![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/04/0821500299.png)
حجتالاسلام والمسلمین علی همت بناری، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از خلأهای کنونی در مباحث تفسیری، لزوم فعالیت بیشتر در عرصه تفسیر تربیتی و به صورت کلی تفسیر و رشتههای علمی مختلف علوم انسانی و غیر آن است.
وی افزود: مجموعه روایات تفسیری مرتبط با تربیت به صورت یک مجموعه گردآوری نشده و اگر چه تفاسیری مانند صافی و البرهان را داریم ولی لازم است مباحث روایی برای تألیف تفاسیر مختلف از جمله تفسیر موضوعی گردآوری و بیش از گذشته تبیین و تحقیق شود.
مسئول پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی(ص) آشنایی با مسائل تعلیم و تربیت را یکی از مهمترین پیش نیازها در تألیف تفسیر تربیتی برشمرد و گفت: در جامعةالمصطفی رشتههای قرآن و علوم مختلف راهاندازی شده که از جمله رشته قرآن و علوم تربیتی است.
بناری بیان کرد: برای راهاندازی این رشته 4 واحد تفسیر تربیتی داریم و گامهای خوبی برداشته شده است ولی در مراکز دیگر به آن پرداخته نشده است و جای کار دارد.
وی تأکید کرد: یکی از ایرادات کنونی این است که بیشتر به مباحث پیرامونی قرآن به عنوان مثال تاریخ تفسیر پرداخته شده و میشود که من معتقدم باید به موضوعات محتوایی مانند تفسیر تربیتی و یا تفاسیر شاخههای دیگر علوم پرداخته شود.
بناری در پایان گفت: مفسران گذشته هر کدام براساس نیازمندیها و رویکردهای خود به تفسیر پرداختهاند مثلا مجمعالبیان و کشاف با رویکرد لغوی ــ ادبی، متکلمان با رویکرد کلامی و فقها به آیات الاحکام پرداختهاند در حالی که باید اصل تفسیر آیات باشد و بعد این گونه مباحث نیز از آن استخراج شود و اگر معتقد به تدوین تفسیر تربیتی هستیم برای آن است که هدف اصلی قرآن، تربیت و هدایت انسان است.