ماهان شبکه ایرانیان

طرز تهیه قلیه ترش غذای سنتی لرستانی

اگر علاقه مند به خورش های محلی و سنتی هستید، در این قسمت باید با طرز تهیه قلیه ترش ویژه که یک خورش محبوب لری است، آشنا شوید.

طرز تهیه قلیه ترش غذای سنتی لرستانی

برای آماده کردن این غذای محبوب لرستانی و سنتی می‌ توانید در این بخش همراه ما باشید. طرز تهیه خورش قلیه ترش با یک روش آسان را در این قسمت مطالعه می‌ کنید.

رسپی سنتی قلیه ترش:

این خورش محبوب گلستانی خورشت سنتی بوده که محبوبیت زیادی دارد و بسیار مقوی می‌ باشد. در این بخش با طرز تهیه خورش گوشت چرخ کرده محبوب آشنا می شوید.

طرز تهیه قلیه ترش لری

مواد اولیه:

  • گوشت گوسفندی: 500 گرم
  • انار: 1 پیمانه
  • پیاز: 1 عدد
  • فلفلل، نمک، ادویه خورشتی، زردچوبه: به میزان لازم
  • رب انار: 2 قاشق سوپ خوری
  • برنج زعفرانی: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • سیب زمینی: 1 عدد

طرز تهیه قلیه ترش لری:

برای آماده کردن این قلیه ویژه ابتدا باید درون قابلمه مقداری روغن ریخته روی گاز بگذارید و پیازهای نگینی را اضافه کرده و تفت داده تا سبک و طلایی شود.

در ادامه گوشت ها را به مواد اضافه کرده خوب تفت داده تا تغییر رنگ داده و پخته شود. مقداری فلفل، زردچوبه، ادویه چاشنی ویژه را درون قابلمه ریخته به همراه مواد خود خوب هم زده تا عطر ادویه‌ ها بلند شود.

دستور تهیه قلیه ترش

بعد از اینکه مواد شما به خوبی تفت خورد، باید 5 پیمانه آب که از قبل گرم شده را به قابلمه خود اضافه کنید. مواد را روی حرارت گذاشته تا گوشت‌ ها پخته شود. حالا نوبت به آماده‌ سازی سیب زمینی‌ ها می‌ رسد.

در این قسمت سیب زمینی را پوست کنده درون قابلمه آب بیندازید این کار باعث شده تا خورش شما جا افتاده و غلیظ شود. مقداری نمک اضافه کرده و اجازه دهید تا مواد شما به خوبی جا افتاده شود.

در قسمت بعدی می‌ توانید، سیب زمینی را له کرده یا رنده کنید و به مواد اضافه نمایید تا غلظت آن بیشتر شود. بعد از اینکه گوشت شما به خوبی پخت، باید رب انار را درون کاسه با مقداری آب گوشت حل کرده و به خورشت خود اضافه کنید.

قلیه ترش سنتی

در این قسمت می‌ توانید از کمی نمک برای مزه‌ دار کردن خورش استفاده نمایید. رب را درون خورشت ریخته درب قابلمه را به صورت نیمه قرار دهید تا به آرامی و با حرارت کم به مدت 40 دقیقه جا افتاده و مزه‌ دار شود.

شما می‌ توانید در صورت دلخواه از رب انار ملس یا رب انار ترش نیز استفاده کنید. این موضوع کاملاً سلیقه‌ ای بوده و شما به روش‌ های مختلفی می‌ توانید این نوع غذا را آماده کنید. در کنار این خورشت می‌ توانید از یک پلوی محبوب زعفرانی استفاده کرده که عطر و طعم فوق‌ العاده‌ای با این خورش خواهد داشت.

در ادامه این مرحله از طرز تهیه قلیه ترش باید به یک سری از نکات رسپی توجه کنید. با توجه به نوع انار شما می‌ توانید از انارهای ملس و ترش استفاده نمایید. این موضوع کاملاً سلیقه می‌ باشد. در صورت دلخواه می‌ توانید از رب زغال اخته نیز استفاده کنید. اگر به گوشت علاقه ندارید، می‌ توانید غذا را با مرغ نیز تهیه کنید. اما رسپی اصلی این غذا با گوشت گوسفند می‌ باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان