ماهان شبکه ایرانیان

معلولان ذهنی هم عاشق می‌شوند؟/ دلیل سوءاستفاده جنسی از کم‌توانان ذهنی

یک دکتر روانشناس بالینی به خبرآنلاین می‌گوید: «معلولان ذهنی مانند افراد نرمال و طبیعی بالغ می‌شوند و هورمون‌های جنسی در بدنشان ترشح می‌شود. ﺧﻴﺎلﭘﺮدازی‌های ﺟﻨسی و در بیشتر ﻣﻮارد اﻟﮕﻮﻫﺎیی ﻛـﻪ ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﺮانگیختگی ﺟﻨسی می‌شود ﻣﻌﻤﻮﻻ در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﻓﺮاد ﻋﺎدی و معلولان ذهنی ﻳﻜﺴﺎن اﺳﺖ.»

معلولان ذهنی هم عاشق می‌شوند؟/ دلیل سوءاستفاده جنسی از کم‌توانان ذهنی

فاخره بهبهانی: دکتر نصیر عابدینی، روانشناس بالینی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻛﻢ ﺗﻮان ذﻫنی ﺗﻤﺎﻳﻼت و ﻋﻼیق جنسی دارند و گاهی این تمایلات در قالب عشق تجلی می‌کند و آن‌ها هم عاشق می‌شوند. ولی به خاطر نداشتن ﻣﻬﺎرت‌های رﻓﺘﺎری - ﺷﻨﺎﺧتی و عدم ﻣﻬﺎرت‌های ﭘـﺮدازش و ارزﻳﺎبی در حل مشکلات مرتبط با روابط عشقی در می مانند ﻛﻪ در اﻏﻠـﺐ اوﻗـﺎت ﺑﺎﻋـﺚ ﻧﮕﺮانی واﻟﺪﻳﻦ می ﺷﻮند.»

عدم بهره‌مندی از مهارت‌های اجتماعی

فعالیت جنسی اغلب معلولان ذهنی در حد لذت جویی فردی یعنی انجام عادت نامناسب جنسی است و گاهی این فعالیت به دفعات انجام می‌شود و چون حجب و حیا در آنان همانند کودکان عادی وجود ندارد ممکن است امیال جنسی به منصه ظهور برسد. ﻧﻘﺺ در مهارت‌های اﺟﺘﻤﺎعی ﻣﻮﺟﺐ می ﺷﻮد اﻳﻦ اﻓﺮاد رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻧﺎﻣﻨاسبی را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺟﻨﺲ ﻣﺨـﺎﻟﻒ از ﺧﻮد ﻧـﺸﺎن دﻫﻨﺪ و حتی این ناآگاهی در اﻏﻠﺐ اوﻗﺎت موجب می‌شود که مورد ﺳﻮءاﺳﺘﻔﺎده ﺟﻨـسی نیز قرار گیرند. آنان در فهم احساسات زناشویی و روابط جنسی بسته به میزان ناتوانی عقلانی (خفیف ، متوسط ، شدید و عمیق) مشکل داشته و به نسبت، برداشت سطحی‌تر و غریزی‌تر از این روابط  دارند.        

معلولان ذهنی هم عاشق می‌شوند؟/ دلیل سوءاستفاده جنسی از کم‌توانان ذهنی                            

آن‌ها هم تحریک می‌شوند

معلولان ذهنی هم عاشق می‌شوند؟/ دلیل سوءاستفاده جنسی از کم‌توانان ذهنیحرف‌های جنسی، پوشش نامناسب و تصاویر تحریک کننده ماهواره و گوشی‌های موبایل می‌تواند موجب تحریک جنسی معلولان ذهنی شود و هر ابزار و حرف تحریک کننده ای می‌تواند در شروع و تشدید سوء رفتارهای جنسی معلولان ذهنی مؤثر باشد. به طور کلی در ﺑﺮخی از ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ذﻫنی ﻛﻢ ﺗﻮان، ﺣﺎﻟﺖﻫﺎیی از ﺧﻮدﻧﻤﺎیی ﺟﻨسی وﺟﻮد دارد.

از ﺟﻤﻠـﻪ ﻣـﺸﻜﻼت ﺟﻨـسی ﻛـﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در دوره ﺑﻠﻮغ و ﻧﻮﺟـﻮانی در اﻓـﺮاد ﻛﻢ ﺗـﻮان ذﻫنی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﻮد ﻧﮕﺎه ﻛﺮدن ﺑﻪ دﺳـﺘﮕﺎه ﺗﻨﺎﺳـلی ﺧـﻮد ﻳـﺎ دﻳﮕـﺮان اﺳﺖ ﻛﻪ می ﺗﻮاﻧﺪ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺤﺮﻳک و شروع عادت نامناسب جنسی ﺑﺎﺷﺪ. البته تغذیه می‌تواند روی تشدید میل جنسی این افراد تاثیر بگذارد. غذاهای خیلی چرب، تند، شکلات و شیرینی زیاد باعث تحریک جنسی می‌شود.

ازدواج معلولان ذهنی با یکدیگر

ازدواج معلولان ذهنی با لحاظ یکسری قیود گزینه مناسبی است. معمولا معلولان ذهنی شیفته یکدیگر می‌شوند و به همدیگر گرایش دارند. این بهترین حالت عاشق شدن آن‌هاست. هرچند زندگی دو معلول ذهنی با هم دشواری‌های زیادی در پی دارد، اما خانواده‌ها این تکلیف را ندارند که آن‌ها را از حق طبیعی شان محروم کنند. با تدابیر پیشگیرانه از نظر فرزند آوری و همچنین حمایت اطرافیان می‌توانیم زندگی بهتری را برای این قبیل افراد ایجاد کنیم. اما مشکل وقتی بیشتر می‌شود که این‌ها عاشق افراد طبیعی می‌شوند. خانواده ای که فرزند معلولان ذهنی دارد در مقابل تظاهر عشق و میل جنسی فرزندش کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، کما اینکه در نوجوانان عادی و سالم نیز والدین آموزش ندیده کار خاصی از دست شان برنمی آید.

درحقیقت این وظیفه معلمان، مشاوران و دست اندرکاران مدارس ویژه است که از طریق طراحی آموزش‌های ویژه، این نوجوانان را پیش از بلوغ با زبان قابل فهم، با مفاهیم، مسایل و مشکلات بلوغ آشنا کنند.

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان