ماهان شبکه ایرانیان

جراحی سالک و آنچه باید درباره آن بدانیم

سالک، بیماری پوستی انگلی است که از طریق انگل لیشمانیا ایجاد می شود. این بیماری با ایجاد زخم هایی در نواحی نیش ساس آلوده ظاهر می شود. جراحی سالک روشی برای از بین بردن جای زخم های این بیماری است. در این روش، با استفاده از راهکارهای گوناگون جراحی، جای زخم ها برداشته شده و پوست کاملا یکدست و صاف می شود.

جراحی سالک و آنچه باید درباره آن بدانیم

جراحی سالک در برخی موارد که بیماری تشدید شده یا شیوه های درمانی مؤثر و جوابگو نیستند اهمیت پیدا می کند. معمولا پزشکان تا حد امکان از انتخاب این روش درمانی خودداری می کنند. اما گاهی اوقات دیگر چاره ای جز عمل جراحی وجود ندارد. این جراحی در موارد حادتر که بیماری شدت یافته و باعث تغییر شکل صورت و دیگر اجزای بدن شده است توصیه و انجام می شود. سالک جای زخم به جای می گذارد که گاهی اوقات ممکن است باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد شود. اکثر پزشکان از همان ابتدا جراحی را توصیه می کنند اما برخی درمان های دیگر را تست کرده و پس از آن به سراغ جراحی می روند. میزان مهارت پزشک در درصد موفقیت جراحی بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله همه چیز را در مورد جراحی سالک توضیح خواهیم داد.

جراحی سالک چیست؟

در برخی بیماران سرعت رشد زخم و عود بیماری سالک خیلی سریع و به شکل صعودی است. برخی افراد دچار تغییر حالت پوست و بد شکل شدن آن می شوند و از اینکه ظاهر آن ها تغییر کرده احساس خجالت دارند. در این شرایط پزشک جراحی را پیشنهاد می کند.

سه شکل اصلی لیشمانیوز عبارتند از:

  • احشایی: این حالت جدی ترین شکل است که تقریبا همیشه بدون درمان درست باعث مرگ فرد می شود.
  • پوستی: شایع ترین شکل که به طور معمول باعث ایجاد زخم های پوستی می شود.
  • پوستی مخاطی: این حالت بر دهان، بینی و گلو تأثیر می گذارد.

عوارض عمل سالک

همه این اشکال باید سریع تر درمان شوند. اگر درمان آن ها به موقع و درست صورت نگیرد برای فرد مبتلا پیامدهای زیادی به دنبال خواهد داشت. یکی از این شیوه ها جراحی است که بیشتر در موارد حاد که زخم ها باعث دفرمه شدن شکل پوست و اندام ها شده یا دیگر درمان ها اثر بخش نبوده، انجام می شود.

فواید این جراحی

در طول جراحی سالک، جای زخم یا اسکار برداشته می شود. با این کار دو لبه پوست به طور مجدد به شکل طبیعی به هم جوش می خورند.

  • از فواید این شیوه می توان به باریک و کوچک کردن جای زخم به ویژه زخم های بزرگ و بهبود حالت پوست اشاره کرد. گاهی اوقات جراح جای زخم را با هدایت آن به سمت چین و چروک ها یا خطوط رویش مو پنهان می کند.
  • این روش درمانی باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.
  • بهبود ظاهر پوست یکی از مهم ترین مزیت های این نوع روش است.
  • با این عمل زخم های سالک به طور دائمی از بین می روند.

انواع روش جراحی سالک

پس از درمان سالک ممکن است پزشک برای رفع جای زخم، جراحی را پیشنهاد کند. راهکارهای جراحی زیادی برای سالک وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار آن را تجویز کرده و انجام می دهد. از انواع روش های جراحی سالک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیزر

زخم سالک سبب ایجاد اسکار می شود. لیزر دی اکسید کربن (CO2) یکی دیگر از شیوه های درمانی سالک است. این نوع شیوه درمانی جای زخم و تغییر رنگ ناشی از آن را درمان می کند. تعداد جلسات این شیوه درمانی به طور میانگین سه تا پنج جلسه بوده که ممکن است تقریبا دو ماه طول بکشد. در تمام مراحل درمان با گذشت زمان و بعد از گذشت هر جلسه شاهد تغییر و بهبود زخم و جای زخم ناشی از بیماری سالک هستید. به طور کلی می توان گفت بعد از انجام لیزر کربن دی اکسید این ضایعه در عرض 4 تا 5 هفته بهبود پیدا می کند.

جراحی ترمیم پوست

به علت اینکه بیماری سالک باعث از بین رفتن پوست و ایجاد جای سالک یا تغییر شکل آن می شود، به جراحی ترمیمی پوست نیاز است. در طول جراحی ترمیمی پزشک سعی در بهبود تغییرات حالت و فرم پوست و اندام های مختلف بدن و بازگرداندن شکل طبیعی آن ها دارد. این جراحی حساسیت زیادی دارد و بهتر است در هنگام انتخاب پزشک، دقت خود را بالا ببرید و پزشکی را انتخاب کنید که تبحر بالایی داشته باشد.

جراحی سالک چیست؟

عمل سالک صورت

در بهبود جای زخم سالک صورت می توان از شیوه های درمانی گوناگون استفاده کرد. پزشک بر اساس شرایط شما و شدت بیماری، بهترین درمان و روش جراحی برای سالک صورت را انتخاب می کند. از لیزر گرفته تا جراحی ترمیمی، همه روش ها می توانند زیبایی و حالت طبیعی پوست صورت و اجزای آن را به شما بازگردانند.

چه افرادی کاندیدای مناسب این عمل هستند؟

عمل سالک به کسانی که شرایط زیر را دارند پیشنهاد می شود:

  • از ظاهر جای زخم ها ناراضی هستند و این مسئله روی اعتماد به نفس آن ها تأثیر گذاشته است.
  • زخم های سالک آن ها کاملا بهبود پیدا کرده و جای زخم ها باقی مانده است.
  • سلامت عمومی این افراد خوب است و هیچ بیماری زمینه ای که مانع از انجام این نوع عمل شود، ندارند.

مراقبت های قبل از این عمل

شما باید موارد زیر را قبل از جراحی سالک در نظر داشته باشید:

  • قبل از جراحی حمام کرده و بدن خود را کاملا تمیز کنید.
  • قبل از جراحی سالک نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.
  • انجام آزمایش های گوناگون مانند اشعه ایکس، خون و الکتروکاردیوگرام یا دیگر روش های ضروری که توسط پزشک جراح تجویز شده است را انجام دهید.
  • علاوه بر این در صورتی که ناحیه تحت درمان در برخی نواحی خاص باشد، بهتر است آن قسمت ها را شیو کنید.

مراقبت های بعد از این جراحی

رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل سالک مثل سایر عمل های جراحی بسیار مهم است.

  • پانسمان جای زخم و جراحی در کنترل بیماری از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پانسمان محل زخم ضمن پیشگیری از عوارض عفونی، باعث جلوگیری از آلوده شدن پشه خاکی و قطع زنجیره انتقال خواهد شد. بر همین اساس لازم است محل زخم را در روز یک یا دو بار با آب و صابون بشویید و با بتادین یا پماد زینک اکساید (پماد اکسید دوزنگ) پانسمان کنید.

عمل سالک چگونه انجام می شود؟

  • از فعالیت های سنگین و ورزش تا زمان بهبودی کامل زخم پرهیز کنید.
  • سعی کنید در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور مرتب مصرف کنید.

دوره نقاهت

در  بیش از 90 درصد موارد ممکن است نقاهت بعد از عمل سالک 3 تا 18 ماه طول بکشد. دوره کمون این مورد نیز از 2 هفته تا چند ماه طول می کشد. البته در برخی گزارشات نشان می دهد که این دوره 3 سال هم طول کشیده است.

عوارض این جراحی

از عوارض عمل سالک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر رنگ پوست

ممکن است پوست اطراف زخم جراحی دچار تغییر رنگ شود، که این امر به علت تغییرات ملانین در ناحیه تحت درمان است.

خونریزی

مانند هر نوع جراحی دیگری، جراحی سالک نیز ممکن است با خونریزی همراه باشد. خونریزی احتمال دارد موضعی باشد یا برای کنترل آن به مداخلات بیشتر نیاز است.

حساسیت به مواد بیهوشی یا ضد عفونی کننده ها

در برخی موارد، بیماران ممکن است نسبت به ضد عفونی کننده ها و مواد بیهوشی واکنش های حساسیتی نشان دهند که به توجه فوری پزشکی نیاز است.

چه افرادی کاندیدای مناسب جراحی سالک هستند؟

عفونت

عمل سالک در کودکان ممکن است باعث ایجاد عفونت های موضعی شود، به دلیل اینکه برش های جراحی و دستکاری های ضایعات در معرض آلودگی های باکتریایی قرار می گیرند.

ایجاد جای زخم

برداشتن ضایعات پوستی و جدا کردن آن ممکن است باعث ایجاد جای زخم دائمی شود. این جای زخم ها ممکن است به طور برجسته یا تیره تر از پوست اطراف باشند.

التهاب

تورم و التهاب در ناحیه جراحی امری طبیعی است که ممکن است با درد همراه باشد، بر همین اساس احتمال دارد برای مدیریت آن به داروهای ضد التهابی نیاز داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان