ماهان شبکه ایرانیان

وقتی شیرها انسان‌ها را هم می‌خوردند

بررسی دی‌ان‌اِی موهای موجود در حفره‌های دندانی شیرهای کشته شده اواخر قرن نوزدهم نشان داد این شیرها شاید به علت آسیب‌های دندانی انسان‌ها را هم شکار می‌کرده‌اند.

وقتی شیرها انسان‌ها را هم می‌خوردند

به گزارش خبرآنلاین، دو شیر نر در سال 1898 موجب هراس در اقامتگاه کارگران پل سازی در منطقه «تساوو ریور» کنیا شدند و 28 نفر را کشتند، ولی خود شیرها هم به ضرب گلوله کشته شدند. بقایای این شیرها در سال 1925 به موزه تاریخ طبیعی «فیلد» در شیکاگو فروخته شد.

به نقل از ایرنا، محققان موزه فیلد در یک مطالعه جدید در همکاری با دانشمندانی از دانشگاه ایلینویز موهای به دقت خارج شده از میان دندان های شکسته این شیرها را تحلیل کردند. دراین مطالعه از میکروسکوپ و تحلیل داده‌های ژنومی برای شناسایی برخی گونه‌های مصرف (خورده) شده توسط این شیرها استفاده و نتایج این تحقیقات در نشریه زیست شناسی جاری منتشر شد.

کشف اولیه این موها اوایل دهه 1990 انجام شد زمانی که «توماس گنوسکی» مدیر کلکسیون در موزه فیلد، جمجمه شیرها را در انباری پیدا و آنها را بررسی کرد تا به نشانه‌هایی برسد از این که شیرها چه چیزی مصرف می‌کردند. او اولین کسی بود که مشخص کرد اینها شیرهای بالغ نر بوده‌اند هر چند یال و کوپال نداشتند. او همچنین برای اولین بار متوجه شد هزاران آثار مو در مدت زندگی این شیرها در حفره دندان‌های آسیب دیده آنها جمع شده است.

گنوسکی و جولیان کربیس پترهانس استاد دانشگاه روزولت در سال 2001 برای اولین بار درباره شرایط آسیب دیده دندان‌ها گزارش دادند و این فرضیه را مطرح کردند که همین مشکل ممکن است موجب شکار انسان توسط این شیرها شده باشد. تحلیل اولیه برخی از موها نشان داد آنها متعلق به آهوی درشت آفریقایی (ایلند)، ایمپالا، غزال بزرگ آفریقایی، خارپشت کوهی، گراز زگیل دار و گورخر بوده اند.

شیر آدم‌خوار

این محققان در این مطالعه تازه با بررسی دی ان ای گزارش دادند تحیل دی ان ای موجود در موها، وجود دی ان ای زرافه، انسان، غزال بزرگ افریقایی (oryx)، آهوی آبدوست (waterbuck) و گورخر در میان طعمه‌های این شیرها را تایید می‌کند. فقدان دی ان ای بوفالو و وجود تنها یک موی بوفالو تشخیص داده شده با میکروسکوپی شگفت آور بوده است؛ زیرا امروز بوفالو شکار مورد ترجیح شیرها است.

میتوژنوم (mitogenome) موی انسان توزیع جغرافیایی گسترده‌ای دارد و دانشمندان برای مطالعه اخیر از توصیف یا تحلیل بیشتر آن خودداری کردند.

5858