ماهان شبکه ایرانیان

کیش ادامه دار در شطرنج!/ بلاتکلیفی، اخراج، ناکامی و انتخابات معلق

در فدراسیون شطرنج همه چیز بلاتکلیف است؛چه در بخش فنی چه بخش مدیریتی این فدراسیون رو به نزول می‌رود.

کیش ادامه دار در شطرنج!/ بلاتکلیفی، اخراج، ناکامی و انتخابات معلق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در فدراسیون شطرنج همه چیز روی هواست. فدراسیونی که طول دوران بلاتکلیفی آن به دو سال نزدیک می شود و البته هنوز بلاتکلیف است و آینده آن در پرده ای از ابهام قرار دارد.

این بلاتکلیفی حتی روی عملکرد فنی نیز تاثیر داشته و شطرنجبازان ایران در این مدت سیر نزولی داشته اند. رقابتهای المپیاد جهانی در بوداپست مهمترین رویداد شطرنج ایران در یک سال اخیر بود که شطرنجبازان ایران در آن عملکرد مطلوبی نداشتند.

تیم ملی شطرنج مردان ایران با کسب رتبه 26 در جدول open المپیاد جهانی مجارستان، به کار خود در این تورنمنت معتبر پایان داد. تیم ملی مردان ایران که با هدایت الکساندر گریشوک در این مسابقات حضور داشت، در دورهای پایانی مسابقات با شکست‌های عجیب و غریب و تحلیل رفتن بازیکنان خود، نتوانست در جمع 10 تیم برتر قرار بگیرد.

با وجود اینکه ایران از ابتدای این مسابقات، با توجه به average rating تیمی و عملکرد شطرنج‌بازان، بخت دهم قهرمانی در این مسابقات بود، اما الکساندر گریشوک مربی خارجی و پرسروصدای تیم ملی، علاوه بر اینکه نتوانست ایران را در جمع 10 تیم برتر ببرد، حتی از نگهداشتن ایران در جمع 20 تیم برتر عاجز بود و در نهایت یکی از بدترین نتایج تیم ملی ایران در المپیاد جهانی رقم خورد. شطرنج‌بازان ایران در پایان با 6 برد، 2 تساوی و 3 شکست در رده بیست و ششم قرار گرفتند.

تیم ملی زنان ایران نیز در پایان این‌ مسابقات و در جدول زنان المپیاد جهانی، با 5 برد، 3 تساوی و 3 شکست در رتبه 37 قرار گرفت و هدایت این تیم با همایون توفیقی بود که البته او هم نتوانست، آن شوک روحی و الزامات فنی لازم را به کار ببرد و طبق معمول، تیم ملی زنان نیز با نتیجه‌ای نسبتا ضعیف به خانه بازگشتند. اگرچه تیم زنان ایران به دلیل عدم حضور در برابر تیم رژیم صهیونیستی لطمه بدی خورد و در جدول سقوط کرد.

اخراج و بازگشت!

در بخش مدیریتی اما اوضاع از بخش فنی نیز خرابتر است. شادی پریدر قهرمان سابق و استاد بزرگ شطرنج سال پیش بود که حکم سرپرستی این فدراسیون را از وزیر وقت گرفت و بعد از چند ماه سودای ریاست کرد اما به رغم ثبت نام در انتخابات با مخالفت وزیر روبرو شد تا برنامه هایش در این زمینه ناتمام بماند. پریدر اما دوران سرپرستی پرحاشیه ای را در فدراسیون داشت. او با اعضای مجموعه خود به شدت درگیر بود و بواسطه اختلافات داخلی دو بار مهدی شکوری نایب رئیس فدراسیون را اخراج کرد! نکته عجیب اینکه در بیانیه فدراسیون برای اخراج مهدی شکوری به اتهامات حیرت انگیزی اشاره شده بود که حتی بازداشت این چهره نیز توجیه داشت! در خبر فدراسیون شطرنج برای اخراج شکوری نوشته شده بود: «مهدی شکوری نایب رئیس فدراسیون به دلیل بی کفایتی، عدم صلاحیت و بررسی  مشکلات گزارش شده عزل شد. طبق بررسی های بعمل آمده  شناسنامه نامبرده المثنی بوده  و نام حقیقی ایشان مهدی شکوری هوجقان می‌باشد که دارای پرونده اقتصادی است و فدراسیون شطرنج در حال بررسی موضوعات فوق می‌باشد.»

نکته عجیب تر اینکه بعد از گذشت چند روز و علی رغم این اتهامات، شکوری به محل کار خود بازگشت و فدراسیون شطرنج اعلام کرد که درباره او اشتباه کرده!

انتخابات نامعلوم

همین ابتدای هفته بود که سرانجام دوران پرحاشیه سرپرستی پریدر در فدراسیون با حکم وزیر پایان یافت و امیاری به عنوان سرپرست جدید فدراسیون معرفی شد تا این فدراسیون سومین سرپرست خود را در طول 2 سال اخیر تجربه کند. با وجود اینهمه حواشی بسیار بلاتکلیفی این فدراسیون از نکات بسیار عجیب است.  فدراسیون شطرنج ایران حدود یک سال و 4 ماه است که بدون رییس اداره می‌شود و در این مدت 3 سرپرست برای این فدراسیون انتخاب شده اما هنوز از برگزاری انتخابات خبری نیست. انتخاباتی که تاکنون دو بار لغو شده.

بعد از اینکه حسن تامینی 12 خرداد 1402 به دلایل آنچه که مشکلات شخصی عنوان شد از ریاست این فدراسیون استعفا کرد وزارت ورزش شهرام عظیمی را به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب کرد. شهرام عظیمی با پایان دوره شش ماه سرپرستی و همچنین به دلیل گرفتن پست دیگر، از این سمت کناره‌گیری و وزارت ورزش در 27 آذر 1402 شادی پریدر را جایگزین او کرد. پریدر حدود 10 ماه سرپرستی این فدراسیون را برعهده داشت تا اینکه احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در حکمی محمودرضا امیاری را به عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج منصوب کرد.

در طول دوره 10 ماهه سرپرستی پریدر ثبت نام از کاندیداها در فروردین 1403 انجام و 13 نفر ثبت نام کردند. ابتدا قرار بود مجمع انتخاباتی در 19 تیر انجام شود که به دلیل مشخص نبودن تایید صلاحیت کاندیداها انتخابات لغو و به 24 مرداد موکول شد. بعد از آن با وجودی که تایید صلاحیت 7 کاندیدا (فاطمه ابوالقاسمی، مجتبی ارشدی، احمدعلی بابایی، کمال جوانمرد، علیرضا خسروی، وحیده صوابیه و امیرعرفان هاشمی) مشخص شده بود اما درست 3 روز قبل از برگزاری مجمع، مجددا انتخابات لغو شد.

با وجود انتخاب سومین سرپرست برای این فدراسیون در طول 3 سال اخیر کماکان وضعیت برگزاری انتخابات این فدراسیون مشخص نیست و مشخص هم نیست که انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد. حتی مشخص نیست که با توجه به تغییرات در سرپرستی، ثبت نام از کاندیداها مجددا انجام می‌شود و یا با همان کاندیداهای قبل برگزار خواهد شد. با این شرایط شطرنج جزو معدود فدراسیون هایی است که هنوز بلاتکلیف است به نظر می رسد که این دوران بلاتکلیفی کماکان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

253

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان