار گل به برتری برسیم، نزدیک بود مساوی کنیم. علاوه بر تشکر از بازیکنان، از آنها گلایه‌مند هستم که موقعیت‌های 90 درصد را به گل تبدیل نکردیم. یک جایی فوتبال آدم را تنبیه می‌کند که خوشبختانه امروز تنبیه نشدیم. باید مشکلی که داریم را حل کنیم. یکی از دست دادن توپ در جلو و دیگری از دست دادن موقعیت‌های بالای 90 درصد است که باید برای این موضوع فکری کنیم.»

تیم ملی ایران در مقطع دوم حضور امیر قلعه‌نویی مجموعا 24 بازی در مسابقات مختلف انجام داده و در 22 بازی توانسته دروازه رقبای خود را باز کند. نکته جالب این است که ازبکستان در 2 بازی مقابل ایران کلین‌شیت کرده و تنها تیمی است که دروازه‌اش را مقابل شاگردام قلعه‌نویی بسته نگه داشته است. تیم ملی در این 24 بازی آمار درخشان 57 گل زده را ثبت کرده که البته بخش زیادی از آن را مدیون بازی کرده مقابل تیم‌های ضعیف‌تر است. افغانستان، قرقیزستان، آنگولا، هنگ‌کنگ، فلسطین و ترکمنستان از جمله رقبای ضعیف تیم ملی در این مدت بودند که نقش زیادی در بهبود آمار گلزنی ایران داشتند.

ضعف بزرگ ایران در گلزنی؛ تیم ملی پایین‌تر از کره‌شمالی و قرقیزستان!

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان