ماهان شبکه ایرانیان

نحوه زاپدار کردن شلوار با وسایل ساده در خانه

زاپدار کردن شلوار چه شلوار لی باشد و چه شلوار کتان، احتیاج به تخصص خاص نداشته و شما فقط با صرف دقت و حوصله می توانید شلوارهای ساده قدیمی خود را تبدیل به شلوار زاپدار، یک شلوار شیک و جدید نمایید. در این مطلب روش های زاپدار کردن شلوار را وسایل مختلف و نیز اشاره به نکاتی کاربردی را آموزش می دهیم.

نحوه زاپدار کردن شلوار با وسایل ساده در خانه

مدل شلوار ژاپ دار یکی از مدل های ترند و محبوب شلوار دخترانه در دنیای مد محسوب می شود که به صورت متنوعی در مدل های شلوار بگ زاپدار، شلوار قد نود زاپدار و … با زاپ های کم و زیاد موجود است و علاقه مندان می توانند آن را انتخاب و خریداری نمایند. اما استثناهایی نیز وجود دارد؛ مثلا اینکه شاید فرد مدل شلواری که زاپ شده است را نمی پسندد، یا سایز مناسب خود را پیدا نمی کند و یا حتی اندازه زاپ و محل زاپ شلوار دلخواه او نیست. می توانید خودتان در منزل یک شلوار زاپدار داشته باشید. نکته دیگر اینکه شلوار ساده ای که کمی پوشیده اید و از ساده بودن آن دیگر خوشتان نمی آید، را با استفاده از روش های مختلف تبدیل یه شلوار زاپدار نمایید. در این مطلب نحوه زاپدار کردن شلوار را با استفاده از وسایل مختلف آموزش می دهیم.

نحوه زاپدار کردن شلوار به چند روش

نحوه زاپدار کردن شلوار به استفاده از وسایل ساده

پس از اینکه تصمیم به زاپدار کردن شلوار می گیرد نیاز است یکسری موارد نظیر اینکه می خواهید پایین شلوار خود و یا زانوی شلوار و یا روی ران را زاپدار نمایید ,و یا اینکه می خواهید اندازه زاپ کم و یا زیاد باشد را مشخص کنید. نکته اگر می خواهید شلوار خودتان را که از قبل در خانه دارید را زاپدار نمایید، بهتر است در صورت وجود ساییدگی کم در یک قسمت مانند زانو، ران و یا پایین شلوار، همان محل نسبتا ساییده شده را برای زاپدار کردن انتخاب نمایید.شلوارهای کوتاه مانند مام استایل و مام فیت گزینه بهتری برای زاپدار شدن محسوب می شوند.در ادامه روش های مختلفی از زاپدار کردن شلوار در خانه با وسایل ساده و موجود آموزش می دهیم:

با ساده ترین وسایل و روش ها شلوارمان را زاپدار کنیم

زاپدار کردن با رنده

کافی است یک رنده فلزی تهیه نمایید. سپس قسمتی از شلوار را که می خواهید زاپ دار شود چه زانو و یا پایین شلوار و … را تعین کرده و علامت بزنید. قسمتی که علامت زده اید را به روی رنده بکشید تا ساییده شود و کم کم شلوار زاپدار گردد. جهت تعیین قسمت دقیق زاپ ابتدا شلوار را به تن نمایید و با استفاده از صابون و یا گچ خیاطی مکان مدنظر را مشخص نمایید.

زاپدار کردن با سمباده

همانند سایر روش ها قسمت مدنظر را تعیین کنید. شلوار را بر روی سطحی هموار بگذارید و به کمک تیغ خطوطی با فاصله یک سانتیمتر بر روی آن بزنید. بعد با سمباده ریز تار و پود پارچه را از بین برده و ساییده کنید. دقت کنید خطوط موازی و فشار وارده با دست در تمامی قسمت ها یک اندازه باشد تا زاپ در همه بخش ها یکسان گردد. همچنین بسته به اینکه زاپ سطحی و یا عمیق مدنظر دارید، می توانید از سمباده های با اندازه مختلف بهره ببرید. سمباده 60 مناسب زاپ های عمقی و سمباده 150 مناسب زاپ های سطحی می باشد.

با ساده ترین وسایل و روش ها شلوارمان را زاپدار کنیم

زاپدار کردن با سیم ظرفشویی

یکی دیگر از روش های زاپدار کردن شلوار با استفاده از سیم ظرفشویی انجام می شود. زاپ دار کردن با این وسیله بسیار ساده بوده و از جمله برترین روش ها برای این منظور محسوب می شود. همانند تمامی روش های دیگر ابتدا باید قسمتی که می خواهید زاپ دار شود را تعیین نمایید. در صورتی که شلوارتان تازه و بدون ساییدگی می باشد، قسمت های مختلفی مانند روی ران، پنج سانتیمتر بالاتر و یا پنج سانتیمتر پایینتر از زانو، دمپا و ساق پای شلوار را می توانید انتخاب کنید.

بعد با استفاده از سیم ظرفشویی بر روی آن قسمت بکشید تا ساییده و ریش ریش شود. برای نتیجه گیری بهتر می توانید قبل از این کار با تیغ تیز چند خظر بر روی آن انداخته و سپس سیم ظرفشویی بکشید.

در خانه به سادگی یک شلوار زاپدار داشته باشید

زاپدار کردن با برس سیمی

یک کارتن محکم و یا سطح ثابت و سخت را در زیر قسمتی از شلوار که برای زاپ دار کردن انتخاب نموده اید، قرار دهید. بعد با استفاده از برس سیمی ضخیمی بر روی شلوار بکشید تا باعث از گسستگی و از هم باز شدن تار و پو شلوار شده و در نهایت زاپ دار کند. اینکه زاپ چه اندازه باشد بسته به سلیقه شما دارد.

زاپدار کردن با تیغ موکت بری

ابتدا قسمتی که می خواهید زاپدار شود را معین نمایید، سپس مقوایی را در زیر همین محل مشخص شده بگذارید و با استفاده از تیغ موکت بری خطوطی با فاصله کم را بر روی شلوار بزنید. با استفاده نوک سوزن تارها را از قسمت های برش زده مثل ریش ریش بیرون بیاورید و با استفاده از یک موچین آنها را از یکدیگر جدا نمایید.

و اما در نهایت وقتی به زاپ مورد نظر دست یافتید، با نخ متناسب و همرنگ شلوار، لبه های زاپ را سردوزی نمایید تا به تدریج بیشتر نشود.

نحوه زاپدار کردن شلوار در منزل و نکات کاربردی

تکنیک های متفاوت زاپ دار کردن شلوار

نکات کاربردی برای زاپدار کردن شلوار لی و کتان

  • در صورتی که شلواری قدیمی و نسبتا کهنه در کمد لباس خود دارید، به جای دور انداختن می توانید با زاپ دار کردن قسمت ساییده همچون زانو و یا بالای ران یک شلوار جدید و خاص درست کنید.
  • برای زاپدار کردن مدل شلوارهای کوتاه مثل شلوار مام فیت و مام استایل انتخاب هایی بهتر به شمار می روند.
  • زاپدار کردن شلوار لی نازک نسبت به شلوار لی ضخیم هم آسان تر و هم زودتر انجام می شود.
  • می توانید برای مجلسی کردن شلوار زاپدار شده، در زیر قسمت زاپ یک گیپور بگذارید و بدوزید.
  • روش زاپدار کردن با برس سیمی نسبت به سایر روش ها کمتر پیشنهاد می شود، زیرا نتیجه دلچسبی نداشته و امکان آسیب رساندن به بافت پارچه را دارد.
  • چنانچه به شلوار زاپدار علاقمند هستید اما تمایل به بدن نما بودن آن ندارید، قراردادن پارچه های مخصوص و تور در بخش زاپ ایده خوبی به شمار می رود.
  • در صورتی که به زاپ طبیعی رغبت دارید، این عمل را تا نخ نما گردیدن پارچه انجام دهید.
  • پس از اینکه به نتیجه مورد نظر دست پیدا کردید، لازم است با استفاده از نخ همرنگ شلوار لبه های زاپ را سردوزی نمایید تا کم کم بزرگتر نگردد.
  • برای شلوار کتان پس از مشخص کردن قسمت مشخص برای زاپ با صابون و یا گچ، به کمک کاتر، تیغ و یا تیغ موکت بری شیارهایی را بر روی همان قسمت ایجاد نمایید. بعد با سمباده یا سنگ پا و یا … محل مورد نظر را ساییده کنید. سپس با موچین پودهای پارچه را جدا نمایید. با کمک قیچی نخ های اضافه را چیده و تمیز نمایید. در نهایت هم برای محکم کردن کار لبه های زاپ را با استفاده از نخی همرنگ با پارچه شلوار سردوزی نمایید.

در خانه به سادگی یک شلوار زاپدار داشته باشید

برخی مواقع برخی از پارگی های شلوار و لباس مشکل بزرگی است، آن هم وقتی لباس را تازه خریده اید و خیلی هم دوستش دارید، اما تنها قسمتی از آن پاره شده و باید آن را دور بیندازید. اما با یادگیری روش ترمیم پارگی شلوار و رفو لباس در خانه نیازی به دور انداختن آنها نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان