ماهان شبکه ایرانیان

عباس الهی:

انسان جبرگرا پیشرفت‌آفرین نیست/ بررسی نقش سنت‌های الهی در پیشرفت

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی دانشگاه عالی قرآن و حدیث المصطفی(ص) از بررسی «نقش سنت‌های الهی در پیشرفت جامعه از منظر قرآن» در قالب یک پایان‌نامه خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بنده با توصیه برخی از استادان اقدام به تألیف و تدوین این مقاله کرده‌ام که در حال انجام است.

وی افزود: با مراجعه به آیات و روایات، نکات زیادی در این باره استخراج می‌شود که برخی از بخش‌های این مقاله به این مسائل اختصاص یافته است و از جمله می‌توان به تعریف سنت و اقسام آن، تعریف لغوی و اصطلاحی پیشرفت، اقسام پیشرفت، مفهوم پیشرفت در اسلام اشاره کرد.

الهی تصریح کرد: پیشرفت از دید قرآن، اقسام پیشرفت، نقش سنت‌های الهی در پیشرفت، سنت هدایت و ضلالت، امتحان و ابتلاء، استدارج و امهال از دیگر موضوعات مطرح در این مقاله است.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه معادل پیشرفت در منابع دینی، رشد است عنوان کرد: این مقاله در 20 صفحه و با استفاده از 30 الی 40 منبع مختلف در دست تالیف است.

الهی با اشاره به واژه سنت در عنوان مقاله اظهار کرد: سنت به معنای سیره، طریقه و روش در لغت و در اصطلاح جریان مستمر یک چیز است.

وی عنوان کرد: یکی از موارد پرداخته شده در این مقاله، اهمیت و ضرورت شناخت سنن الهی است که تخلف از آن ممکن نیست و شناخت سنن می‌تواند انسان را به سعادت ابدی رهنمون کند.

فراگیری؛ ویژگی سنت الهی

وی فراگیری را از ویژگی سنت‌های الهی برشمرد و تصریح کرد: سنت‌های الهی فراگیری و عمومیت دارند و شامل همه بشریت است که قرآن نیز در موارد متعددی بر آن تاکید کرده است و امیرالمومنین(ع) نیز در حکمت 31 مطالبی درباره آن فرموده‌اند.

الهی بیان کرد: سنت‌های الهی این جهانی و آن‌جهانی است و سنت‌های دنیوی فردی و اجتماعی و مطلق و مقید را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به تعریف پیشرفت و اینکه تحلیل وضع موجود، تبیین وضع مطلوب و راهبرد حرکت از وضع موجود به مطلوب در تعاریف جدید برخی استادان حوزه مطرح شده است گفت: انسان طبعا پیشرفت طلب است و انسان برای پیشرفت مختار آفریده شده است زیرا انسان مجبور و جبرگرا نمی‌تواند پیشرفت کند و پیشرفت‌آفرین باشد.

وی تاکید کرد: خدا انسان را مختار و کمال‌طلب آفریده است تا انسان از اختیارش برای پیشرفت استفاده کند و کسانی که اهل هدایتند از اراده خود در جهت هدایت استفاده می‌کنند و خداوند نیز با انسان‌ها در انتخاب راه اتمام حجت کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان