ماهان شبکه ایرانیان

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

«اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» ۴۰ عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهرهای چین و نیمی دیگر از شهرهای دیگر کشورهای در مسیر جاده ابریشم از جمله سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه است.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» شانزدهم و هفدهم آبان 1403 میزبان رویداد بین‌المللی جاده ابریشم است.

برگزاری این رویداد می‌تواند نقشی مهم در تحولات علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سمنان و ایران و فرصتی برای سهم‌بری استان از وعده‌ سرمایه‌گذاری یکهزار و 300 میلیارد دلاری کشور چین باشد.

«اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» 40 عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهرهای چین و نیمی دیگر از شهرهای دیگر کشورهای در مسیر جاده ابریشم از جمله سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه است.

39 شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند که سمنان با برخورداری از طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم در حدود 600 کیلومتر، آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصربه‌فرد و باقدمت که امید زیادی به ثبت جهانی آنها وجود دارد، از ملاک‌های انتخاب سمنان برای عضویت در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم است.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم روز یکشنبه 22 مهرماه با حضور دکتر محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان، همت هادیان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان، دکتر حسین موسوی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) ، عباسعلی طالب بیدختی رئیس شورای شهر سمنان، دکتر داوود مداح رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه سمنان، دکتر عبدالمحمد کاشیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان و دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سمنان، بهمن اخلاقی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شهرداران گرمسار، دامغان، میامی، بسطام، شهمیرزاد، مهدیشهر، رویان، کهن آباد، درجزین، دیباج، امیریه و کلاته خیج به صورت حضوری و شهرداران 39 شهر در مسیر جاده ابریشم ایران به صورت برخط، معاونین و مدیران شهری و جمعی از اصحاب رسانه در سالن شهید بابایی شهرداری سمنان برگزار شد.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

دکتر موسوی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) در ابتدای این نشست با عرض خیر مقدم به شهرداران استان حاضر در این نشست و  39 شهر در مسیر جاده ابریشم ایران که به صورت برخط حضور داشتند، اظهار کرد: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم جهان، امیدواریم در رویداد بین المللی آبان ماه میزبان خوبی برای مهمانان خارجی و شهرداران شهرهای ایران در این مسیر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این دو رویداد فرصتی بزرگ است تا شهرداران استان و شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم از سراسر ایران برای معرفی شهرهای خود و جاذبه های گردشگری آن استفاده کنند، افزود: لوح عضویت در مرکز بین المللی راه ابریشم ایران برای تمامی شهرداران استان و شهرداران در مسیر جاده ابریشم ایران ارسال شده است و امیدواریم تا در کنار شهرداران عزیزمان، بهره برداری حداکثری از این دو رویداد مهم و بین المللی داشته باشیم.

دکتر موسوی در این نشست شرح مختصری از عضویت سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم جهان و تشریح اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت شهری و مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) از ابتدا تا کنون و برقراری ارتباط با کشورهای جمهوری خلق چین و ازبکستان (شهرهای سمرقند و بخارا) ، سفرهای متقابل صورت گرفته بین هیات ایرانی و ازبک و امضای تفاهم‌نامه های گردشگری، اقتصادی، علمی و دانشگاهی و ... ، سفر سفیر چین به سمنان، دعوت رسمی دولت چین از سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و حضور در مجامع بین المللی و در میان نمایندگان شهرهای در مسیر راه ابریشم از سراسر جهان ارائه کرد.

شهردار سمنان گفت: نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در 2 بخش شامل نشست شهرداران جهان در مسیر جاده ابریشم و بخش دیگر در زمینه ارایه کنفرانس ملی و چشم‌اندازهاست.

موسوی افزود: از نمایندگان تمامی کشورهای عضو در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» برای حضور در رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در سمنان دعوت شده است.

وی اضافه کرد: 39 شهر ایران در مسیر جاده ابریشم و 21 شهر استان سمنان پیشنهادها و نظرات خود در زمینه برگزاری رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در این شهر را ارایه دهند.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

شهردار سمنان بیان کرد: مرکز بین‌المللی جاده ابریشم در سمنان است و 39 شهر ایران که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، عضو این مرکز هستند که حکم آنان ابلاغ شد.

>در ادامه این نشست، دکتر حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به ظرفیت های متنوع جاده بین‌المللی ابریشم بر استفاده از این ظرفیت ها به منظور توسعه بخش گردشگری، گفت: قرار داشتن 14 استان ایران و ده ها کشور در مسیر جاده ابریشم فرصتی کم نظیر برای استان سمنان برای توسعه گردشگری و تبادلات فرهنگیست.

وی افزود: جاده بین‌المللی ابریشم که گستره ای از اروپا تا چین را در برمی‌گیرد دارای از تنوع فرهنگی، اقلیمی و تاریخی ویژه ای برخوردار است که می‌تواند زمینه انتقال تجربیات شهرهای واقع در آن به سایر شهرها را فراهم کند

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با ابراز خرسندی از فراهم شدن مقدمات برگزاری همایش بین‌المللی جاده ابریشم در اواسط آبان ماه سال‌جاری در سمنان خاطرنشان کرد: شهرداران استان سمنان از این فرصت برای معرفی ظرفیت ها و تجارب خود به نحو احسن استفاده کنند.

حمیدی گفت: میزبانی از رویدادبین‌المللی جاده ابریشم در سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» در توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، رونق اقتصادی و تبادل علم و فناوری موثر است.

حمیدی افزود: وجود 30 کاروانسرای استان سمنان در مسیر تجار و بازرگانان نشان از موقعیت راهبردی و دیرینه سمنان در مسیر ابریشم است.

وی ادامه داد: شهرداران ایده‌های خود در زمینه برگزاری هر چه بهتر رویداد بین‌المللی جاده ابریشم را اعلام کنند.

به گفته وی، وجود 934 اثر میراث فرهنگی ثبت ملی‌شده و وجود 450 هکتار بافت تاریخی در شهر سمنان از دیگر ظرفیت‌های استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بازنگری طرح تفضیلی شهر سمنان متناسب با طرح جهانی راه ابریشم در دستور کار است و کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان مراحل پایانی آزادسازی را می‌گذراند.

حمیدی ابراز کرد: سند بنای تاریخی و حریم کاروانسرای مرکز شهر سمنان به نام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد و در مسیر تهیه طرح برای واگذاری به سرمایه‌گذار قرار دارد.

>عباسعلی طالب بیدختی رئیس شورای شهر سمنان در این نشست با بیان اینکه صنعت گردشگری در صورت رونق یافتن از سایر صنایع دارای درآمد بیشتری برای کشور است، خاطرنشان کرد: سمنان، شهرهای استان و ایران امروز به واسطه برگزاری این دو رویداد مهم با حضور مهمانان خارجی در معرض فرصتی طلایی برای رشد و اعتلای گردشگری و در پی آن رونق اقتصادی در این خطه و در این مرز و بوم دارند.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

دکتر عبدالمحمد کاشیان رئیس دانشکده گردشگری سمنان و دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سمنان به تشریح راهبرد چین در خصوص راه ابریشم، معرفی رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و مشارکت کنندگان در این کنفرانس، معرفی کمیته های مختلف کنفرانس و اعضای آن و ارائه توضیحات در خصوص تقویم این رویداد، دریافت مجوز ISC ، سایت مخصوص کنفرانس، پنل های مختلف در نظر گرفته شده  و ... پرداخت.

پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم پیش نشست اولین رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم

شایان ذکر است؛ رویداد بین المللی جاده ابریشم سمنان و نخستین نشست شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم با حضور شهرداران 39 شهر در مسیر جاده ابریشم ایران و دیگر مهمانان داخلی و خارجی در تاریخ 16 و 17 آبان ماه برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان