آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

کسی که برای عزاداری روی تیغ راه‌ می‌رود واجد عقل عملی و فاقد عقل نظری است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با دسته‌بندی انسان‌ها از لحاظ فطرت، تاکید کرد: زن‌هایی که در تهران در عزای اباعبدالله(ع) زنجیر می‌زنند یا هیزم و تیغ جمع کرده و به یاد حضرت زینب‌(س) روی آن راه می‌روند، عقل عملی دارند، اما عقل نظری آن‌ها بسته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از دفتر مشاور وزیر کشور در قم، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی غروب سه‌شنبه 20 آبان در دیدار حجت‌الاسلام داود نمازی، مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه که در موسسه اسرا برگزار شد، در رابطه با گزارش ارائه شده توسط مشاور وزیر کشور اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل امروز کشور اعتیاد به مواد مخدر است.

وی گفت: گرچه منشأ اعتیاد جوانان به مواد مخدر می‌تواند مسائل فرهنگی باشد، اما بخش عمده آن به بیکاری جوانان مربوط می‌شود.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه انجام کار فرهنگی برای کسی که آگاه به مسائل است اثری ندارد، افزود: یک فرد معتاد جاهل به خطرات اعتیاد نیست و بیان خطر‌ات اعتیاد برای او اثری ندارد.

کار حوزه و دانشگاه بیدار کردن نیروی درون است

وی ابراز کرد: نیروهایی در درون ما وجود دارد که متولی اندیشه‌اند و باید آنها را بیدار کرد که کار حوزه و دانشگاه نیز همین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان‌ها از نظر درون به 4 گروه تقسیم می‌شوند، افزود: عده‌ای خوب می‌فهمند و خوب عمل می‌کنند که این گونه افراد عالم‌اند اما عده‌ای هستند که خوب می‌فهمند ولی از لحاظ عقل عملی فلج هستند که آن‌ها عالم بی‌عمل‌اند.

مصادیق نداشتن عقل نظری

وی تصریح کرد: عده‌ای هستند که عقل عملی خوب ولی از نظر عقل نظری بسته‌اند که نمونه آن می‌شود به زن‌هایی که در تهران در عزای اباعبدالله(ع) زنجیر می‌زنند یا هیزم و تیغ جمع کرده و به یاد حضرت زینب(س) روی آن راه می‌روند اشاره کرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه عده‌ای فاقد عقل نظری و عملی‌اند، گفت: کسانی که معتاد می‌شوند اراده ندارند و باید روی این موضوع کار کرد و اگر روی اشتغال و ازدواج جوانان کار شود دیگر به اعتیاد روی نمی‌آورند.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آنچه یک فرد را بی‌حیثیت می‌کند، احساس بی‌ارزشی و بیکاری است لذا باید کار و اشتغال ایجاد کرد.

وی در پایان بیان کرد: در مورد اختلاس سه هزار میلیاردی که عده‌ای می‌گفتند چرا قبل از انقلاب در کشور چنین مواردی رخ نداده بود، باید گفت: در زمان رژیم ستمشاهی آنها می‌گفتند منابع کشور مال ما است، لذا اختلاس معنا نداشت ولی ما می‌گفتیم منابع مال بیت‌المال است و درست هم همین است ولیکن در حفظ و نگهداری آن هرکسی مسئولیت را بر گردن دیگری می‌انداخت.

برای پیشگیری از اعتیاد باید باور دینی مردم را تقویت کرد

حجت‌الاسلام داود نمازی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام وزیر کشور به آیت‌الله جوادی آملی عمده کارهای ائمه جمعه، روحانیون و علمای بلاد را با استانداران و فرمانداران دانست که باید ارتباط مناسبی بین آن‌ها و علما و بزرگان به وجود آید.

مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت اظهار کرد: وزیر کشور این امکان را ایجاد کرده است که هر استاندار یک مشاور در امور روحانیت مشخص کند و در آینده همایشی با حضور همه مشاورین استانداران در امور روحانیت در قم برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام نمازی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در استان‌ها قابل حل است و نیازی به طرح در دولت ندارد، گفت: هر دو هفته به یک استان سفر کرده و با علمای برجسته بلاد دیدار خواهیم کرد و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کنیم و اگر نتوانیم آن را حل کنیم به تهران ارجاع می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر کشور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر هم هست، افزود: بیش از 50 درصد طلاق‌ها مربوط به استعمال مواد مخدر است.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد باید باور دینی مردم را تقویت کرد که حوزه‌های علمیه و روحانیت در این مسئله نقش ویژه‌ای دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان